سریع‌ترین کوهنورد جهان به عدم تلاش برای حفظ جان باربر تیمش متهم شد

کریستینا هاریلا و باربر جان‌باخته
کریستینا هاریلا و باربر جان‌باخته Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریستین هاریلا کوهنورد نروژی که با فتح ۱۴ قله بالای ۸ هزار متر در ۹۲ روز لقب سریع‌ترین کوهنورد جهان را ازآن خود کرده بود، متهم شده است که تیمش در هنگام صعود به قله K2 در پاکستان از روی باربری که سقوط کرده و در حال مرگ بوده رد شده و او را به حال خود رها کرده‌اند.

آگهی

خانم هاریلا قله K2 پاکستان، دومین قله بلند دنیا را در ۲۷ ژوئیه همراه با تنجن، شرپای نپالی ۳۵ ساله‌اش به عنوان چهاردهمین قله در تکمیل رکورد خود فتح کرد.    

در طی صعود او، محمد حسن، باربر تیمشان در ارتفاع حدود ۸۲۰۰ متری روی لبه کوه سقوط کرد. خانم هاریلا تاکید دارد که تیمش هرآنچه می‌توانسته برای نجات جان این باربر انجام داده اما شرایط برای حرکت دادن بدن او بسیار خطرناک بوده است.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کوهنوردان از روی پیکر آقای حسن می‌گذرند.

ویلهلم اشتاندل و فلیپ فلامیگ، کوهنوردان اتریشی که در همان روز در حال عبور از این کوه بودند، گفتند فیلم‌هایی که با پهپاد خود ضبط کرده‌اند نشان می‌دهد که کوهنوردان به جای تلاش برای نجات جان این باربر، از روی بدن او رد شده‌اند.

فلیپ فلامیگ در گفتگو با روزنامه استاندارد اتریش گفت: «در حالی که یک نفر درحال درمان او بود، باقی تیم از روی پیکر باربر رد می‌شدند. درواقع برغم حضور شرپا‌ها و راهنماها که می‌توانستند در محل دست به اقدامات مناسب بزنند، هیچ‌کس کاری نکرد و هیچ عملیات نجاتی هم سازماندهی نشد. فکر کردن به چنین چیزی هم در آلپ غیرممکن است. با این باربر مثل یک انسان درجه دو برخورد شد. اگر او غربی بود، حتما فورا نجات می‌یافت. هیچ‌کس در قبال او احساس مسئولیت نکرد. این یک شرمساری است. یک آدم زنده آن‌جا رها شد تا رکورد فتح قله‌ها زده شود.»

بنابر اظهارات ویلهلم اشتاندل که با خانواده این باربر دیدار کرده است، آقای حسن بدون داشتن تجربه قبلی تنها برای تامین مخارج مادر مبتلا به دیابتش وظیفه فیکس کردن طناب را عهده‌دار شده است.

خانم هاریلا با رد اتهام مزبور گفت: «این که بگویید ما هیچ‌کاری برای حفاظت از جان او نکردیم، درست نیست. ما یک ساعت و نیم سعی کردیم که او را از جا بلند کنیم. سپس فیلمبردار تیم هم یک ساعت دیگر برای مراقبت پیش او ماند. شرایط نجات او بسیار پیچیده بود و در خطرناک‌ترین بخش کوه سقوط کرده بود. شانس انتقال کسی از آن‌جا به دلیل انبوه برف و مسیر باریک بسیار محدود است.»  

کریستین هاریلا همچنین می‌گوید که اعضای تیمش این باربر را درحالی یافتند که حتی دستکش یا ژاکت پایین‌تنه بر تن نداشت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برهنگی در بالی؛ قطب گردشگری اندونزی کوهنوردی را برای گردشگران محدود و مقررات جدید ارائه می‌کند

پرواز با لباس جت در کوهستانهای نروژ؛ ایده‌ای برای عملیات نجات حادثه‌دیدگان

کوهنوردی که با وجود قطع هر دو پایش قله اورست را فتح کرد