اعتراضات مردم گرجستان؛ کشتی کروز روسی مجبور به ترک بندر باتومی شد

گردشگران روسی در گرجستان
گردشگران روسی در گرجستان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از پرتاب تخم‌مرغ از سوی تظاهرکنندگان ضدجنگ در گرجستان به سمت «آستوریا گرانده» کشتی کروز روسی، این کشتی بندر باتومی در دریای سیاه را ترک کرد.

آگهی

با وجود استقبال گرجستان از گردشگران روسی، بسیاری در این کشور از جمله احزاب مخالف دولت، به اشغال بخش‌هایی از خاک گرجستان توسط روسیه همچنین حمله این کشور به اوکراین اعتراض دارند.

به همین دلیل همزمان با سفر گردشگران روس با «آستوریا گرانده» به گرجستان، اعتراضاتی در این کشور برگزار شد.

اگرچه این کشتی کروز به تازگی سفر دریایی خود را در دریای سیاه از بندر سوچی روسیه آغاز کرده بود، اما به نظر می‌رسد که این سفر، آخرین حضور این کشتی در بندر باتومی گرجستان باشد.

«آستوریا گرانده» هفته گذشته برای نخستین‌بار با حدود ۸۰۰ توریست روس‌تبار رهسپار گرجستان شد اما تبلیغات کرملین درباره تهاجم روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی و دست یافتن روس‌ها به مناطق جدا شده گرجستان شامل اوستیای جنوبی و آبخازیا، خشم ساکنان را برانگیخت.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

این کشتی همچنین در حالی روز دوشنبه در گرجستان لنگر انداخت که حامل خوانندگانی بود که از جنگ در اوکراین حمایت کرده بودند.

هنگام پیاده شدن گردشگران، معترضان گرجی پرچم‌های کشورشان همچنین اوکراین و اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند و شعارهایی علیه پوتین سر دادند.

در جریان اعتراضات، پلیس ۲۳ نفر از جمله یک زن اوکراینی را دستگیر کرد. «آستوریا گرانده» نیز درنهایت عصر سه‌شنبه و زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده بندر را ترک کرد.

پرتاب تخم مرغ به سمت گردشگران روسی، گرجستان

مخالفان و موافقان سیاسی روسیه در گرجستان

پیش از این نیز حزب حاکم «رویای گرجستان» با تلاش برای برقراری روابط نزدیک‌تر با مسکو و برقراری مجدد پروازهای مستقیم بین دو کشور، خشم بسیاری از گرجی‌ها را برانگیخته بود.

با این حال سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری طرفدار اروپای گرجستان، پس از «آخرین تحریک روسیه» مبنی بر تعلیق قرارداد محموله‌های غلات اوکراین و ممانعت از حرکت آزاد کشتیرانی در دریای سیاه، تظاهرکنندگان را مورد تحسین قرار داد.

ایراکلی کوباخیدزه، رئیس حزب «رویای گرجستان» به عنوان حزب حاکم بر مجلس، اعتراضات را خشونت آمیز خواند و از کلی سی دگنان، سفیر ایالات متحده در گرجستان انتقاد کرد. سی دگنان گفته بود که هیچکس نباید انتظار داشته باشد که گرجستان از گردشگران کشوری که قلمرو آن‌ها را اشغال کرده استقبال کند.

گزارش‌های رسانه‌های گرجستان حاکی از آن بود که این کشتی قصد داشت هر دو هفته یک‌بار به‌عنوان بخشی از یک سفر دریایی با هزینه حدود ۹۰۰ پوند (۱۱۵۰ یورو) وارد باتومی شود، اما روز سه‌شنبه این کشتی بندر را به سمت سواحل ترکیه ترک کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا می‌توان امیدوار بود که شبه‌جزیره کریمه روزی به اوکراین بازگردد؟

حملات پهپادی اوکراین به مسکو؛ برجی در پایتخت روسیه بار دیگر هدف گرفته شد

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد