هشدار رئيس نیروی هوایی ارتش اسرائيل: دشمنان از بحران داخلی ما سواستفاده خواهند کرد

تظاهرات در اسرائيل
تظاهرات در اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس نیروی هوایی اسرائيل هشدار داد که که ممکن است پیگیری سرسختانه اعضای کابینه نتانیاهو برای انجام اصلاحات قضایی به سواستفاده دشمنان این کشور از بحران سیاسی کنونی بینجامد.

آگهی

ژنرال تومر بار، در بیانیه‌ای ضمن درخواست از نیروهایش برای هشیار و آماده باقی ماندن در شرایط کنونی خطاب به آنها گفت: «ممکن است در چنین شرایطی دشمنان ما بخواهند در مرزها، انسجام و هوشیاری ما را آزمایش کنند و همین مسئله لزوم آمادگی و هشیاری شما را دوچندان می‌کند.» 

او توضیح بیشتری در این خصوص نداد که آیا تهدیدی متوجه این کشور شده یا خیر اما در هفته‌های اخیر اصلاحات در قوه قضائيه اسرائيل که از سوی کابینه دست راستی و تندرو نتانیاهو دنبال می‌شود بحران بی‌سابقه‌ داخلی را در این کشور به دامن زده و شکاف‌های اجتماعی داخلی اسرائيل را شدت بخشیده  است. همچنین برخی از نیروهای ذخیره ارتش انصراف خود را از ادامه فعالیت برای خدمت در نیروهای نظامی اعلام کرده‌اند. 

با تشدید بحران پس از رای‌گیری روز دوشنبه، رسانه‌های اسرائيلی گزارش دادند که نتانیاهو دست‌کم چهار نامه از نهادهای اطلاعاتی و نظامی دریافت کرده که درآن هشدارهایی درباره پیامدهای امنیتی جدی ناشی از تغییرات در ساختار قضایی کشور طرح شده است. بر اساس این گزارش، خبرگزاری رویترز می‌گوید مقام‌های ارشد اطلاعاتی اسرائيل گفته‌اند که دشمنان این کشور به ویژه ایران و حزب‌الله می‌خواهند از بحران پیش آمده در اسرائيل استفاده کنند. 

مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو به پرسش‌ها در خصوص دریافت این نامه‌ها پاسخی نداده‌اند. 

طرح اصلاحات قضایی اختلافات و مخالفت‌های بسیاری را در سطح جامعه سیاسی اسرائيل به همراه داشته است. پولی ادلشتاین، رئيس کمیته امور خارجه و دفاعی در کنست اعلام کرد که گروهی کوچک اما رو به رو شد در حزب لیکود که نتانیاهو رهبر آن است از اقدامات نخست وزیر و کابینه‌اش در بازنگری قضایی ناراضی هستند و ادامه این روند را تسلیم شدن در مقابل تندروهای دست راستی می‌دانند. 

این مخالفت‌ها حتی به درون دولت نتانیاهو هم کشیده شده است. در همین زمینه آوی دیچتر، وزیر کشاورزی و یکی از اعضای حزب لیکود در صفحه فیسبوک خود نوشت: «قلدرانی وجود دارند که با طراحی قوانین افراطی دولت را به خطر می‌اندازند.»

در همین حال ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و یکی از تندروترین سیاستمداران اسرائيل در صفحه توییتر خود به این انتقادات واکنش نشان داد و نوشت: «شاید برخی فراموش کرده‌اند که مردم به چه کسانی رای دادند. مردم به جناح راست رای دادند.» 

با این حال برخی تلاش می‌کنند دیوان عالی اسرائيل را به لغو اصلاحیه‌ای که روز دوشنبه در مجلس اسرائيل به تصویب رسید تشویق کنند. در همین زمینه سی‌ان ان در گفتگویی از نتانیاهو پرسید در صورتی که دیوان عالی چنین کند آیا از این حکم اطاعت کرده و اصلاحات خود را کنار خواهد گذاشت یا خیر؟ اما او در طول مصاحبه تلاش کرد از پاسخگویی به این پرسش فرار کند و جواب مشخصی به آن ندهد. 

پس از آن بود که بنی گانتس، رهبر اپوزیسیون با انتقاد از نتانیاهو او را به اجرای یک کودتای قضایی متهم کرد. نتانیاهو سپس در بیانیه‌ای مدعی شد که دولت‌های اسرائيل همیشه به تصمیمات دادگاه احترام گذاشته‌اند. 

پایه های شکننده داخلی

نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه Maariv، که یکی از رسانه‌های برجسته اسرائيل است نشان می‌دهد که ۵۸ درصد مردم این کشور از جنگ داخلی می‌ترسند و ۳۶ درصد هم تصور می‌کنند که کار درست این است که دولت فورا این اصلاحات قضایی را کنار بگذارد. در حالی که ۲۲ درصد معتقدند این اصلاحات باید حتما صورت پذیرد. 

معترضان می‌گویند که تعداد فزاینده‌ای از نیروهای ذخیره نظامی تصمیم به توقف خدمت گرفته‌اند تا مخالفت خود را با اصلاحات اعلام کنند. نتانیاهو در مصاحبه با فاکس نیوز تأثیر آنها بر آمادگی نظامی را چندان قابل توجه ندانست. ارتش افزایش درخواست‌ها برای پرهیز از خدمت را تایید کرده و گفته که اگر این عدم حضور طولانی شود، به تدریج خساراتی به این نهاد نظامی وارد می‌شود. 

گروه‌های ناظر سیاسی از دیوان عالی درخواست کرده‌اند تا قانون جدید را لغو کند اما این امر به سادگی امکانپذیر نیست و در مقابل دست راستی‌ها در دولت اسرائيل به شدت بر اجرای این اصلاحات تاکید دارند. بنیان‌های دموکراتیک اسرائیل نسبتا شکننده است و دادگاه عالی برای حمایت از حقوق مدنی و حاکمیت قانون نهادی تعیین کننده به شمار می‌رود. در این کشور قانون اساسی وجود ندارد و دولت اکثریت ضعیف ۶۴ در مقابل ۵۶ را در کنست دارد و رئيس جمهوری هم نقشی عمدتا تشریفاتی دارد. 

نتانیاهو می گوید که این تغییرات باعث ایجاد تعادل در شاخه‌های دولت می شود. او اعتراضات را تلاشی برای خنثی کردن مأموریت دموکراتیک خود می داند اما مخالفان می‌گویند برنامه‌های او به اقتصاد ضربه زده و باعث فرار سرمایه گذاران خارجی شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حرکت اصلاحات قضایی، همراه با گسترش شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی همچنین بر روابط تل آویو به واشنگتن نیز اثر منفی گذاشته و چشم‌انداز مناسبات میان دو طرف تحت حاکمیت نتانیاهو را با تردیدهایی رو به رو کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو در بیمارستان همزمان با اعتراض ده‌ها هزار نفری: اصلاحات قضایی را به تصویب می‌رسانم

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی تاریخ اسرائیل علیه دولت نتانیاهو

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم