تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا برای نخستین بار قهرمان جام جهانی شد

اسپانیا قهرمان جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳
اسپانیا قهرمان جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا با پیروزی یک بر صفر مقابل انگلیس فاتح فینال جام جهانی ۲۰۲۳ شد.

آگهی

در آخرین بازی جام جهانی فوتبال زنان، در شهر سیدنی استرالیا، دو تیم اسپانیا و انگلستان نخستین فینال خود را در تاریخ این رقابت‌ها تجربه کردند و برای کسب عنوان قهرمانی به میدان رفتند. 

تیم فوتبال اسپانیا از همان ابتدا برتری خود را به رخ رقیب کشید و توانست با ارائه یک نمایش هجومی و برتر قدرت خود را به انگلستان دیکته کند. سرخ‌پوشان پس از از دست دادن چندین موقعیت، بالاخره موفق شدند در دقیقه ۲۹ روی ضربه زیبای اولگا کارمونا، کاپیتان شماره ۱۹ خود به گل دست یابند. 

AP Photo
خوشحالی بازیکنان اسپانیا پس از به صدا در آمدن سوت پایانAP Photo

با وجود حملات دو تیم، نیمه نخست با همان تک گل به پایان رسید. با این که در آغاز نیمه دوم انتظار می‌رفت انگلیسی‌ها با تغییر تاکتیک حریف خود را تحت فشار قرار دهند، باز هم همان حکایت ۴۵ دقیقه نخست در نیمه دوم هم تکرار شد و این اسپانیا بود که موقعیت‌های بیشتری را نسبت به رقیب خود ایجاد کرد. 

در دقیقه ۷۰ اسپانیایی‌ها این شانس را داشتند که بار دیگر دروازه حریف خود را بازکنند اما هرموسو، بازیکن شماره ۱۰ این تیم پنالتی خود را از دست داد تا بازی با همان نتیجه ۱-۰ پی گرفته شود. در ادامه بازی هم مری ارپس، دروازه‌بان انگلستان چندین موقعیت خوب دیگر را مهار کرد تا اجازه ندهد اختلاف دو تیم بیشتر از یک گل شود. 

این مسابقه که نیمه دوم آن در مجموع ۱۳ دقیقه هم وقت اضافه داشت در نهایت با همان یک گل به پایان رسید و انگلیسی‌ها نتوانستند حتی در وقت اضافه هم موقعیت چندانی روی دروازه حریف ایجاد کنند. 

Mark Baker/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
مری ارپس، گلر انگلستان جایزه بهترین دروازه‌بان این رقابت‌ها را دریافت کردMark Baker/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

این نخستن بار است که تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا قهرمان جام جهانی می‌شود، همان طور که اگر انگلستان بازی را می‌برد برای نخستین بار به این افتخار دست می‌یافت. 

سالما پارایلو که گل‌های حساسی در این مسابقات برای اسپانیا به ثمر رسانده بود با ۱۹ سال سن به عنوان بهترین بازیکن جوان این رقابت‌ها دست یافت. 

Ap photo
سالما پارایلو جایزه بهترین بازیکن جوان این رقابت‌ها را کسب کردAp photo

مری ارپس، دروازه‌بان انگلستان که با درخشش خود در دیدار پایانی اجازه نداد اختلاف دو تیم بیش از یک گل شود، در نهایت جایزه دستکش طلایی و بهترین دروازه‌بان رقابت‌ها را به خود اختصاص داد. 

آیتیانا بنماتی اسپانیایی هم در نهایت توانست جایزه توپ طلا این مسابقات را به خود اختصاص دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سارینا وایگمن، سرمربی هلندی تیم ملی انگلستان که ۴ سال قبل در فینال با تیم ملی کشورش مغلوب آمریکا شده بود، برای دومین بار دستش از جام کوتاه ماند و نتوانست به آرزوی دیرینه انگلیسی‌ها برای قهرمانی در مسابقات جام جهانی فوتبال جامه عمل بپوشاند.  او تنها زنی بود که در بین ۸ تیم برتر مسابقات هدایت یک کشور را برعهده داشت و موفق شد تا فینال هم به مسیر خود ادامه دهد اما در نهایت در دیدار پایانی مغلوب شد تا برای نخستین بار در چند دوره اخیر جام جهانی یک مرد به عنوان سرمربی قهرمان جام جهانی فوتبال زنان شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فینال جام جهانی فوتبال زنان؛ ملکه اسپانیا برای تماشای دیدار تیم کشورش با انگلستان راهی سیدنی می‌شود

قهرمانی هادی چوپان در آرنولد کلاسیک ۲۰۲۴؛ «اسطوره کودکی من بودی و الان هر دو برای دنیا قهرمانیم»

سایه یک بوسه بر قهرمانی در جام جهانی؛ سرمربی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا برکنار شد