ایلان ماسک از شرکت جدید هوش مصنوعی خود رونمایی کرد

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس
ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیرعامل تسلا و مالک توییتر از تاسیس شرکت جدیدی به نام «xAI» خبر داده است که بر هوش مصنوعی تمرکز دارد.

آگهی

ایلان ماسک، کارآفرین و میلیاردر آمریکایی، به طور رسمی تاسیس یک شرکت هوش مصنوعی به نام «ایکس ای‌آی» (xAI) را اعلام کرد.

استارت آپ جدید توسط آقای ماسک، مدیر عامل شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا که همزمان ریاست شرکت فضایی اسپیس ایکس و مالکیت شبکه اجتماعی توییتر را نیز بر عهده دارد، هدایت خواهد شد.

شماری از مهندسانی که در این شرکت دانش‌بنیان کار می‌کنند پیشتر در خدمت شرکت خالق ابزار هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی یعنی «اوپن ای‌آی» (Open AI) بوده‌اند.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ اوپن ای‌آی را تأسیس کرد اما در سال ۲۰۱۸ از هیئت مدیره این شرکت کنار رفت تا بر تسلا تمرکز کند. با فراگیر شدن استفاده از چت جی‌پی‌تی، وی به طور علنی شروع به انتقاد از اوپن ای‌آی کرد و حالا به نظر می‌رسد می‌خواهد بنیانگذار رقیبی برای این شرکت باشد.

آقای ماسک پیشتر چندین بار تاکید کرده بود که توسعه هوش مصنوعی باید متوقف شود و این بخش نیاز به وضع مقررات دارد. وی بارها در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای «تخریب تمدن بشری» ابراز نگرانی کرده است.

ایلان ماسک که عصر چهارشنبه در یک جلسه صوتی آنلاین در توییتر حضور یافته بود گفت شرکت جدیدش به ‌جای برنامه‌ریزی برای وارد کردن اخلاقیات در هوش مصنوعی، به دنبال ایجاد یک هوش مصنوعی «حداکثر کنجکاو» است.

آقای ماسک گفت: «اگر این هوش مصنوعی تلاش کند تا ماهیت واقعی جهان درک شود، این در واقع بهترین چیزی خواهد بود که می‌توان از دیدگاه ایمنی هوش مصنوعی به آن رسید.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی همچنین پیش‌بینی کرد که ابرهوش‌ها، یا هوش مصنوعی‌ای که از انسان‌ها باهوش‌تر است، پنج یا شش سال دیگر در دسترس خواهند بود.

قرار است روز ۱۴ ژوئیه یک جلسه صوتی در توییتر با حضور افراد ارشد شرکت تازه‌تاسیس برگزار شود. در تیم ایکس ای‌آی مهندسانی حضور دارند که پیشتر در بخش‌های هوش مصنوعی شرکت‌هایی نظیر گوگل و مایکروسافت حضور داشته‌اند.

آقای ماسک در ماه آوریل گفته بود که ابزار «تروث جی‌پی‌تی» (TruthGPT) یا یک هوش مصنوعی «حداکثر حقیقت‌جویانه» را که سعی در درک ماهیت جهان دارد برای رقابت با هوش مصنوعی بارد گوگل و بینگ مایکروسافت راه اندازی خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای امنیت سازمان ملل خطرات هوش مصنوعی را برای صلح و امنیت جهانی بررسی کرد

موضع‌گیری شورای حقوق بشر سازمان ملل در برابر هوش مصنوعی: تدابیر نظارتی اتخاذ شود

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد