تبدیل توییتر به «X»؛ کارشناسان از احتمال کاهش میلیاردها دلار از ارزش این برند می‌گویند

کارگری در حال برداشتن نام توییتر از ساختمان مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو است
کارگری در حال برداشتن نام توییتر از ساختمان مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به ندرت پیش می‌آید که برند شرکتی آنقدر در مکالمات روزمره مطرح باشد که تبدیل به فعلی در فرهنگ لغات مردم شود. درعین حال، به ندرت پیش می‌آید که صاحب چنین برندی برنامه‌هایی برای تخریب عمدی این دستاورد داشته باشد. مانند همان کاری که ایلان ماسک با توییتر می‌کند.

آگهی

ایلان ماسک روز یکشنبه دستور داد که نام توییتر به «X» تغییر کند تا او از شر لوگوی پرنده و همه کلمات مرتبط با آن از جمله «توییت» خلاص شود. 

به این ترتیب صبح روز دوشنبه یک لوگوی سیاه و سفید جدید با نام «X» که توسط یکی از طرفداران طراحی شده بود، در سایت ظاهر شد. 

به گفته تحلیلگران و آژانس‌های ارزیابی برند، این اقدام ماسک بین ۴ تا ۲۰ میلیارد دلار از ارزش این برند را از بین خواهد برد. 

از نظر استیو سوزی، کارشناس ارزیابی برند، ۱۵ سال طول کشیده تا ارزش سهام این شرکت در سرتاسر جهان به این میزان برسد، بنابراین از دست دادن «توییتر» به عنوان یک نام تجاری، ضربه مالی قابل توجهی خواهد بود. 

از زمانی که ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید، ارزش این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و حالا هم که به طور کلی نام برند تغییر کرده، ارزش شرکت ضربه بیشتری خواهد خورد. 

اگرچه لیندا یاکارینو، مدیر اجرایی جدید، چشم انداز شرکت «ایکس» را تبدیل آن به سایتی صوتی، تصویری، پیام‌رسان، پرداخت و بانکداری اعلام کرده، اما تحلیلگران و آژانس‌های ارزیابی برند همچنان تغییر نام محصول را اشتباه می‌دانند؛ از جمله تاد ایروین، بنیانگذار برند فازر که توییتر را یکی از شناخته شده‌ترین برندهای رسانه‌های اجتماعی می‌داند.

جاشوا وایت، استادیار امور مالی در دانشگاه واندربیلت نیز می‌گوید که محبوبیت توییتر باعث شده که افعال و کلماتی مانند «توییت کردن» و «ری‌توییت» به بخشی از فرهنگ مدرن تبدیل شود و به طور مرتبط برای توضیح نحوه ارتباط افراد مشهور، سیاستمداران و دیگران با مردم از آن استفاده شود. 

تنها توییتر نیست که نامش را تغییر داده است

برخی شرکت‌های فناوری هم در سال‌های اخیر نام خود را تغییر داده‌اند. 

بطور مثال گوگول به «آلفابت» تبدیل شد تا به کسب و کارهای مختلف درون شرکت اجازه دهد بدون اینکه نیاز باشد به این موتور جستجو گره بخورند، رشد کنند. فیسبوک نیز به منظور تاکید بر تعهد این شرکت به متاورس به «متا» تبدیل شد. 

اما نام این محصولات همچنان همان باقی ماند و ما همچنان از جمله «گوگل کن» برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنیم.

همین موضوع ارزشمند است و بر همین اساس شرکت مشاوره ارزیابی برند «برند فاینانس» ارزش برند توییتر را حدود ۴ میلیارد دلار برآورد کرده است. این شرکت برای برند فیسبوک ۵۹ میلیارد دلار و برای اینستاگرام ۴۷.۴ میلیارد دلار ارزش قائل شده است. 

دانشگاه وندربیلت نیز ارزش برند توییتر را ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده که با اسنپ چت قابل مقایسه است. 

ارزیابی ارزش برند دشوار است و چون رویکرد خاصی در این سنجش وجود ندارد، برآوردها نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال شرکت «برند فاینانس» تخمین می‌زند که برند توییتر ۳۲ درصد از ارزش خود را از سال گذشته از دست داده است. 

کاهش تبلیغات در توییتر

همانطور که برند توییتر تغییر کرده، تبلیغ کنندگان هم از این پلتفرم دور شده‌اند. به گفته ایلان ماسک درآمد تبلیغات در توییتر از اکتبر بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

علاوه بر این، خطراتی نیز برای اهداف آینده ماسک برای توییتر وجود دارد. ایجاد سیستم بانکداری و پرداخت در برنامه نیاز به اعتماد مشتری دارد که این کار برای محصولی با نام جدید دشوار خواهد بود. از طرفی به گفته برخی کارشناسان، تغییر نام توییتر این را ثابت می‌کند که نه تردز و نه اپلیکیشن‌های دیگر قاتل اصلی توییتر نبودند و این ماسک بود که توییتر را به قتل رساند.

چشم انداز ماسک چیست؟

چشم‌انداز ماسک برای ایکس، چیزی شبیه «وی‌چت» چین است. یک برنامه فوق‌العاده که مردم می‌توانند از آن برای سرگرمی، خرید کالا و خدمات و به روزرسانی پیام‌ها و ارسال پیام به دوستان خود استفاده کنند. 

همانطور که در پرونده‌ای در دادگاه در آوریل گذشته فاش شد، ماسک قبلا نام شرکت توییتر را به «ایکس» تغییر داده بود که خود زیرمجموعه هلدینگ ایکس است. او اکتبر گذشته، کمی قبل از خرید توییتر گفت که این قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری را به عنوان «شتاب‌دهنده‌ای برای ایجاد ایکس، برنامه‌ای برای همه چیز» می‌داند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

حرف ایکس به طور برجسته در نام شرکت «اسپیس ایکس» ایلان ماسک وجود دارد. دو دهه پیش هم X.com نام شرکت پرداخت ماسک بود که درنهایت از طریق ادغام با یک رقیب در آن زمان به شرکت «پی‌پل» تبدیل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه تغییرات ماسک در توییتر؛ امکان برقراری تماس صوتی و تصویری برای کاربران

محدودیت‌های جدید در توییتر؛ ایلان ماسک مدیر جدید شرکت را به دردسر انداخت

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد