نرخ تورم ترکیه پس از ۸ ماه کاهش مستمر دوباره افزایش یافت

استانبول
استانبول Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسسه آمار ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه منتهی به ژوئیه ۲۰۲۳ به ۴۷.۸۳ درصد رسید؛ نخستین افزایش پس از سیر نزولی هشت ماهه که از نوامبر ۲۰۲۲ کلید خورده بود.

آگهی

نرخ تورم ترکیه که اکتبر ۲۰۲۲ به ۸۵.۵۱ درصد رسیده بود، طی یک روند نزولی در ژوئن گذشته به ۳۸.۲ درصد رسید که پایین‌ترین حد از ژانویه ۲۰۲۲ به شمار می‌رفت. 

مطابق گزارش روز پنجشنبه موسسه آمار ترکیه، نرخ تورم ماهانه این کشور نیز در ژوئیه گذشته به ۹.۵ درصد رسیده است.

افزایش نرخ تورم ترکیه یک هفته پس از آن اعلام شد که بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی خود از نرخ تورم سال ۲۰۲۳ را از ۲۲.۳ درصد به ۵۸ درصد افزایش داد. 

مهمت شیمشک، وزیر دارایی دولت جدید رجب طیب اردوغان، پس از انتشار آمار رسمی تورم در روز پنجشنبه گفت که اقتصاد ترکیه در روند گذار قرار دارد و اطمینان داد که روند کاهش تورم سال آینده آغاز خواهد شد. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (X) نوشت: ««با تأثیرگذاری مثبت موضع سیاست پولی، کاهش نرخ تورم سالانه از اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.» او نرخ هدفگذاری شده تورم را تک رقمی عنوان کرد.

بانک مرکزی ترکیه نیز از زمان روی کار آمدن دولت جدید رجب طیب اردوغان با در پیش گرفتن روندی معکوس نسبت به دولت پیشین او، نرخ بهره را از ۸.۵ به ۱۷.۵ درصد افزایش داده تا بتواند روند صعود نرخ تورم را کُند کند؛ اقدامی که کارشناسان مستقل همچنان آن را ناکافی می‌دانند و معتقدند که نرخ بهره برای تاثیرگذاری در بازار پول ترکیه باید بیش از اینها افزایش یابد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نرخ برابری لیر در برابر هر دلار آمریکا روز پنجشنبه ۲۶.۹۶ بود که حدود ۳۰ درصد پایین‌تر از رقم ثبت شده در ماه مه گذشته بود. هر یورو هم روز پنجشنبه در مقابل ۲۹.۴۵ لیر ترکیه معامله شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش ۱۶.۵ واحد درصدی نرخ بهره در ۲ ماه؛ بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای مالی ترکیه

کاهش تورم و رونق فراتر از انتظار در منطقه یورو؛ روند نزولی نرخ رشد اقتصادی آلمان متوقف شد

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟