نظرسنجی‌های انتخاباتی در اسپانیا : حزب مردم می‌تواند در ائتلاف با دسته‌راستی‌ها دولت تشکیل دهد

عکس آرشیوی از حامیان حزب مردم اسپانیا
عکس آرشیوی از حامیان حزب مردم اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو هفته مانده تا برپایی انتخابات سراسری دراسپانیا، نظرسنجی‌ها از پیشی ‌گرفتن حزب محافظه‌کار مردم از حزب حاکم حکایت دارد.

آگهی

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های انجام شده، محافظه‌کاران از سوسیالیست‌های حزب حاکم کارگران به رهبری پدرو سانچز پیش هستند اما هنوز از ظرفیت لازم برای به دست گرفتن اکثریت مطلق مجلس برخوردار نیستند.

نتایج نظرسنجی‌ها با این حال نشان می‌دهد اگر حزب مردم با توجه به استقبالی که از هم اینک با آن روبرو است با حزب دست راستی VOX ائتلاف کند قادر به تشکیل دولت خواهد بود.

در این نظر‌سنجی که بین روزهای سوم تا ششم ژوئیه انجام شد و نتایج آن روز یکشنبه در روزنامه «لا ونگوردیا» به چاپ رسید ۲ هزار سوال شونده دیدگاه خود را در خصوص جریان سیاسی مورد اقبال خود بیان کردند.

بر این اساس، نتایج نشان می‌دهد که حزب مردم نظر ۳۵ درصد ازسوال‌شوندگان را به خود جلب کرده در حالی که حزب حاکم کارگران تنها در میان ۲۸ درصد از جامعه آماری مورد اقبال قرار گرفته است.

حزپ چپ رادیکال «سومار» بنا به نتایج این نظرسنجی که دو هفته پیش از انتخابات ۲۳ ژوئیه منتشر شده، ۱۳ درصد آرا را کسب خواهد کرد و پس از آن حزب دست راستی VOX قرار دارد که ۱۲.۶ آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در خصوص نسبت رای شرکت کنندگان در انتخابات، حزب مردم بین ۱۳۸ تا ۱۴۷ کرسی را در پارلمان از آن خود خواهد کرد.

این در حالیست که از ۳۵۰ کرسی پارلمان بین ۱۰۲ تا ۱۱۲ کرسی در پایان شمارش آرا نصیب سوسیالیست‌های حزب حاکم کارگران خواهد شد.

حزب راست افراطی VOX که محتمل‌ترین گزینه برای ائتلاف با حزب مردم به شمار می‌رود بر اساس این نظرسنجی بین ۲۲ تا ۳۹ کرسی بدست خواهد آورد؛ ۳۱ تا ۳۹ کرسی نیز در این میان نصیب حزب چپ رادیکال سومار خواهد شد.

نتایج نظرسنجی یاد شده در صورت درست بودن به این معنی است که ائتلافی از جناح راست متشکل از حزب مردم و Vox با اتفاق می‌تواند تا ۱۸۰ کرسی را از آن خود کند که این میزان برای تشکیل اکثریت مطلق پارلمان کافی است.

این در حالیست که ائتلاف چپ احتمالی میان سوسیالیست‌های حزب حاکم کارگران و چپگرایان تندرو سومار بنا به نتایج این نظرسنجی بیش از ۱۵۰ کرسی بدست نخواهد آورد.

برگزار کننده انتخابات سراسری ۲۳ ژوئیه در اسپانیا دولت پدرو سانچز،‌ نخست وزیر این کشور است که حزب تحت رهبری وی در انتخابات منطقه‌‌ای ماه مه گذشته نتایج فاجعه‌باری را کسب کرد.

همه نظرسنجی‌ها تاکنون پیش بینی کرده‌اند که حزب محافظه‌کار مردم بیشترین آرا را در انتخابات پیش رو بدست خواهد آورد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حزب راست افراطی آلمان به یک پیروزی مهم در انتخابات منطقه‌ای دست یافت

جناح راست افراطی یونان باز می‌گردد؟

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم