حامیان مقتدی صدر به سفارت سوئد در بغداد در اعتراض به قرآن‌سوزی حمله کردند

Swedish Embassy in Baghdad
Swedish Embassy in Baghdad Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سفارت سوئد در بغداد بامداد پنج‌شنبه در جریان تظاهراتی که توسط حامیان مقتدی صدر سازماندهی شده بود و در اعتراض به قرآن‌سوزی در این کشور، به آتش کشیده شد.

آگهی

این حمله در حالی انجام شده که پلیس سوئد بار دیگر مجوز برگزاری یک تجمع کوچک در شهر استکهلم را برای سلوان مومیکا صادر کرده است؛ این پناهنده عراقی قصد دارد بار دیگر در جریان تجمعی که برای ظهر پنجشنبه برنامه‌ریزی شده، یک جلد قرآن را بسوزاند و پرچم عراق را مقابل سفارت این کشور در سوئد به آتش بکشد.

تجمع مردم در اطراف ساختمان سفارت حوالی ساعت ۱ بامداد به وقت محلی آغاز شد؛ سپس شماری از معترضان از دیوار سفارت بالا رفتند و داخل آن شدند و اقدام به آتش‌سوزی کردند.

گزارش شاهدان حادثه حاکی از آن است که در حالی که همچنان دهها تظاهرکننده در منطقه حضور دارند، از پشت بام ساختمان سفارت دود ناشی از این آتش سوزی بلند است و شماری از معترضان نیز روی پشت بام سفارت ایستاده‌اند. همزمان شمار قابل توجهی از نیروهای ضد شورش عراق نیز در منطقه مستقر شدند.

واکنش دولت سوئد

وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که کارکنان سفارتش در «امنیت» هستند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما از وضعیت آگاه هستیم. کارکنان سفارت ما در امنیت هستند و ما به طور منظم با آنها در تماس هستیم.»

بیانیه می‌افزاید: «حمله به سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها نقض جدی کنوانسیون وین است. مقامات عراقی مسئولیت حفاظت از ماموریت‌های دیپلماتیک و کارکنان دیپلماتیک را دارند.»

گزارش‌های شاهدان حادثه همچنین حاکی از آن است که خودروهای آتش نشانی برای خاموش کردن حریق به محل سفارتخانه آمده‌اند و میان نیروهای امنیتی عراق و دیگر معترضانی که سعی دارند وارد محوطه سفارت شوند نیز درگیری روی داده است.

در جریان این اعتراضات که از شب گذشته آغاز شد، برخی از تظاهرکنندگان نسخه‌هایی از قرآن و برخی نیز تصاویری از محمد صدر، روحانی مذهبی بانفوذ شیعه و پدر مقتدی صدر را در دست داشتند.

واکنش دولت عراق

وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله و ایجاد آتش سوزی در سفارت سوئد در بغداد را «به شدیدترین لحن» محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست در این زمینه «فورا تحقیقات لازم» را آغاز کنند.

در این بیانیه آمده است: «دولت عراق به سرویس‌های امنیتی دستور داده تا تحقیقات فوری را آغاز کنند و تمام اقدامات لازم را برای روشن شدن ابعاد این حادثه و شناسایی عاملان آن انجام دهند و آنها را مقابل قانون پاسخگو نگه دارند».

سلوان مومیکا پیش از این در روز ۲۸ ژوئن مقابل بزرگترین مسجد شهر استکهلم چند صفحه از قرآن را سوزانده بود. پس از اولین قرآن‌سوزی نیز حامیان مقتدی صدر در ۲۹ ژوئن به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند و داخل شدند و برای مدتی در آنجا ماندند.

قرآن‌سوزی پیش از این نیز در سوئد همچنین دیگر کشورهای اروپایی انجام شده و عمدتا گروههای راست افراطی دست به این کار می‌زدند. این اقدام بارها منجر به برگزاری تظاهرات در کشورهای اسلامی و ایجاد تنش‌های دیپلماتیک شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش در روابط استکهلم با کشورهای اسلامی؛ صدها نفر در ایران، عراق و لبنان علیه سوئد تظاهرات کردند

دولت سوئد سوزاندن قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم را محکوم کرد

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد