مکعب‌های جادویی در چین؛ بطری پلاستیکی از شما، تی‌شرت و کیف پارچه‌ای از ما

قبب
قبب Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی/ اسوشیتدپرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چینی‌ها برای کاهش دورریز محصولات پلاستیکی به ایده جالبی روی آورده‌اند. آنها در یک فضای دانشگاهی – ورزشی دو دستگاه بازیافت به نام «مکعب‌های جادویی کم کربن» تعبیه کرده‌اند.

آگهی

«مکعب‌های جادویی کم کربن» در دهکده بازی‌های جهانی دانشگاهی ورزشکاران در شهر چنگدو، استان سیچوان در جنوب غربی چین تعبیه شده است.

ورزشکاران از کشورها و مناطق مختلف تجربه ماشین «مکعب» را هیجان‌انگیز توصیف می‌کنند چرا که آنها می‌توانند لیوان‌های کاغذی استفاده شده، بطری‌های پلاستیکی یا قوطی‌های خود را داخل دستگاه بگذارند و در مقابل یک بلیت دریافت کنند، بلیتی که در نهایت می‌تواند برای آنها به دریافت یک هدیه تبدیل شد، یک تی‌شرت زیبا.

اما ماجرای هدیه‌ها از چه قرار است؟ با پنج بلیت شما می‌توانید آنها را با یک تی‌شرت یا یک کیف پارچه‌ای عوض کنید.

ورزشکاران همچنین می‌توانند با ارائه یک عکس، کیف‌های انحصاری سازگار با محیط زیست دریافت کنند. برخی از آنها ترجیح می‌دهند، عکس خودشان را روی این کیف‌ پارچه‌ای چاپ کنند.

AP Photo
چاپ تصویر دلخواه روی کیف پارچه‌ایAP Photo

ایده ساخت مکعب کم کربن بسیار خلاقانه است

کیسکل سوپارادا، تکواندوکار آلمانی که در دانشگاه فناوری کاربردی آنسباچ تحصیل می‌کند، علاقه زیادی به این ماشین‌ها دارد. او در حال حاضر یک کیف پارچه‌ای دارد که تصویری از خودش و دوست‌پسرش روی آن درج شده است.

این دانشجوی جوان بر این باور است که ایده ماشین مکعب سبز «خلاقانه» و در راستای کمک به محیط زیست است.

او می‌افزاید: «این ایده بسیار جالب است چرا که با چنین ماشینی، تعداد بطری‌ها و لیوان‌های استفاده شده و رها شده در خیابان کاهش خواهد یافت و افراد برای تبادل آن با کیف و تی‌شرت انگیزه بیشتری خواهند داشت.»

AP Photo
کیف پارچه‌ای به جای کیسه پلاستیکیAP Photo

با افزایش گرمای زمین و هشدارهای محیط زیستی کشورهای مختلف به فکر راه‌اندازی و اجرای ایده‌های سازگار با محیط زیست هستند تا بتوانند دورریز پلاستیک و کاغذ و زباله قابل بازیافت را کاهش دهند.

در حال حاضر ۹۴ کشور جهان ممنوعیت‌هایی برای استفاده از کیسه پلاستیکی وضع کرده‌اند و برخی کشورها نیز در ازای ارايه کیسه پلاستیکی مبلغی دریافت می‌کنند.

AP Photo
دستگاه به شما بلیت می‌دهدAP Photo

تقریبا به طور متوسط هر کیسه پلاستیکی حدود ۱۲ دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که برای تجزیه آن چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز است.

ائتلافی متشکل از ۵۵ کشور جهان خواهان ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های غیرضروری، مانند لیوان و ظروف یکبار مصرف و محدود شدن استفاده از مواد آسیب‌رسان به انسان یا محیط‌ زیست در پلاستیک هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«شهر جن‌ها» در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند

نیمار به دلیل تخریب محیط زیست ۳ میلیون دلار جریمه شد

فعالان محیط زیست ۶۵۰ هزار ته‌سیگار را در لیسبون به نمایش گذاشتند