نخست‌وزیر ایتالیا به دنبال متحدانی برای مواجه با مهاجران غیرقانونی است

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا
جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا به دنبال تشکیل اتحاد گسترده‌ای از کشورها برای مبارزه با قاچاق انسان است. وی روز یکشنبه با سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی مهاجرت و توسعه در رم، پایتخت ایتالیا گفت که همه کشورهای حوزه مدیترانه از سیل مهاجران غیرقانونی آسیب می‌بینند.

آگهی

خانم ملونی که به نظر می‌رسد لحن تند گذشته خود را درموضوع مهاجرت تغییر داده است همچنین افزود که دولت او برای پذیرش مهاجران از طرق قانونی آماده است زیرا که «اروپا و ایتالیا به مهاجران نیاز دارند.»

وی همچنین با اشاره به این که هنوز اقدامات بسیاری برای جلوگیری ازعبور مهاجران غیرقانونی از گذرگاه خطرناک مدیترانه نیاز است، گفت: «سیل مهاجرت غیرقانونی به همه ما آسیب می‌رساند. تنها گروه‌های خلافکارند که از این مساله سود می‌برند و روز به روز ثروتمند‌تر می‌شوند. آن‌ها این ثروت‌ از طریق شکننده‌ترین اقشار به دست می‌آوریند و آن را حتی علیه دولت‌ها به کار می‌گیرند.»

تونس، کشوری در شمال آفریقا است که به دلیل فاصله دریایی کم خود با ایتالیا به یکی از نقاط اصلی عزیمت مهاجران غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه به اتحادیه اروپا بدل شده است. اتحادیه اروپا و تونس هفته گذشته با امضای یک «سند همکاری استراتژیک» بر سر جلوگیری از قاچاق انسان و تشدید محافظت از مرز‌ها به تفاهم رسیدند.

بر اساس این سند اتحادیه اروپا متعهد شد در ازای اقدامات سختگیرانه تونس برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی یک میلیارد یورو به زیرساخت‌های این کشور کمک کند. همچنین این اتحادیه قرار است صد میلیون یورو صرفا جهت مبارزه با قاچاق انسان به تونس بپردازد.

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با تایید نظرات خانم ملونی در رابطه با ارائه راه‌های قانونی برای مهاجرت به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، گفت: «ما می‌خواهیم تفاهم‌مان با تونس به یک الگو برای مشارکت‌های آینده با دیگر کشورهای منطقه بدل شود. اروپا قادر است با دیگر کشورهای منطقه نیز قرارداد‌هایی برای کمک به گسترش تولیدات و تقویت زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر آن‌ها منعقد کند.»

محمد المنفی، رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی با درخواست کمک از دیگر کشورهای ثروتمند گفت: «ما آماده‌ایم تا به طور موثر به پایان آسیب ناشی از مهاجران غیرقانونی کمک کنیم.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که روز یکشنبه در میان جمعیت در نزدیکی میدان سنت پیتر سخنرانی می‌کرد خواستار کمک دولت‌های اروپایی و آفریقایی به مهاجرانی شد که در مناطق بیابانی شمال آفریقا گرفتار شده‌اند. او همچنین از این دولت‌ها خواست اقداماتی اتخاذ کنند تا مدیترانه دیگر «صحنه مرگ» کسانی که قصد عبور از آن را دارند، نباشد. 

ایتالیا اگرچه با ورود غیرقانونی مهاجران به نقاط مختلف این کشور از جمله جزیره جنوبی لامپدوسا مبارزه می‌کند، اما به دلیل پیری و کاهش فزاینده جمعیت در جهت حمایت از اقتصاد خود به کارگران بیشتری نیازمند است.  

ایتالیا در ماه جاری متعهد شد که از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۵، ۴۵۲ هزار ویزای کاری جدید برای مهاجرانی که از خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند، صادر کند. این کشور همچنین متعهد شده است تا سال ۲۰۲۵ شمار ویزاهای کاری سالیانه خود را به ۱۶۵ هزار مورد افزایش دهد. ایتالیا در سال ۲۰۱۹، پیش از همه‌گیری کرونا تنها ۳۰ هزار و ۸۵۰ ویزا صادر کرده بود.

این درحالی است که تعداد مهاجران غیرقانونی که از طریق دریای مدیترانه به خاک ایتالیا می‌آیند نیز در سال جاری به ۸۳ هزار نفر افزایش یافته است. این تعداد در سال ۲۰۲۲ و در مدت مشابه ۳۴ هزار نفر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد

انتشار فیلم پورن جعلی از نخست‌وزیر ایتالیا؛ جورجا ملونی به دنبال غرامت ۱۰۰ هزار دلاری است

وضعیت زندان‌های ایتالیا؛ دولت دست‌راستی ملونی اعتصاب غذا را جرم‌انگاری می‌کند