رئيس سابق موساد: نتانیاهو «کو کلاس کلن‌ها» را وارد کابینه کرده و در حال تجزیه ارتش اسرائيل است

تظاهرات در اسرائيل
تظاهرات در اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس سابق موساد می‌گوید بنیامین نتانیاهو با احزاب نژادپرست همراه شده و مواضع سیاسی او تفاوتی با آنها ندارد.

آگهی

تامیر پاردو، رئيس پیشین سازمان جاسوسی اسرائيل -موساد روز پنجشنبه ۲۷ ژوئیه در گفتگویی با یک رادیو اسرائيلی ضمن انتقاد شدید اصلاحات قضایی که از سوی نتانیاهو پیش برده شده، تاکید کرد برخی از اعضای کابینه نخست وزیر مانند «کو کلاکس کلن» هستند. 

کو کلاکس کلن یا آنطور که به صورت مخفف آن‌را KKK  می‌نامند یکی از سازمان‌های تندرو و نژادپرست در آمریکا است که به برتری نژاد سفید، یهودی ستیزی، ضدیت با آیین کاتولیک و نفرت نژادی تاکید دارد. این گروه که البته بیشتر در گذشته در آمریکا فعال بوده‌اند برای ترساندن سیاهان از اقدامات خشونت آمیزی همچون ترور و ایجاد وحشت استفاده می‌کردند تا عقاید خود را پیش ببرند. 

او در ادامه با حمله به ایتامار بن گویر وبزالل اسموتریچ وزرای تندرو کابینه نتانیاهو گفت: «نخست وزیر کو کلاکس کلن‌ها را وارد دولت کرده است.» 

پاردو با اشاره به اظهارات اسموتریچ که خواستار سوزاندن یک روستای فلسطینی شده بود، به شدت به این وزیر کابینه نتانیاهو حمله و تاکید کرد که مواضع سیاسی نتانیاهو هم چندان با این افراد تفاوتی ندارد. 

رئیس سابق موساد در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت که اگر کشور دیگری برخی از قوانینی را که دولت نتانیاهو تصویب می‌کند اجرا کرده بود، اسرائيل به آن کشور به عنوان دولتی یهودستیز حمله می‌کرد.

 پاردو همچنین گفت: «نتانیاهو قطب‌نمای اخلاقی‌اش را از دست داده است. اگر نخست وزیر این فرآیندها را به پیش نمی‌برد هیچ یک از این اتفاقات رخ نمی‌داد.» 

او همچنین با رد نظریه‌هایی مبنی بر اینکه برخی از اعضای کابینه نتانیاهو او را به این مسیر کشانده‌اند، تاکید کرد این اقدامات صرفا با اراده شخص نتانیاهو انجام می‌شود.

 پاردو در ادامه هشدار داد که ادامه این روند به دو قطبی شدن کشور منجر می‌شود. او همچنین اضافه کرد که نتانیاهو در حال تجزیه ارتش اسرائيل و موساد است. 

پاردو زمانی که به عنوان مدیر موساد فعالیت می‌کرد همواره با نتانیاهو بر سر ایران و همچنین فلسطین اختلاف نظر داشت اما او می‌گوید همواره این اختلاف نظرها را در چارچوب سلسله مراتبی، مد نظر قرار می‌داده و دستورات نخست وزیر را اجرا می‌کرده است. 

درخواست رئيس جمهور اسرائيل برای آشتی ملی

در همین حال اسحاق هرتزوگ، رئيس جمهوری اسرائيل از دو طرف مناقشه بر سر اقدامات دولت برای بازنگری قضایی خواست که با پرهیز از خشونت از مناسبت مذهبی روز پنجشنبه در اسرائيل استفاده و با یکدیگر آشتی کنند. 

درخواست هرتزوگ در حالی مطرح می‌شود که طرح‌های نتانیاهو برای اصلاحات در قوه قضائيه خشم بسیاری را در اسرائيل به همراه داشته و ماه‌هاست که اعتراضات بی‌سابقه‌ای در شهرهای مختلف این کشور علیه نخست وزیر به راه افتاده است.

 ناظران می‌گویند این تحولات وفاداری برخی از نیروهای ذخیره ارتش را تحت تاثیر قرار داده و شکاف عمیقی در ارتش و جامعه اسرائيل ایجاد کرده است. 

تظاهرات موافقان و مخالفان این اصلاحات قضایی برای روز Tisha B'av که روز عزاداری برای تخریب دو معبد باستانی یهودی در اورشلیم است و یهودیان در این روز روزه می‌گیرند متوقف شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هرتزوگ که نقش تشریفاتی در ساختار سیاسی اسرائيل دارد در صفحه خود در فیسبوک در این خصوص نوشت: «حتی زمانی که درد به اوج می رسد، ما باید مرزهای اختلاف را حفظ کنیم و از خشونت و اقدامات غیرقابل برگشت خودداری کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معرفی سفیر جدید آمریکا در اسرائيل؛ وزیر خزانه‌داری اوباما به بیت‌المقدس می‌رود

اسرائیلی‌ها در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو جاده‌ها را بستند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم