انتخاب یک نخست‌وزیر موقت در پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات

Pakistan Politics
Pakistan Politics Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با تایید رئیس جمهوری پاکستان، یک سناتور کمترشناخته شده از یکی از استان‌های کم جمعیت پاکستان روز شنبه به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور انتخاب شد.

آگهی

به این ترتیب انوارالحق کاکر ۵۲ ساله، اهل ایالت بلوچستان پاکستان تا زمان برگزاری انتخابات در ماه نوامبر، اداره دستگاه اجرایی این کشور را برعهده خواهد داشت.

او در حالی انتخاب شده است که پارلمان پاکستان روز چهارشنبه رسما منحل شد و مطابق با قانون اساسی این کشور، باید ظرف ۹۰ روز نیز انتخابات برگزار شود.

پاکستان از آوریل ۲۰۲۲ میلادی یعنی از زمانی که عمران خان از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر برکنار شد، توسط یک دولت ائتلافی به رهبری شهباز شریف اداره می‌شد.

رجا ریاض احمد، رهبر اپوزیسیون روز شنبه پس از برگزاری نشستی با آقای شریف گفت: «ما از همان ابتدا تاکید کردیم که نخست‌وزیر هر که باشد، باید از یک استان کوچک‌ باشد تا به مشکلات استان‌های کوچک‌تر رسیدگی کند.»

انتخاب موقت انوارالحق کاکر به این مقام در حالی انجام شده که از هم اکنون زمزمه‌هایی درباره به تاخیر افتادن انتخابات عمومی پاکستان از ماه نوامبر به سال بعد شنیده می‌شود.

عایشه صدیقه، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که انوارالحق کاکر به دلیل گذراندن دوره‌های آموزشی در دانشگاه دفاع ملی (که سابقاً مدرسه جنگ ارتش بود) به نظامیان پاکستان نزدیک است و «به این ترتیب به نظر می‌رسد که نهاد نظامی پاکستان درنهایت کسی را پیدا کرده است که به جای منافع سیاستمداران، منافع آنها را تضمین می‌کند».

حسن عسکری رضوی، دیگر تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که سابقه فعالیت‌های سیاسی آقای کاکر کم است و در صحنه سیاسی پاکستان وزن زیادی ندارد. با این وجود «این ویژگی‌ها ممکن است یک مزیت محسوب شود؛ زیرا او وابستگی قوی به احزاب سیاسی اصلی ندارد. البته نقطه ضعف او در این است که ممکن است بدون حمایت فعالانه ارتش، نتواند با دشواری‌هایی که روبرو می‌شود برخورد کند».

از زمانی که عمران خان از قدرت برکنار شد و کارزار بی‌سابقه‌ای را علیه ساختار نظامی قدرتمند این کشور آغاز کرد، جو سیاسی در پاکستان بسیار متشنج بوده است. 

عمران خان درنهایت آخر هفته گذشته به اتهام فساد مالی به سه سال زندان محکوم و از سوی مقامات دستگیر شد. او که خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه شده، نمی‌تواند به مدت پنج سال نیز درهیچ انتخاباتی نامزد شود و هم اکنون در زندان «اتک» واقع در استان پنجاب شرقی در حال گذراندن دوره محکومیتش است.

مقامات پاکستان در ماه‌های اخیر حزب «تحریک انصاف پاکستان» به رهبری آقای خان را به شدت سرکوب کرده بودند و علاوه بر درگیری‌های مرگبار پلیس با هواداران او در خیابان‌ها در جریان برگزاری اعتراضات، تقریباً همه رهبران این حزب نیز دستگیر شدند یا خود را پنهان کرده‌اند.

احتمال تعویق زمان برگزاری انتخابات

دولت پاکستان می‌گوید که کمیسیون انتخابات نیازمند زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی انتخابات آتی است؛ البته کمیسیون انتخابات تا کنون در این باره اظهارنظر روشنی نکرده است.

‌احتمال به تعویق افتادن انتخاب ماه نوامبر همچنین در حالی مطرح است که بنا بر نظر تحلیلگران، احزاب قدرتمند این کشور که پیش از این در ائتلاف حضور داشتند، به دنبال خرید زمان برای اصلاح استراتژی خود علیه حزب عمران خان هستند.

اما از نظر مایکل کوگلمن، پژوهشگر مرکز تحقیقات ویلسون در واشنگتن، تاخیر در برگزاری انتخابات می‌تواند خشم مردم همچنین اپوزیسیون را درپی داشته باشد.

ایالات متحده نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت پاکستان را با نگرانی دنبال می‌کند و نسبت به احتمال وقوع خشونت در این کشور در آستانه انتخابات هشدار می‌دهد.

در پاکستان ارتش از قدرت زیادی برخوردار است و نفوذ زیادی بر نتایج انتخابات دارد؛ ارتش این کشور از سال ۱۹۴۷ میلادی دست‌کم سه کودتا داشته است.

عمران خان نیز اگرچه در زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۸ میلادی از حمایت مردمی بالایی برخوردار بود، اما از نظر تحلیلگران این حمایت نیز به لطف پشتیبانی ژنرال‌های قدرتمند کشور بوجود آمده بود. به همین دلیل نیز تنها چند ماه پس از اختلاف میان آنها، از قدرت کنار گذاشته شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان بر اخراج ۱.۷ میلیون پناهجوی افغان به شکل «مرحله به مرحله و منظم» تاکید کرد

نجات «معجزه‌آسا» از حادثه تله‌کابین؛ کودکان پاکستانی از تجربه ۱۶ ساعت هراس از مرگ می‌گویند

ناآرامی‌های پاکستان؛ عمران خان از بازداشت خارج و بار دیگر در دادگاه حاضر شد