ماموران موساد دلخور از اصلاحات قضایی نتانیاهو به بازنشستگی پیش از موعد می‌اندیشند

تظاهرات در اسرائيل
تظاهرات در اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امیر هر روز صبح یک غرفه اعتراضی برپا می‌کند تا به عابران هشدار دهد با طرح اصلاحات قضائي بنیامین نتانیاهو، دموکراسی اسرائيل در خطر است. او البته یک معترض عادی نیست چرا که پیشتر یک جاسوس موساد بوده و پیش از این هرگز دولتی را که زمانی جان خود را برای آن به خطر می‌انداخت، زیر سوال نبرده است.

آگهی

امیر که به دلیل نقش‌های محرمانه حساس قبلی از ذکر نام کامل خودداری کرد، یکی از کهنه سربازان سابق موساد، سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل است که در اعتراض به اصلاحات قضایی دولت خود به خیابان‌ها می‌آید.

هفته گذشته، کابینه دست راستی بنیامین نتانیاهو، مرحله اول این قانون را تصویب کرد و اختیارات دیوان عالی کاهش داد. این در حالیست که در ماه‌های اخیر صدها هزار اسرائيلی در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به این طرح به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با آنچه تهدید دموکراسی اسرائيل نامیدند، ابراز داشتند. 

این اعتراض‌ها به ریزش‌ در میان نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائيلی نیز انجامیده است. گروهی از نیروی‌های ذخیره ارتش اعلام کردند که دیگر حاضر نخواهند بود در ماموریت‌های نظامی شرکت کنند و مقام‌های اطلاعاتی هم از اختلاف نظرها در این رابطه در میان بدنه این نهادها خبر داده‌اند. 

دو افسر سابق موساد به خبرگزاری رویترز گفتند که برخی از افسران این نهاد پس از کسب مجوز به این تظاهرات‌ها پیوسته‌اند. 

امیر به رویترز می‌گوید دولت با این اقدام خود از تمام خطوط قرمز عبور کرده و او به همین دلیل تصمیم گرفته اعتراض خود را علنی کند. او که حالا بعد از بازنشستگی در شهر ساحلی هرتزلیا مستقر است، می‌گوید: « من ۲۰ سال صادقانه به دولت‌های مختلف خدمت کردم، حتی دولت‌هایی که منعکس کننده دیدگاه‌های سیاسی من نبودند. من نتیجه انتخابات را در سال گذشته پذیرفتم، اما زمانی که آنها (دولت فعلی) قوانین بازی را تغییر دادند، قابل پیش‌بینی بود که به چنین نقطه برسیم. آنها از خط قرمزها عبور کرده و این روندی نگران کننده‌ است.» 

رویترز می‌نویسد بر اساس پیام‌های چتی که مشاهده کرده متوجه شده نگرانی‌ها در خصوص تبعات این اصلاحات قضایی در میان دستگاه‌های امنیتی در حال افزایش است و حتی برخی از افسران موساد به فکر بازنشستگی پیش از موعد هستند. 

با این حال افراییم هالوی، رئیس سابق موساد به رویترز گفته که هیچ نشانه ای وجود ندارد که چنین نارضایتی بر توانایی‌های حیاتی موساد تأثیر بگذارد. 

رویترز با دو تن دیگر از مقام‌های سابق موساد که آنها نیز در تظاهرات شرکت داشتند و از تأثیر این قانون بر سیستم امنیتی اسرائیل نگران هستند صحبت کرد.

تصمیم جاسوسان سابق برای شرکت در تظاهرات خطرات را افزایش می‌دهد و نگرانی‌ها در خصوص اینکه در آینده افراد کمتری نسبت به حضور در چنین نهادهایی تمایل داشته باشند، افزایش می‌یابد. 

حییم تومر، رئیس سابق بخش جمع آوری اطلاعات موساد و شاخه ارتباط بین المللی، در این رابطه می‌گوید: «بسیاری از دوستان و همکاران من که با هم خدمت می کردند، احساس می کنند آنچه در حال رخ دادن است به قدرت امنیتی اسرائیل آسیب می‌زند. 

در خارج از کشور به موساد با حس احترام عمیق نگریسته می‌شود. نمی‌دانم که آیا این حس عمیق احترام باقی خواهد ماند یا خیر. مدت‌هاست که موساد به عنوان یکی از تواناترین سرویس‌های جاسوسی جهان شناخته می‌شود. ماموریت‌های دیدنی مانند شکار دشمنان عرب از طریق اروپا، دستگیری جنایتکار جنگی نازی، آدولف آیشمن و مواردی از این دست باعث شده موساد همواره به عنوان نهادی توانا شناخته شود.»

گیل، یکی دیگر از کهنه سربازان موساد که ترجیح داد نام کامل خود را فاش نکند دیگر فردی است که از نگرانی‌های خود برای رویترز می‌گوید: «وقتی در یک عملیات هستید، باید به سیستم اعتقاد داشته باشید و به هیچ چیزی شک نداشته باشید. اما آیا با این دولت و اقداماتی که انجام می‌دهد آیا ارزشش را دارد که جان خود را به خطر بیندازی؟»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که نگرانی‌ها در مورد توانایی‌های بازدارندگی اسرائیل مورد توجه دشمنان این کشور در سراسر خاورمیانه قرار گرفته و جلساتی را در سطوح بالا تشکیل داده‌اند تا این آشفتگی‌ها و چگونگی استفاده از آن را ارزیابی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئيسی در سازمان ملل: حفاظت از حریم خانواده و ازدواج باید به دستور کار مشترک جهانی تبدیل شود

واکنش‌ها به رای پارلمان اسرائیل در تایید اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو؛ آمریکا: تاسف‌آور است

نتانیاهو در بیمارستان همزمان با اعتراض ده‌ها هزار نفری: اصلاحات قضایی را به تصویب می‌رسانم