پرواز موفق هواپیمایی که جای دود آلاینده، آب پس می‌دهد؛ سفرهای هوایی پاک از دو سال دیگر آغاز می‌شود

عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت بریتانیایی-آمریکاییِ زیرواویا (ZeroAvia) از برقراری پروازهای تجاری با استفاده از هواپیماهای ساخت این شرکت تا سال ۲۰۲۵ خبر داد که با اتکا به موتور الکتریکی-هیدروژنی انتشار گازهای کربنی را به صفر می‌رساند.

آگهی

هواپیمای ساخت شرکت «زیرواویا» تاکنون ۹ پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و مطابق نتایج ثبت شده، موتور این هواپیما در جریان فعالیت خود تنها آب پس می‌دهد و هیچ گاز آلاینده محیط زیست از آن منتشر نمی‌شود. 

این مدل دوستدار محیط زیست از طریق اصلاح یکی از موتورهای هواپیمای مدل دورنیز ۲۲۸ (Dornier 228) که یک هواپیمای ۱۹ نفره دارای دو ملخ است، شکل گرفته است. در واقع یک موتور الکتریکی جایگزین یکی از دو موتور آن شده که با سوخت نفت سفید کار می‌کند. 

الکتریسیته مورد نیاز این موتور الکتریکی نیز با استفاده از پیل سوختی هیدروژنی که در داخل هواپیما تعبیه شده، تولید می‌شود. 

این هواپیما در طول پروازهای آزمایشی قادر است که در صورت بروز هرمشکلی در کارکرد موتور الکتریکی خود با فعال کردن موتور دیگری که با سوخت نفت سفید کار می‌کند، به پرواز خود ادامه دهد. 

اما پس از پایان پروازهای آزمایشی آن، هر دو موتور آن به موتور الکتریکی-هیدروژنی تغییر خواهد کرد. در این موتورها یک فرآیند شیمیایی به نام «هیدرولیز معکوس» رخ می‌دهد که طی آن هیدروژنِ سبز با اکسیژن ترکیب می‌شود و گرما، بخار آب و مهمتر از همه، الکتریسیته ایجاد می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

دورنیر ۲۲۸ قادر است با اتکا به موتور الکتریکی-هیدروژنی حدود ۱۲ مسافر را ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر جابجا کند. 

شرکت «زیرواویا» قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ یک موتور هیدروژنی-الکتریکی بزرگتر را طراحی کند که برای تولید هواپیمایی با توان حمل ۵۰ مسافر در مسافت هزار کیلومتری استفاده خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بدون چمدان سفر کنید؛ یک شرکت ژاپنی به شما لباس قرض می‌دهد

فرانسه پروازهای داخلی کوتاه‌مدت را با هدف کاهش انتشار کربن ممنوع کرد

جنگ بر سر مالیات کربن برای شرکت های هواپیمایی