گردهمایی جهانی پیشاهنگی؛ کره جنوبی میلیون‌ها دلار برای مقابله با گرمازدگی شرکت‌کنندگان هزینه می‌کند

مسابقات جهانی پیشاهنگی در کره جنوبی
مسابقات جهانی پیشاهنگی در کره جنوبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در شرایطی که گردهمایی جهانی پیشاهنگان در کره جنوبی در حال برگزاری است، دمای شدید هوا تبدیل به معضلی برای شرکت‌کنندگان شده و صدها نفر را گرمازده کرده است.

آگهی

دولت کره جنوبی می‌گوید به منظور مقابله با موج گرما و بهبود شرایط در گردهمایی جهانی پیشاهنگان در این کشور، هزاران نفر را بسیج کرده است.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی دستور داده است اتوبوس‌های مجهز به دستگاه‌های تهویه مطبوع به صورت «نامحدود» و کامیون‌های آب سرد به همراه صدها پرسنل کادر بهداشتی و درمانی به کمک شرکت‌کنندگان بشتابند.

از زمان آغاز این رویداد بین‌المللی در روز سه‌شنبه که به میزبانی شهر بوان در کره جنوبی برگزار می‌شود، بیش از ۷۰۰ نفر بر اثر گرمازدگی راهی کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها شده‌اند.

 ۴۳ هزار شرکت‌کننده از ۱۵۸ کشور جهان که اکثر آنها بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن دارند در این مراسم، که اولین گردهمایی جهانی پیشاهنگان از زمان همه‌گیری کووید۱۹ است، شرکت کرده‌اند.

برگزاری این مراسم اما با موج گرمای شدید در کره جنوبی مصادف شده است. دما در برخی مناطق کشور در این هفته از ۳۸ درجه سانتیگراد فراتر رفته است و تا آخر هفته نیز دمای ۳۴ درجه در بسیاری نقاط پیش‌بینی می‌شود.

مقامات هواشناسی سئول می‌گویند این بالاترین سطح دما در این کشور طی چهار سال گذشته بوده است.

کیم یون هی، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور کره جنوبی، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «آقای یون خواستار اعزام اتوبوس‌ها شد تا پیشاهنگان بتوانند استراحت کنند و خنک شوند و همزمان نیز با کامیون‌ها آب مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کنند. او همچنین به مسئولان دستور داده است تا کیفیت غذای ارائه شده به افراد را بهبود بخشند. همه ادارات دولتی نیز باید تلاش همه‌جانبه‌ای را برای حل فوری مشکلات در محل انجام دهند.»

عکس: آسوشیتد پرس
مسابقات جهانی پیشاهنگی در کره جنوبیعکس: آسوشیتد پرس

شماری از والدین و برخی سفارتخانه‌های خارجی نیز نگرانی خود را از شرایط آب و هوایی کره جنوبی همزمان با برگزاری این رویداد بزرگ بین‌المللی ابراز کرده‌اند. 

پیش‌تر سازمان‌دهندگان این رویداد به دلیل انتشار گزارش‌های متعددی از کمبود تخت‌های بیمارستانی، شرایط غرقابی ناشی از باران‌های شدید قبلی، مواد غذایی فاسد، انبوه پشه‌ها و مگس‌ها و بهداشت ضعیف، مورد انتقاد قرار گرفته‌ بودند.

روز جمعه کیم هیون سوک، وزیر برابری جنسیتی و خانواده که مسئول این رویداد است، گفت ۶.۹ میلیارد وون (معادل ۴.۸ میلیون یورو) به تهیه لوازمی از جمله ماسک خنک‌کننده، کلاه، کرم ضد آفتاب و کیسه یخ برای شرکت کنندگان اختصاص داده شده و از نیروهای ارتش نیز برای نصب تجهیزات ایمن از جمله سایه‌بان‌ها کمک گرفته شده است.

در چارچوب اقدامات جدید قرار است ۱۳۰ اتوبوس با تهویه مطبوع به همراه ۲۳ پزشک و ۱۴ پرستار در محل برگزاری این رویداد مستقر شوند. تعداد پرسنل نظافتی نیز از ۷۰ نفر به ۵۴۲ نفر افزایش خواهد یافت و «محیط اقامتی تمیز و بهداشتی با ۵۰ توالت سیار» اضافه خواهد شد.

در پی جاری شدن سیل در کره جنوبی که باعث جذب پشه‌ها و مگس‌ها شده است، پرسنل مبارزه با آفات نیز به محل اعزام شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جیکوب موری، مدیر رویدادهای سازمان جهانی جنبش پیشاهنگی اعلام کرد که دو برنامه «به دلیل ادامه دمای بالا که مستقیماً با تغییرات آب و هوایی مرتبط است» لغو شده اما «علیرغم شرایط گرما، جوانان و داوطلبان وضعیت خوبی دارند و در حال لذت بردن از تجربه این رویداد هستند. به ویژه که آن‌ها برای شرایط مختلف آب و هوایی نیز آمادگی داشتند».

جمبوری پیشاهنگی جهان

رویداد بین‌المللی پیشاهنگی با نام «جمبوری پیشاهنگی جهان» (World Scout Jamboree) هر ۴ سال یک بار توسط سازمان جهانی جنبش پیشاهنگی برگزار می‌شود و در آن هزاران نوجوان ۱۴ تا ۱۸ ساله از بیش از یکصد کشور شرکت می‌کنند.

فعالیت‌های گروهی در رویدادهای پیشاهنگی با هدف تقویت مهارت‌های زندگی طراحی شده است؛ به نحوی که دانش‌آموزان به سمت تبدیل به شهروندانی مسئولیت‌پذیر سوق داده شوند.

این فعالیت‌ها، از کار گروهی در زمینه روباتیک و انجام برنامه‌های علمی و مهندسی تا رزمایش دسته‌جمعی برای واکنش هنگام وقوع بیماری‌های همه‌گیر و بلایای طبیعی همچنین زندگی در کوه و طبیعت و آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر را شامل می‌شوند.

عکس: ویکی‌پدیا
نوجوانان در رویداد سازمان ملی پیشاهنگی ایران در سال ۱۳۱۶عکس: ویکی‌پدیا

اولین دوره این رویداد که هدف آن «تقویت برادری در سراسر جهان» و «کمک به پیشاهنگان جوان برای یادگیری بیشتر از طریق تعامل مستقیم با مردم و ملل دیگر» بود، با حضور ۸ هزار پیشاهنگ از ۳۴ کشور جهان در سال ۱۹۲۰ میلادی در لندن برگزار شد.

آگهی

در ایران این سازمان در سال ۱۳۰۴ تاسیس شد و در بیش از نیم قرن از حکومت پهلوی، سازمان ملی پیشاهنگی ایران به صورت فعال اقدام به برپایی اردوها و فعالیت‌های آموزشی برای نوجوانان پسر و دختر می‌کرد.

قرار بود در سال ۱۳۵۷ رویداد بین‌المللی پیشاهنگی در ایران برگزار شود که به دلیل ناآرامی‌های سیاسی این مراسم لغو شد.

پس از انقلاب ایران در آن سال، مسئولان جمهوری اسلامی این سازمان را منحل کردند و اکنون «سازمان دانش‌آموزی» کارکردی مشابه با آن را دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست از کره جنوبی برای لغو بازی‌های «گردهمایی جهانی پیشاهنگی» در پی گرمای شدید

"ماما حوا " به جوانان سومالی آموزش می دهد تا نسل دیگری از دست نرود

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند