بلینکن در شورای امنیت سازمان ملل: روسیه به سیستم جهانی غذا حمله کرده است

بلینکن در شورای امنیت سازمان ملل
بلینکن در شورای امنیت سازمان ملل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه مقابل شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را به «باج گیری» در مورد توافق غلات دریای سیاه که در ماه ژوئیه از آن خارج شد متهم کرد.

آگهی

وی همچنین تصریح کرد که تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته جرقه‌ای را برای «حمله» به سیستم جهانی غذا ایجاد کرده است.

وی گفت: «هر عضو این شورا، هر عضو سازمان ملل باید به مسکو بگوید دیگر کافی است. کافی است. استفاده کردن از توافق غلات دریای سیاه برای باج خواهی کافی است. با آسیب‌پذیرترین افراد روی کره زمین گروکشی کردن کافی است. این جنگ ناموجه و غیرقابل قبول علیه اوکراین کافی است.»

ایالات متحده آمریکا ریاست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل را روز سه‌شنبه بر عهده گرفت و مبارزه با ناامنی غذایی را که به ویژه با درگیری‌ها مرتبط است، در اولویت قرار داد.

نشست امروز به ریاست آقای بلینکن در مقر سازمان ملل در نیویورک با این موضوع انجام شد.

آقای بلینکن پیش از این به یک شبکه تلویزیونی گفته بود که قصد دارند بیانیه مشترکی در محکومیت «استفاده از غذا به‌عنوان سلاح جنگی» منتشر کنند. پیش از این ۹۱ کشور با چنین بیانیه‌ای موافقت کرده‌اند.

اگرچه دیپلمات‌های آمریکایی اطمینان داده‌اند که وزیر خارجه آن‌ها به‌دنبال «رو در رویی با روسیه» در سازمان ملل نیست اما مسکو به وضوح به‌دلیل حمله به اوکراین و خروج از توافق غلات دریای سیاه مورد هدف قرار گرفته است.

روسیه در اواسط ماه ژوئیه از تمدید توافقنامه‌ای که صادرات غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه مجاز می‌کرد، خودداری کرد. این موضوع باعث افزایش قیمت غلات شد که فقیرترین کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

توافق‌نامه انتقال غلات از دریای سیاه در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ بین روسیه و اوکراین تحت حمایت ترکیه امضا شده بود.

آقای بلینکن در جلسه امروز شورای امنیت تاکید کرد که «گرسنگی نباید به سلاح جنگی تبدیل شود.»

هشدار اروپا به کشورهای در حال توسعه

این سخنان در حالی مطرح شد که طبق گزارش رویترز، اتحادیه اروپا به کشورهای در حال توسعه هشدار داده است که روسیه غلات ارزان قیمت را برای ایجاد وابستگی‌های جدید از طریق تشدید آسیب‌پذیری‌های اقتصادی و ناامنی غذایی جهانی ارائه می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه به کشورهای در حال توسعه و گروه ۲۰ نامه نوشت تا از آن‌ها بخواهد «با صدای واضح و یکپارچه» صحبت کنند تا مسکو را برای بازگشت به توافقی که صادرات ایمن غلات از دریای سیاه تضمین می‌کند تشویق کنند.

وی افزود: «از آنجایی که جهان با عرضه مختل شده و قیمت‌های بالاتر سر و کار دارد، روسیه اکنون با پیشنهادات دو جانبه محموله‌های غلات با قیمت‌های تخفیف خورده به کشورهای آسیب پذیر نزدیک می‌شود و وانمود می‌کند مشکلی را که خودش ایجاد کرده است حل می‌کند.»

وی تاکید کرد: «این یک سیاست بدبینانه استفاده عمدی از غذا به‌عنوان سلاح برای ایجاد وابستگی‌های جدید از طریق تشدید آسیب‌پذیری‌های اقتصادی و ناامنی جهانی غذایی است.»

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دومین دوره از اجلاس روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ گفته بود با وجود تحریم‌های غرب که صادرات غلات و کودهای شیمیایی را برای این کشور دشوار کرده است، ظرف چند ماه ده‌ها هزار تن غلات رایگان به کشورهای آفریقایی هدیه خواهد داد.

با این حال بورل می‌گوید که هیچ تحریمی علیه صادرات مواد غذایی و کود روسیه به کشورهای ثالث وضع نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: روسیه در ازای دسترسی به سوئیفت، توافق صادرات غلات اوکراین را تمدید کند

رویکرد بروکسل در قبال ممنوعیت واردات غلات اوکراین به دو کشور اروپایی و روابط با چین

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد