امضای قرارداد بزرگ صنایع دفاعی در حضور اردوغان و بن‌سلمان؛ عربستان خریدار پهپادهای ترکیه شد

 رجب طیب اردوغان و محمد بن سلمان
رجب طیب اردوغان و محمد بن سلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عربستان سعودی روز سه‌شنبه با خرید پهپادهای ساخت ترکیه موافقت کرد؛ موافقتی که موجب امضای بزرگ‌ترین قرارداد صنایع دفاعی ترکیه در حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شد.

آگهی

خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی نیز روز سه‌شنبه با انتشار پیامی توییتری اعلام کرد که عربستان سعودی پهپادهای ساخت ترکیه را «با هدف افزایش آمادگی نیروهای مسلح پادشاهی سعودی و تقویت قابلیت‌های دفاعی این کشور» خریداری می‌کند.

همچنین، هالوک بایراکتار، مدیرعامل شرکت ترکیه‌ای بایکار نیز در پیامی توییتری از امضای قرارداد فروش هواپیماهای بدون سرنشین با وزارت دفاع عربستان خبر داد و آن را «بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی و هوایی تاریخ ترکیه» توصیف کرد. البته خبرگزاری رسمی عربستان از امضای دو قرارداد میان وزارت دفاع این کشور و شرکت بایکار خبر داده ولی جزئیاتی در مورد قرارداد دوم منتشر نکرده است. 

 از سال ۲۰۲۱، زمانی که آنکارا تلاش دیپلماتیکی را برای ترمیم روابط با عربستان سعودی و امارات عربی متحده آغاز کرد، سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مالی این دو کشور به کاهش فشار بر اقتصاد ترکیه و تقویت ذخایر ارزی آن کمک کرده است.

هر چند حجم تجارت ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس طی دو دهه گذشته از ۱.۵ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته ولی رئیس جمهوری ترکیه یکی از مهمترین هدف‌های سفر دوره‌ای سه روزه خود را به کشورهای منطقه که با حضور در عربستان سعودی آغاز شد، تقویت بیشتر همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با این کشورها عنوان کرده است.

بر اساس داده های مجمع صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به عربستان سعودی در نیمه نخست سال جاری به یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون دلار بالغ شده ولی آقای اردوغان تلاش دارد تا جایگاه عربستان را به عنوان بیست و یکمین مقصد صادرات کالاها و خدمات ترکیه ارتقاء دهد.

پروژه‌های متعدد عربستان سعودی، به ویژه نئوم، دروازه دیریه، قدیه، امالا و دریای سرخ که از جمله پروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور هستند که پیمانکاران ترکیه در تلاش برای ایفای نقش در آنها هستند.

بر همین اساس، ده‌ها بازرگان تُرک که آقای اردوغان را در این سفر همراهی می‌کنند، در همایش تجاری ترکیه و عربستان که با سخنرانی خالد فالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی افتتاح شد، شرکت کردند.

به گفته مقام‌های ترکیه، آقای اردوغان در جریان سفر به سه کشور حاشیه خلیج فارس به دنبال کسب توافق‌های لازم برای جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از این کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

مطابق آمار رسمی عربستان، ۱۱۴۰ شرکت‌ سرمایه‌گذاری این کشور در ترکیه فعال شده‌اند و حجم سرمایه‌‌گذاری‌های عربستان سعودی در ترکیه به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

آقای اردوغان در جریان این سفرو پس از امضای چندین یادداشت تفاهم با ولیعهد عربستان سعودی در زمینه‌های چون انرژی، صنایع دفاعی، سرمایه‌گذاری مستقیم و رسانه، یک دستگاه خودروی ملی کشورش به نام توگ (TOGG) را به ولیعهد عربستان سعودی اهدا کرد. محمد بن سلمان سپس با خودرو توگ، رئيس جمهوری ترکیه را به هتل محل اقامتش برد.

Anadolu
«محمد بن سلمان و رجب طیب اردوغان سوار بر خودرو ملی ترکیه «توگAnadolu

آقای اردوغان همچنین، قرار است که دو دستگاه دیگر از این خودرو را نیز به سران قطر و امارات عربی متحده هدیه کند. 

آقای اردوغان در دومین مرحله از سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس در قطر با امیر این کشور دیدار می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه در سومین مرحله از سفر خود به امارات عربی متحده می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرمایه گذاری میلیاردی عربستان در صنعت بازی‌های ویدیویی پس از خرید ستاره‌های فوتبال

اردوغان برای جذب سرمایه‌گذاری، تور خلیج فارس خود را با سفر به عربستان آغاز کرد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم