اعتراضات گسترده در اسرائیل؛ پارلمان بخش مهمی از طرح اصلاحات قضایی را تصویب کرد

قانونگذاران اسرائیلی پس از تصویب  طرح طرح اصلاحات در نظام قضایی این کشور  در صحن کنست، پارلمان اسرائیل، با گرفتن عکس سلفی با یاریو لوین، وزیر دادگستری، جشن گرفتند.
قانونگذاران اسرائیلی پس از تصویب طرح طرح اصلاحات در نظام قضایی این کشور در صحن کنست، پارلمان اسرائیل، با گرفتن عکس سلفی با یاریو لوین، وزیر دادگستری، جشن گرفتند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان اسرائیل با وجود اعتراضات گسترده علیه اصلاحات قضایی این کشور، روز دوشنبه بخش مهمی از این طرح را با هدف محدود کردن قدرت دیوان عالی برای لغو بخشی از مصوبه‌های دولت که «غیرمعقول» تشخیص داده می‌شوند، به تصویب رساند.

آگهی

بخش مهم این طرح در حالی توسط ۶۴ عضو ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به تصویب رسید که  اعضای اپوزیسیون این رای‌گیری را تحریم کرده بودند.

در روز سرنوشت‌ساز رای‌گیری، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان در مقابل پارلمان اسرائیل از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند و شماری از آن‌ها را دستگیر کردند.

ماه‌ها آشفتگی در اسرائیل از جمله برپایی بزرگترین اعتراض‌های خیابانی تاریخ این کشور، روز دوشنبه همزمان با رای‌گیری کنست به اوج خود رسید. به طوری که حدود ۱۵۰ شرکت بزرگ از جمله بانک‌ها، به نشانه اعتراض امروز هم به اعتصاب‌های خود ادامه دادند.

هدف این اصلاحات، محدود کردن اختیارات دیوان عالی است که به گفته دولت بیش از حد گسترده شده؛ اما مخالفان می‌گویند این اصلاحات می‌تواند جایگاه اسرائیل را به عنوان یک نظام مردم‌سالار به خطر بیندازد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل اعلام کرد که کشور در «وضعیت اضطرار ملی» قرار دارد و از رهبران سیاسی خواست تا به مصالحه برسند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

معترضانی که صبح دوشنبه بلوار منتهی به کنست (پارلمان) در بیت‌المقدس را بسته بودند، در میانه انبوه صداهای ناهنجار طبل و سوت و شیپور، توسط نیروهای پلیس پراکنده شدند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک معترض زخمی شد و شش نفر دیگر نیز دستگیر شدند. سایر معترضان یک ون پلیس را محاصره کردند و فریاد «شرم» بر سر افسران سر دادند.

معترضان که ده‌ها هزار نفر از آن‌ها در روزهای گذشته نزدیک به ۷۰ کیلومتر از تل‌آویو به سمت بیت‌المقدس را راهپیمایی کرده بودند، تلاش دارند تا مانع از تصویب اولین لایحه از بسته اصلاحات قضایی شوند که قرار است امروز به رأی گذاشته شود.

در صورت تصویب لایحه موسوم به «معقولیت»، اختیارات دیوان عالی در بازبینی تصمیمات دولت سلب خواهد شد.

آسوشیتدپرس
نیروهای امنیتی اسرائیل در تلاش برای متفرق کردن معترضان از مقابل کنست به تاریخ ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

بنیامین نتانیاهو نیز که روز دوشنبه از بیمارستان مرخص شد، برای رای‌گیری در پارلمان حضور خواهد یافت. وی روز شنبه تحت عمل جراحی فوری قرار گرفت.

طرح اصلاحات بحث‌برانگیز دستگاه قضایی در اسرائیل، فضای این کشور را قطبی کرده است و یکی از جدی‌ترین بحران‌های داخلی در تاریخ این کشور را رقم زده است.

صدها هزار تظاهرکننده اسرائیلی از آغاز سال جاری میلادی در اعتراض به آنچه حمله به دموکراسی نامیده می‌شود، به خیابان‌ها آمده‌اند. دولت می‌گوید اصلاحات در خدمت تقویت مردم‌سالاری است و این استدلال را مطرح می‌کند که دیوان عالی در دهه‌های اخیر قدرت زیادی به‌دست آورده است.

با شدت گرفتن این بحران، هزاران نفر از نیروهای ذخیره، از جمله خلبانان نیروی هوایی که برای توانایی‌های تهاجمی و دفاعی اسرائیل حیاتی هستند، تهدید کرده‌اند که برای انجام خدمت داوطلب نخواهند شد. چنین مخالفت بی‌سابقه‌ای باعث بروز نگرانی‌هایی درباره تاثیر احتمالی این اعتراضات بر آمادگی نظامی اسرائیل شده است.

رؤسای سابق سرویس‌های امنیتی اسرائیل، رؤسای دادگستری و شخصیت‌های برجسته حقوقی و تجاری نیز مخالفت خود را با اصلاحات پیشنهادی دولت آشکارا اعلام کرده‌اند.

این اقدامات همچنین مورد انتقاد جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار گرفته است که در صریح‌ترین اظهارات خود خواستار به تعویق افتادن بررسی این لایحه «تفرقه‌انگیز» شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج جدید اعتراضات در سراسر اسرائیل علیه طرح دولت نتانیاهو برای اصلاحات در نظام قضایی

تصاویری از اعتراضات شبانه در تل‌آویو؛ آمریکا: دولت اسرائیل به حق معترضان احترام بگذارد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند