داعش: نیروهای القاعده رهبر این گروه را کشته‌اند، رهبر جدید معرفی شد

اعضای گروه داعش
اعضای گروه داعش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه داعش روز پنجشنبه از کشته شدن ابوالحسین حسینی قریشی (قرشی) رهبر کمتر شناخته شده خود در سوریه خبر داد که از نوامبر گذشته رهبری این گروه را بر عهده داشت. داعش جانشین وی را معرفی کرد.

آگهی

این گروه افراطی زمان کشته شدن قرشی را اعلام نکرد اما گفت که وی در نبرد با یک گروه مرتبط با القاعده کشته شده است.

ابوحذیفه انصاری سخنگوی داعش گفت که ابو حفص هاشمی قرشی (قریشی) به‌عنوان رهبر جدید این گروه معرفی شده است.

قرشی چهارمین سرکرده داعش بود که از زمان تاسیس این گروه از سوی ابوبکر بغدادی و اعلام خلافت وی در بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق، کشته شد.

انصاری در یک پیام صوتی گفت که قرشی (قریشی) در شمال غربی سوریه که در کنترل اعضای هیئت تحریر الشام وابسته به القاعده سوریه است کشته شد. سخنگوی داعش گفت که اعضای این گروه قصد بازداشت قرشی را در استان ادلب سوریه داشتند.

وی درباره قرشی گفت: «او با آن‌ها جنگید تا اینکه تسلیم جراحتش شد.»

وی افزود که اعضای گروه وابسته به القاعده برخی از اعضای داعش را که همراه قرشی بودند از جمله ابو عمر مهاجر سخنگوی دیگر این گروه را بازداشت کردند و آن‌ها همچنان در بازداشت هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ماه آوریل گذشته گفته بود که ماموران اطلاعاتی کشورش، قرشی را در شمال سوریه کشته‌اند، اظهاراتی که داعش آن را رد کرد.

گروه داعش یک دهه پیش از القاعده جدا شد و توانست حامیانی از سراسر جهان جذب کند. با وجود شکست این گروه در عراق در سال ۲۰۱۷ و دو سال بعد از آن در سوریه، شبه نظامیان داعش همچنان حملات مرگباری را در هر دو کشور و مکان‌های دیگر انجام می‌دهند. یکی از شاخه‌های داعش در افغانستان حضور پررنگی دارد.

بغدادی موسس داعش در اکتبر ۲۰۱۹ در یورش نیروهای آمریکایی به شمال غرب سوریه کشته شد. پس از بغدادی ابو ابراهیم هاشمی قرشی رهبر این گروه شد که در فوریه ۲۰۲۲ در حمله آمریکا به شمال غرب سوریه کشته شد. جانشین وی نیز در اواخر همان سال در جنوب سوریه کشته شد.

قریشی نام اصلی رهبران داعش نیست بلکه از قریش نام قبیله‌ای که پیامبر اسلام به آن تعلق داشت می‌آید. داعش مدعی است که رهبرانش از این قبیله هستند و قریشی به‌عنوان بخشی از نام جنگ آن‌ها عمل می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن: رهبر داعش در جریان حمله نیروهای آمریکایی به ادلب کشته شد

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در سوریه کشته شد

مقامات روسیه: حمله خونین به سالن کنسرت به درخواست‌ها برای پیوستن به ارتش بطور چشمگیری افزود