معرفی بهترین دانشگاه‌های جهان برای سال ۲۰۲۴؛ پنج دانشگاه از ده دانشگاه برتر در اروپا هستند

یک دانشجوی فارغ التحصیل
یک دانشجوی فارغ التحصیل Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشگاه‌های اروپا و آمریکای شمالی در رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی کیواس (QS) برای سال ۲۰۲۴ در صدر هستند و موسسه فناوری ماساچوست برای دوازدهمین سال متوالی جایگاه برتر را به دست آورده است.

آگهی

با انتشار این رتبه‌بندی اروپا نیمی از ده رتبه برتر را به خود اختصاص داده است.

ارزیابی سالانه که اکنون در بیستمین سال خود قرار دارد، از تجزیه و تحلیل ۱۷.۵ میلیون مقاله دانشگاهی و نظرات تخصصی بیش از ۲۴۰ هزار عضو هیات علمی و کارفرمایی انجام شده است.

دانشگاه‌های اروپایی از ده جایگاه برتر پنج جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه فناوری ماساچوست ایالات متحده با کسب امتیاز کلی ۱۰۰ برای دوازدهمین سال متوالی مقام نخست را به دست آورد.

دانشگاه کمبریج بریتانیا با ۹۹.۲ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت در حالی که رقیب کشوری این دانشگاه یعنی آکسفورد با ۹۸.۹ امتیاز مقام سوم را کسب کرد.

دانشگاه هاروارد با امتیاز ۹۸.۳ در جایگاه چهارم قرار گرفت و دانشگاه استنفورد با ۹۸.۱ امتیاز رتبه پنجم را به دست آورد.

امپریال کالج لندن، مؤسسه فناوری فدرال زوریخ، دانشگاه ملی سنگاپور، کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه کالیفرنیا رتبه‌های بعدی را کسب کردند.

اما اگر بخواهیم به‌طور جداگانه ده دانشگاه برتر اروپا که در این فهرست قرار دارند را نام ببریم به دانشگاه کمبریج (۹۹.۲)، دانشگاه آکسفورد (۹۸.۹)، امپریال کالج لندن (۹۷.۸)، مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (۹۳.۹)، کالج دانشگاهی لندن (۹۲.۴)، دانشگاه ادینبورگ بریتانیا (۸۶.۱)، دانشگاه پی‌اس‌ال فرانسه (۸۵.۸)، دانشگاه منچستر(۸۲.۲)، اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس (۸۰.۴) و دانشگاه فناوری مونیخ آلمان (۸۰) می‌رسیم. 

امتیاز کلی رتبه بندی با در نظر گرفتن ۹ معیار مهم به دست می‌آید که شامل: شهرت علمی، شهرت کارفرما، نسبت استاد به دانشجو، استناد به هر دانشکده، نسبت هیات علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی، شبکه تحقیقاتی بین‌المللی، پایداری و نتایج اشتغالزایی است.

یکی از تحلیلگران شرکتی که در این رتبه‌بندی نقش داشته است گفت: «شاخص‌های جدید منعکس‌کننده تغییرات در آموزش عالی است که در دو دهه گذشته رخ داده است مانند اهمیت فزاینده پایداری، قابلیت اشتغال و همکاری‌های تحقیقاتی.»

رتبه‌بندی چه روندهایی را نشان می‌دهد؟

آموزش عالی در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.

دکتر اندرو مک فارلین مدیر رتبه‌بندی کیواس گفت: «یکی از نخستین تغییراتی که در دهه‌های گذشته متوجه شدیم تمرز واقعا فزاینده بر اشتغال‌پذیری از سوی دانشجویان بود.»

او گفت: «دانشجویان دانشگاه را با بدهی‌ای بالاتر از همیشه در بازار کار جهانی رقابتی ترک می‌کنند.»

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ شمار دانشگاه‌های آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. این دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ توانستند ۳۷ درصد از رتبه‌بندی‌ها را به خود اختصاص دهند و این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۴۶ درصد افزایش یافته است.

چین در حال تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقاتی است

مک فارلین می‌گوید که به ویژه چین افزایش قابل توجهی در رتبه‌بندی‌ها داشته است که ناشی از تلاش‌های تحقیقاتی است.

او به یورونیوز نکست گفت: «آن‌ها بزرگ‌ترین تولیدکننده پژوهش در جهان هستند اما تحقیقاتی که به‌طور فزاینده‌ای نیز مورد استناد قرار می‌گیردند به این معنی است که کیفیت تحقیقاتی که در چین انجام می‌شود واقعا آن‌ها را از پله‌های رتبه‌بندی بالا برده است.»

در همین حال ایالات متحده و بریتانیا که به‌طور سنتی عملکرد قوی دارند کاهش جزیی را در رتبه‌بندی تجربه کرده‌اند اما این افت لزوما به‌معنای بدتر شدن کیفیت آموزشی آن‌ها نیست. مک فارلین می‌گوید که این موضوع نشان دهنده این است که سایر موسسات در سراسر جهان در حال بهبود و کاهش شفاف هستند.

او توضیح می‌دهد: «بنابراین می‌دانید سریع‌ترین دونده همچنان سریع‌ترین دونده است اما شخص دیگری این فاصله را در زمان خود کم می‌کند.»

آگهی

دانشگاه‌های اروپایی در سطح جهانی در تعامل جهانی به برتری خود ادامه می‌دهند. مک فارلین می‌گوید: «برای از بین بردن چالش‌های جهان باید فراتر از مرزها کار کنید، چالش‌ها را با هم حل کنید و شفاف‌تر باشید و این اروپا است که واقعا در این راه پیشرو است.»

موسسات برجسته اتحادیه اروپا که قدرت خود را در همکاری تحقیقاتی بین‌المللی نشان می‌دهند عبارتند از دانشگاه پی‌اس‌ال فرانسه که رتبه سوم را در رده شبکه‌های تحقیقاتی بین‌المللی به خود اختصاص داده است، دانشگاه سوربن، دانشگاه کاتولیک لون در هلند، دانشگاه گِنت بلژیک و دانشگاه مونپلیه فرانسه.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با نوآورترین دانشگاه‌های جهان آشنا شوید

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند

زبان انگلیسی با لهجه جنوبگان؛ تلفظ‌های همسان زبانی چگونه شکل می‌گیرند؟