انتقادهای گسترده از رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به دلیل پیشنهاد «سازش» با مسکو

امانوئل ماکرون (سمت چپ) و نیکولا سارکوزی (سمت راست) در جریان بازدید از مسجد بزرگ پاریس، در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲.
امانوئل ماکرون (سمت چپ) و نیکولا سارکوزی (سمت راست) در جریان بازدید از مسجد بزرگ پاریس، در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکولا سارکوزی، ساکن پیشین کاخ ریاست جمهوری «الیزه» در فرانسه که به‌تازگی با انتشار کتاب جدید خاطرات خود دوباره نامش در رسانه‌ها مطرح شده و هم اکنون منتظر فرارسیدن موعد جلسه دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده‌اش موسوم به «بیگمالیون» است، با یک اظهارنظر جدید غوغایی به راه انداخته است.

آگهی

پیشنهاد آقای سارکوزی برای تبدیل شدن اوکراین به یک کشور «بی طرف» و برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی کریمه در جهت «تایید» الحاق آن به خاک روسیه، موجی از انتقادات را از سوی سیاستمداران و کارشناسان برانگیخته است؛ بطوریکه برخی اظهارات رئیس‌جمهور اسبق فرانسه را «شرم آور» خوانده و برخی دیگر اعلام کردند روسیه به رهبری پوتین او را «خریده» است.

آقای سارکوزی در مصاحبه‌ مفصلی با روزنامه فیگارو که در ۱۶ اوت بصورت آنلاین منتشر شد، تصمیمات جانشینان خود از جمله امانوئل ماکرون را در موضوعات مختلف، از مهاجرت گرفته تا نحوه برخورد با شورش‌های شهری و از تحولات آفریقا گرفته تا اوکراین تقبیح کرد.

وی فارغ از اینکه صحبت‌هایش در دفاع از «سازش» با مسکو حتی به قیمت از دست دادن شبه‌جزیره کریمه، ممکن است به معنای قرار گرفتن او در مقابل خط مشی دیپلماسی فرانسه باشد، اظهار داشت اینکه فکر کنید اوضاع به حالت قبل باز خواهد گشت «یک توهم است».

واکنش‌های تند به پیشنهاد سارکوزی

پس‌لرزه‌های این مصاحبه خیلی سریع نمایان شد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «موضع فرانسه در مورد جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین کاملا مشخص است.»

ژولین بایو، نماینده حزب سبزها در مجلس ملی فرانسه نیز صبح پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری LCI، سارکوزی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «یک رئیس‌جمهور اسبق نباید این حرف را بزند». آقای بایو مصاحبه سارکوزی را «احمقانه» و «تکان‌دهنده» خواند و محکوم کرد.

ژولین بایو همچنین با اشاره به ارتباط سارکوزی با یک شرکت بیمه روسی، افزود که نیکولا سارکوزی مرتکب «اشتباه وحشتناکی» شده است و اگر «بدانیم که او توسط روس‌ها خریداری شده، [آن وقت] بهتر متوجه [دلیل این اظهارات] می‌شویم».

اشاره او به قراردادی به ارزش سه میلیون یورو است که از سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل «اعمال نفوذ» و «فساد مالی» موضوع تحقیقات دادسرای مالی فرانسه است. 

به گفته ژولین بایو، این هم درست مانند فعالیت‌های نفتی فرانسوا فیون و دریافت وام بانکی از سوی مارین لوپن، دلیل دیگری بر «تأثیرپذیری نخبگان فرانسه از روسیه» است.

پی‌یِر الکساندر آنگ‌لَد، رئیس کمیته امور اروپا در کاخ بوربون (ساختمان مجلس ملی فرانسه) نیز گفت: «تا زمانی که لازم باشد، فرانسه و اتحادیه اروپا در کنار اوکراینی‌ها حضور خواهند داشت».

واکنش برخی نمایندگان پارلمان اروپا

ناتالی لووازو، نماینده و عضو گروه سیاسی «تجدید» در پارلمان اروپا نیز در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از «وابستگی بخشی از بدنه سیاسی اروپا به دیدگاه‌های ولادیمیر پوتین» ابراز تاسف کرد. 

بنا بر گزارش «فرانس ۲۴» گی ورهوفستات، نماینده بلژیکی پارلمان اروپا نیز در این بهت است که آیا به اظهارات سارکوزی که نشانگر «خطاهای محاسباتی غم‌انگیز» او در قبال روسیه به عنوان «یک دولت تروریستی» است، باید «بخندد یا گریه کند».

رافائل گلوکسمان، عضو پارلمان اروپا و از متحدان حزب سوسیالیست فرانسه با تاسف اعلام کرد که تحلیل نیکولا سارکوزی «به خوبی سردرگمی نخبگان فرانسوی در مورد روسیه را نشان می‌دهد و یک بار دیگر صدای ملت ما در اروپا را ضعیف می‌کند. این رقت‌انگیز است».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واکنش روسیه و اوکراین

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی نیز اعلام کرد که بدنه قدرت در اوکراین برگزاری هرگونه همه‌پرسی را رد می‌کند. 

وی از «منطق جنایتکارانه» نیکولا سارکوزی که «جنگ تجاوزکارانه» کرملین را توجیه می‌کند و به «همدستی مستقیم» با مسکو ختم می‌شود، انتقاد کرد.

اما در مسکو واکنش‌ها به سخنان سارکوزی بسیار متفاوت بود و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه از «اظهارات جسورانه و منصفانه» سارکوزی استقبال کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‌یف گفتگوهای صلح جده عربستان را چگونه ارزیابی کردند؟

راه حل لوکاشنکو برای پایان دادن به جنگ اوکراین و سقوط نکردن به «پرتگاه جنگ هسته ای»

نیکولا سارکوزی در دادگاه تجدیدنظر هم به زندان محکوم شد