گرانی دلار در عراق پس از مقابله با پولشویی برای ایران؛ معترضان به خیابان آمدند

اعتراض گروهی از عراقی‌ها مقابل ساختمان بانک مرکزی
اعتراض گروهی از عراقی‌ها مقابل ساختمان بانک مرکزی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ده‌ها عراقی روز چهارشنبه در اعتراض به روند افزایش نرخ دلار که پس از قرار گرفتن ۱۴ بانک عراقی در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا آغاز شده، مقابل ساختمان بانک مرکزی کشور در بغداد تظاهرات کردند.

آگهی

نرخ دلار در بازار بغداد طی دو روز گذشته از ۱۴۷۰ به ۱۵۷۰ دینار افزایش پیدا کرده است. این افزایش پس از آن روی داد که وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی ایالات متحده ۱۴ بانک خصوصی عراقی را به ظن مشارکت در پولشویی و انتقال غیرقانونی ارز به ایران از انجام تبادلات دلاری منع کردند.

۱۴ بانکی که با این ممنوعیت روبرو شده‌اند، بیانیه مشترکی صادر کردند و از دولت عراق خواستند که به این موضوع رسیدگی کند و هشدار دادند که ممنوعیت مبادلات دلاری توسط یک سوم بانک‌های خصوصی عراق نه تنها بر قیمت دلار تأثیر می‌گذارد، بلکه مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

جمعی از معترضان سازماندهی شده توسط گروهی که خود را «ثوار تشرین» (انقلابیون اکتبر) می‌نامند و از زمان به راه افتادن اعتراضات گسترده سال ۲۰۲۱ شکل گرفته نیز با برگزاری تظاهراتی خیابانی در بغداد از دولت خواستند نسبت به توقف روند افزایشی نرخ تورم به دلیل افزایش نرخ دلار اقدام کند. 

با این حال علی علاق، رئیس بانک مرکزی عراق به خبرگزاری دولتی این کشور گفت که نهاد تحت هدایت او همچنان به عرضه دلار به نرخ رسمی ۱۳۲۰ دینار برای انجام «کلیه معاملات مشروع و قانونی» متعهد است.  

او دلیل افزایش فعلی «قیمت خیابانی دلار» را «عدم تمایل برخی تجار» به ثبت «علملیات مشروع و قانونی» در بستر رسمی الکترونیکی برای خرید و انتقال دلار عنوان کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اوایل سال جاری میلادی نیز نرخ برابری دینار در مقابل هر دلار آمریکا پس از محدود شدن دسترسی عراق به ارز توسط ایالات متحده با هدف مقابله با ارسال دلار به ایران و سوریه در چارچوب مقاصد پولشویی، افت مشابهی را تجربه کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا اولین گام را برای ایجاد آژانس اروپایی مبارزه با پولشویی برداشت

نگرانی از کاهش رونق اقتصادی در چین و منطقه یورو؛ شاخص دلار به بالاترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید

دستورالعمل دولت عراق برای رسانه‌ها: «به جای همجنس‌گرایی بنویسید انحراف جنسی»