اعمال محدودیت چین برای صادرات فلزات «استراتژیک» به اتحادیه اروپا

چین صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم به غرب را محدود کرد
چین صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم به غرب را محدود کرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ادامه تنش‌ها میان چین و کشورهای غربی، پکن محدودیت‌هایی را بر صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرده است. به این ترتیب این دو فلز دیگر مانند گذشته به سهولت قابل فروش و صادرات به کشورهای غربی نیستند.

آگهی

گالیوم و ژرمانیوم فلزاتی به رنگ سفید مایل به نقره‌ای هستند که می‌توانند در طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی مانند نیمه‌رساناها، تلفن‌های هوشمند، حسگرهای فشار، ترانزیستورها، فیبر نوری همچنین پنل‌های خورشیدی، لنزهای دوربین و سیستم‌های فضایی مورد استفاده قرار گیرند. 

وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه اعلام کرد با توجه به منافع امنیت ملی، شرکت‌هایی که قصد فروش محصولات حاوی این دو عنصر را دارند، باید ابتدا از مراجع دولتی مربوطه مجوز صادرات را دریافت کنند. 

در عمل، این بدان معناست که اگر دولت چین از صدور مجوز خودداری کند، صادرات شرکت به طور کامل ممنوع خواهد شد.

دولت با این کالا به عنوان یک کالای «دو منظوره» برخورد خواهد کرد، اصطلاحی که کالاهایی را توصیف می‌کند که می‌توانند برای مقاصد تجاری و نظامی استفاده شوند. اینگونه کالاها از سوی دولت شامل نظارت‌های خاصی می‌شوند. 

گالیوم و ژرمانیوم هر دو از عناصر بسیار کلیدی و مهمی به شمار می‌روند که کاربرد بسیاری در محصولات مختلف دارند. وابستگی به این عناصر برای کشورهای غربی امر آسانی نیست بویژه آنکه تخمین زده می‌شود چین ۸۰ درصد تولید گالیوم و ۶۰ درصد ژرمانیوم را کنترل می‌کند و به این کشور تسلط بر زنجیره‌های تامین در این دو حوزه را اعطا کرده است. 

سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به این موضوع گفت: «گالیوم و ژرمانیوم فلزاتی حیاتی و برای صنعت ما ضروری هستند. ما در حال بررسی این تصمیم چین هستیم اما استناد مقام‌های پکن به دلایل امنیت ملی برای ما غافلگیرکننده بوده است. به همین منظور از پکن می‌خواهیم که سیاست تجاری خود را بر اساس ملاحظات شفاف امنیتی و در راستای رویکردهای جاری در سازمان تجارت جهانی تنظیم کند.» 

این اعمال ممنوعیت، فصل تازه‌ای از تنش‌ها و مناقشات میان چین و غرب را کلید خواهد زد و چالش‌هایی جدی را برای اروپا و آمریکا پدید می‌آورد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واشنگتن همواره از متحدانش می‌خواهد واردات قطعات الکترونیکی پیشرفته متصل به بازار چین را به شدت محدود یا کاملا منع کنند تا از این طریق از اقدامات پکن برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی تحت رهبری غرب جلوگیری شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا به دنبال ساختن کارخانه تولید تراشه است اما به اندازه کافی کارگر ندارد

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن؛ آیا واشنگتن خواستار کاهش خرید نفت ایران خواهد شد؟

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم