مترجم افغان ارتش آمریکا در واشنگتن به ضرب گلوله کشته شد

تصویری از نصرت احمد‌یار، مترجم افغان که در کشورش برای ارتش آمریکا کار می‌کرد
تصویری از نصرت احمد‌یار، مترجم افغان که در کشورش برای ارتش آمریکا کار می‌کرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نصرت احمد‌یار، مترجم سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان که پس از سقوط کابل بدست طالبان به ایالات متحده سفر کرده بود صبح روز دوشنبه گذشته در واشنگتن به ضرب گلوله کشته شد.

آگهی

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، پلیس در پی یافتن مظنونان به دست داشتن در این حادثه است و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری عاملان تیراندازی بشود ۲۵ هزار دلار جایزه تعیین کرده است.

این مترجم سابق افغان که به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده بود برای یک شرکت ارائه دهنده خدمات سفر‌های اشتراکی کار می‌کرد؛ او هنگام کار با خودرواش هدف شلیک گلوله قرار گرفت و سپس در بیمارستان جان باخت.

نصرت احمد‌یارمانند هزاران شهروند دیگر افغانستان پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ با استفاده از اعطای ویزای ویژه به افرادی که برای ارتش آمریکا کار می کردند، به ایالات متحده آمده بود.

رحیم امینی، دوست نصرت احمد‌یار به الجزیره گفت که این مترجم سابق ۳۱ ساله با آرزوی دستیابی به یک زندگی توام با آرامش و رفاه برای خود، همسر و چهار فرزندش و پیشرفت در کار و زندگی مهاجرت کرده و در ایالات متحده مستقر شده بود.

به گزارش الجزیره، این مترجم سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان نیمه شب سوم ژوئیه حین کار در محله‌ای واقع در شمال شرق واشنگتن به ضرب گلوبه گشته شد.

نصرت احمد‌یار به مدت ۱۰ سال به عنوان مترجم برای ارتش ایالات متحده در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان فعالیت می‌کرد و در همان جا با رحیم امینی آشنا شده بود؛ دوست این مترجم افغان نیز همانند وی پس از تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱ از کشورش گریخته بود.

AP Photo
نصرت احمد‌یار (سمت چپ) و دوستش رحیم امینی(سمت راست)AP Photo

نصرت احمد‌یار پیش از ترک افغانستان ابتدا در مزار‌شریف، محل تجمع نیروهای امنیتی دولت در شمال افغانستان مستقر شده و سپس به امارات عربی متحده گریخته از آنجا به ایالات متحده آمده بود.

نورالله احمدزی، یکی از رهبران جامعه افغان در منطقه واشنگتن دی سی به الجزیره گفت: «این دوران سختی برای خانواده نصرت احمد‌یار و همچنین برای جامعه افغان‌‌های ساکن ایالات متحده است. این فاجعه به هر طریقی بر همه تأثیر خواهد گذاشت.»

او افزود که ماجرای قتل مترجم سابق ارتش آمریکا در میان بسیاری از افغان‌هایی که به این منطقه مهاجرت کرده‌اند بازتاب گسترده داشته است.

شبکه الجزیره با استناد به گزارش، وزارت امور خارجه ایالات متحده آورده است که از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۹۷ هزار تبعه افعانستان در این کشور اسکان داده شده‌اند.

مهاجرت به آمریکا حتی برای چند هزار افغان که با ویزای مهاجرتی ویژه به ایالات متحده آمده و در پی تقویت سطح زبان، دریافت کار و یا ادامه تحصیل هستند به معنای «آغاز یک زندگی از صفر» تلقی می‌شود.

گزارش سال ۲۰۲۲ یک نهاد صنفی مرتبط با پیمانکاری‌ مستقل نشان داد که دست کم ۵۰ راننده-تحویل‌دار و یا رانندگانی که برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سفرهای اشتراکی کار می‌کردند طی سال‌های ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده کشته شدند.

از سوی دیگر، خشونت با اسلحه همچنان در ایالات متحده آمریکا فراگیر است؛ در کشوری با جمعیت حدود ۳۳۱ میلیون نفر، میزان مرگ و میر ناشی از اسلحه به مراتب بیشتر از سایر کشورهای توسعه یافته است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده شمار افراد به قتل رسیده با اسلحه در سال ۲۰۲۱ به اوج خود در آمریکا رسید.

بنا به این گزارش بیش از ۴۸ هزار و ۸۳۰ نفر در آن سال بر اثر جراحات ناشی اصابت گلوله جان خود را از دست دادند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال حقوقی بر سر حضانت نوزاد پیدا شده در زیر آوار؛ آمریکا به خانه چه کسی در افغانستان حمله کرد؟

معاون رئیس جمهوری سابق افغانستان: آمریکا دو هلی‌کوپتر به طالبان هدیه داده بود

دومین اعدام در ملاء عام پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان اجرا شد