ترکیه: هفت جاسوس موساد را بازداشت کردیم

پلیس ترکیه
پلیس ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» ترکیه، شاخه ضدجاسوسی سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه، هفت نفر از اعضای حلقه جاسوسان اسرائیلی را بازداشت کرده است.

آگهی

بنابر گزارش این روزنامه طرفدار دولت، این هفت‌نفر بخشی از تیمی ۵۶ نفره هستند که تل‌آویو آنها را از راه دور هدایت می‌کرده است. این افراد از کانال‌های مختلف و با استفاده از تلفن‌های همراه از پیش پرداخت شده، با هم ارتباط برقرار می‌کردند. 

این روزنامه همچنین مدعی است که هر هفت نفر بازداشت شده به همکاری با سرویس اطلاعاتی اسرائیل اعتراف کرده‌اند، با این حال هویت هیچ‌کدام از آن‌ها تا کنون فاش نشده است.

گفته می‌شود باقی مظنونین این پرونده نیز شهروندان عرب اسرائیلی، ترکیه‌ای و سوری هستند و هنوز سرنوشتشان در هاله‌ای از ابهام است.

بنابر این گزارش، عوامل این حلقه با استفاده از تکنینک‌های پیچیده جاسوسی از جمله ارسال لینک‌های حاوی ویروس که پس از کلیک روی آن‌ها تلفن همراه آلوده می‌شود، به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختند. 

برخی از این لینک‌ها حاوی اخبار جعلی بود که این شبکه جاسوسی عموما به زبان عربی آن‌ها را تدارک دیده بود.   

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین اعلام کرد که اعضای عرب‌زبان حلقه مزبور، برای گردآوری و جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده و انتخاب اهداف آینده، به لبنان و سوریه اعزام می‌شدند. یکی از این اهداف ساختمانی در بیروت بود که مقامات ارشد گروه حزب‌الله در آن سکونت داشتند.

 بر اساس این گزارش، ده‌ها نفر از عوامل این گروه نیز با هدف فراگیری فنون جاسوسی همچون گریز از عملیات ضدجاسوسی و نصب وسایل جاسوسی روی وسایل نقلیه، به یکی از ساختمان‌های موساد در تایلند سفر کرده‌اند. 

این افراد پیش‌تر در ترکیه مستقر بودند اما بر اساس این گزارش برای انجام عملیات ویژه‌ای نیاز به فراگیری فنون بیشتری داشتند. 

در سال‌های گذشته ترکیه بارها مدعی شده‌ که حلقه‌های جاسوسی موساد را کشف کرده است. در ماه مه گذشته نیز آنکارا از بازداشت یازده نفر به ظن جاسوسی از اهداف ایرانی برای اسرائیل خبر داد.  

ترکیه و اسرائیل سال گذشته روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند. نیروهای امنیتی دو کشور یکسال پیش مدعی شده بودند که با همکاری هم توانسته‌اند از انجام یک عملیات ترور برنامه‌ریزی‌شده توسط عوامل وابسته به ایران در خاک ترکیه جلوگیری کنند. 

به ادعای ترکیه، ماموران ایرانی قصد آدم‌ربایی و قتل گردشگران اسرائیلی را داشتند. 

یکی از موارد مهم اختلاف ترکیه و اسرائیل، وجود دفتر حماس در استانبول است. 

آنکارا اصرار دارد که این دفتر تنها با اقدامات سیاسی مرتبط است؛ درحالی که اسرائیل می‌گوید این گروه از ترکیه به عنوان محلی برای هدایت عملیات تروریستی در غزه استفاده می‌کند و علنا خواستار تعطیلی این دفتر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موساد می‌گوید یکی از نیروهای سپاه پاسداران را در خاک ایران ربوده و از او بازجویی کرده است

اسرائیل ادعای حمایت رهبران موساد از اعتراضات علیه اصلاحات قضایی را رد کرد

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد