زمزمه تحویل «اتکمز» به اوکراین؛ آیا موشک‌های آمریکا، فرانسه و بریتانیا ورق جنگ را برمی‌گردانند؟

موشک آمریکایی «اتکمز» (عکس از آرشیو)
موشک آمریکایی «اتکمز» (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داده که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حال بررسی تحویل موشک‌های «اتکمز» به اوکراین است.

آگهی

آمریکا در حالی تحویل موشک‌های دوربرد «اتکمز» به اوکراین را مدنظر دارد که برخی از کارشناسان نظامی بر این باور هستند که این موشک آمریکایی می‌تواند در جریان عملیات ضدتهاجمی علیه روسیه ورق را به نفع کی‌یف برگرداند. 

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داده که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری  آمریکا در حال بررسی تحویل موشک‌های «اتکمز» به اوکراین است. 

بُرد موشک‌های «اتکمز» (ATACMS) حدود ۳۰۵ کیلومتر است. اوکراین در صورت دریافت این موشک‌ها می‌تواند مواضع روسیه در پشت جبهه‌های شرق و جنوب اوکراین را با آنها هدف بگیرد. 

تحویل این موشک‌های دوربرد به اوکراین دو ماه پیش در پی تصمیم بریتانیا برای تحویل موشک‌های «سایه توفان» (Storm Shadow) به کی‌یف مطرح شده بود. نام موشک‌های «اتکمز» اکنون بار دیگر به دنبال تصمیم فرانسه برای تحویل نوعی از موشک کروز دوربرد و چند منظوره مطرح شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پاریس تحویل این موشک‌ها به اوکراین را در آستانه برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس اعلام کرد. موشک‌های کروز و دوربرد فرانسه معادل «سایه توفان» محسوب می‌شوند.

فردریک مرتنز، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی مرکز لاهه درباره تاثیر احتمالی «اتکمز» بر روند جنگ اوکراین به «نیوزویک» گفت: «اتکمز واقعا تفاوت ایجاد خواهد کرد. اوکراین می‌تواند از آن برای انهدام اهداف باارزش روسیه بهره ببرد و آنها را عقب براند.»

فابیان هافمن، پژوهشگر در دانشگاه اسلو نیز معتقد است که موشک‌های «اتکمز» به اوکراین «انعطاف‌پذیری» بیشتری در جریان عملیات ضدتهاجمی جاری خواهد داد. 

ویژگی‌‌های موشک‌ «اتکمز» چیست؟

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در واشنگتن یک ماه پیش گفته بود که لحن مقام‌های آمریکایی در زمینه تحویل موشک‌های «اتکمز» به اوکراین تغییر کرده است. تفاوت عمده موشک‌های «اتکمز» با معادل بریتانیایی و فرانسوی آن در این است که بُردشان حدود ۵۰ کیلومتر بیشتر است.

علاوه بر این «اتکمز» یک سامانه‌ موشکی زمین به زمین با قابلیت محدود برای هدایت و مانور در جریان پرواز است. این در حالی است که «سایه توفان» و معادل فرانسوی آن موشک‌های کروز هواپایه محسوب می‌شوند. 

«اتکمز» سرعت بیشتری از «سایه توفان» و معادل فرانسوی آن دارد و می‌تواند طی پنج دقیقه به هدفی در ۲۵۰ کیلومتری برخورد کند. این در حالی است که موشک «سایه توفان» و نوع فرانسوی آن طی ۱۵ دقیقه به هدف واقع شده در ۲۵۰ کیلومتری برخورد می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه روز باستیل را در میان تدابیر شدید امنیتی جشن گرفت

هند و ژاپن در واکنش به اظهارات بایدن: بیگانه‌هراس نیستیم، ضعف اقتصادی هم نداریم

یورش سحرگاهی پلیس آمریکا به دانشگاه کالیفرنیا؛ جو بایدن: آزادی بیان و حکومت قانون باید رعایت شود