یونیسف: هر هفته حدود ۱۱ کودک در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه می‌میرند

Migration Europe
Migration Europe Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز جمعه گزارش داد که در نیمه اول سال جاری میلادی ۲۸۹ کودک دختر و پسر هنگام عبور از دریای مدیترانه برای رسیدن به اروپا، جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ میلادی دو برابر شده است.

آگهی

ورا کناوس، مسئول بخش مهاجرت و آوارگی در این آژانس به خبرنگاران حاضر در دفتر سازمان ملل در ژنو گفت: «این رقم معادل حدود ۱۱ کودک در هر هفته و بسیار فراتر از آن چیزی است در سرفصل‌های خبری می‌شنویم.»

خانم کناوس افزود: «ما نمی‌توانیم آنچه را که اتفاق می‌افتد نادیده بگیریم. وقتی نزدیک به ۳۰۰ کودک، معادل یک هواپیمای کامل مملو از کودکان، در آب‌های میان اروپا و آفریقا تنها ظرف شش ماه جان خود را از دست می‌دهند، نمی‌توانیم سکوت کنیم.»

یونیسف همچنین تخمین می‌زند که ۱۱ هزار و ۶۰۰ کودک طی شش ماه اول سال جاری میلادی از دریای مدیترانه عبور کرده باشند که تقریباً دو برابر بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ میلادی است.

با این حال این آژانس هشدار می‌دهد که تعداد واقعی تلفات کودکان احتمالاً بیشتر است؛ چراکه از بسیاری از قایق‌های غرق شده در مدیترانه مرکزی، هیچ بازمانده‌ای نمانده و شمار و هویت سرنشینان آن‌ها نیز هیچ جا ثبت نشده است.

خانم کناوس گفت که به نظر می‌رسد با توجه به آمار و ارقام و سکوت پیرامون این مرگ و میرهای قابل پیشگیری، جهان «عمداً آنچه را که اتفاق می‌افتد، نادیده می‌گیرد».

بررسی‌های یونیسف همچنین نشان داده که بسیاری از این کودکان، بدون والدین یا سرپرست از مسیر پرخطر مدیترانه عبور می‌کنند و دخترانی که به تنهایی سفر می‌کنند نیز عمدتا در طول این سفر با خشونت‌های متعددی روبرو می‌شوند.

خانم کناوس افزود که کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا نه تنها باید برای محافظت از کودکان آسیب پذیر در مسیر دریا تلاش بیشتری انجام دهند بلکه باید حامی آنها در کشورهای مبدأ، در مسیر ترانزیت تا رسیدن به مقصد نیز باشند.

او همچنین بر ضرورت تدوین راه‌های ایمن، قانونی و در دسترس برای کودکان برای دریافت حمایت‌ها و امکان پیوستن اعضای خانواده‌هایشان به آنها تاکید کرد و افزود که کشورها باید هماهنگی خود را در عملیات جستجو و نجات در دریا افزایش دهند و از پیاده شدن سریع مهاجران در مکان‌های امن اطمینان حاصل کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از نیروهای دولتی سوریه تا القاعده و مخالفان اسد؛ عضوگیری از کودکان توسط گروه‌های مسلح افزایش یافت

نقض حقوق کودکان؛ حضور روسیه و غیبت اسرائيل در «لیست شرمساری» سازمان ملل متحد

سرقت یک نسل؛ روایتی از کودکان اوکراینی که به اجبار به روسیه منتقل شدند و سرنوشتی نامعلوم دارند