نتانیاهو: بخش‌هایی از اصلاحات قضایی را کنار گذاشتیم؛ به اوکراین سلاح نمی‌دهیم که به دست ایران نیفتد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل می‌گوید آمادگی دارد تا تغییراتی را در پیش‌نویس اصلاحات جنجالی قضایی که مخالفت‌های زیادی در این کشور به همراه داشته، اعمال کند.

آگهی

آقای نتانیاهو، در گفتگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال ضمن اشاره به این مطلب تاکید کرد بحث‌برانگیزترین قسمت طرح خود را که بر اساس آن به قانون‌گذاران اجازه داده می‌شد تصمیم‌های دیوان عالی را لغو کنند، کنار گذاشته است. او همچنین اضافه کرد که دولتش علاقه دارد درباره این پیش‌نویس به تفاهمی با جریان‌های سیاسی مختلف در اسرائيل دست یابد. 

لایحه جنجالی اصلاحات قضایی که حتی پیش از پیروزی او در انتخابات از سوی این سیاستمدار دنبال می‌شد در ماه‌های اخیر اعتراضات بی‌سابقه‌ای را در شهرهای مختلف اسرائيل به همراه داشت و گسترش تظاهرات خیابانی باعث شد تا بالاخره نتانیاهو از تصویب آن عقب‌نشینی کند و به مخالفان وعده دهد که تغییراتی در آن اعمال خواهد کرد.

نتانیاهو در بخش دیگری از این گفتگو به عدم دعوت جو بایدن از او برای سفر به واشنگتن گفت و تاکید کرد با این حال روابط میان آمریکا و اسرائيل خوب است. او در این خصوص گفت: «همان طور که گفتید من بیش از ۴۰ سال است که بایدن را می‌شناسم و ما در این مدت روابط دوستانه‌ای با یکدیگر داشتیم. البته گاهی هم اختلاف نظرهایی بین ما بوده اما او خودش را طرفدار اسرائيل توصیف کرده است. البته در همه خانواده‌ها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد اما من هیچ تردیدی درباره احساس و نگاه او نسبت به اسرائيل ندارم.»

نتانیاهو در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که در دولت اوباما، بایدن همواره در مقام معاون رئيس جمهوری به عنوان یک کانال ارتباطی عمل می‌کرده و تلاش می‌کرده مواضع دو دولت را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. 

او همچنین اضالفه کرد با وجود اختلاف نظرهایی که میان دو دولت وجود دارد، اما واشنگتن و تل‌آویو بر سر همکاری‌های امنیتی، نظامی، سایبری و اطلاعاتی بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر در تماس هستند. 

او همچنین با اشاره به این که هنوز در دولت بایدن به واشنگتن سفر نکرده، افزود: «بله شاید من هنوز به واشنگتن نرفته باشم اما واشنگتن به اینجا می‌آید؛ جیک سالیوان، آنتونی بلینکن و همچنین ویلیام برنز رئيس سازمان سیا همگی اینجا آمده و با من دیدار داشتند.» 

در بخش دیگری از این مصاحبه نخست وزیر اسرائيل به همکاری‌های ایران و روسیه در جنگ اوکراین اشاره و تاکید کرد که ارسال پهپادهای ایرانی امری نگران‌کننده است. او همچنین اضافه کرد که نگرانی خود را از این بابت به اطلاع مسکو هم رسانده است. ضمن اینکه نتانیاهو مدعی شد که اسرائيل در حال کمک به کی‌یف است تا از غیرنظامیان خود دفاع کند. 

با این حال نخست وزیر اسرائيل تاکید کرد که به دلیل نگرانی از اینکه سامانه ضد موشکی گنبد آهنین به دست ایرانیان بیفتد، از تحویل آن به اوکراین اجتناب کرده است. او در ادامه گفت: «ما نگران این هستیم که سیستم‌هایی که بخواهیم در اختیار اوکراین قرار بدهیم، به دست ایران برسد و آنها با مهندسی معکوس روی آن، این سیستم‌های اسرائيلی را علیه خود ما استفاده کنند. این یک تهدید خیالی و فرضی نیست چون برای سامانه‌های ضد تانک کشورهای غربی دقیقا همین موضوع اتفاق افتاده و ما آن را در مرزهایمان در دست حزب الله لبنان می‌بینیم».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از ابتدای آغاز جنگ اوکراین، کی‌یف و همچنین کشورهای غربی بارها از اسرائيل خواسته‌اند که تسلیحات مورد نیاز اوکراین را برای مقابله با روسیه به این کشور تحویل دهند اما تل‌آویو که همچنان روابط نزدیکی با مسکو دارد از این کار اجتناب کرده و به تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه نیز نپیوسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جروزالم پست: هدف حملات اسرائيل به حلب یک روز قبل از سفر رئیسی تاسیسات مخفی تولید سلاح ایران بوده است

وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید پیش از آنکه خیلی دیر شود

توقف تنش‌های ایران و اسرائيل چقدر دوام خواهد داشت؟ بازگشت گلوله و آتش به سرزمین‌های فلسطینی