آرزوی نشستن در نیمه پنهان ماه؛ فرودگر هند در جست‌وجوی نقطه‌ای امن در قمر زمین است

کاوشگر چاندرایان-
کاوشگر چاندرایان- Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس فضایی هند تصاویری از نیمه تاریک ماه منتشر کرده است چراکه فرودگر این کشور در پی یافتن یک نقطه فرود امن در قطب جنوب ماه است. این سومین ماموریت هند در حوزه اکتشافات ماه است.

آگهی

تصاویرارسالی فرودگر «ویکرام» کاوشگر«چاندرا یان-۳» حاکی از این است که آخرین مرحله ماموریت این کاوشگر روز پنجشنبه آغاز شده است.

ویکرام که یک ماه‌نورد را در دل خود حمل می‌کند قرار است دو روز دیگر یعنی در تاریخ ۲۳ اوت روی ماه بنشیند.

این تصاویر یک روز پس از متلاشی شدن کاوشگر لونا-۲۵ روسیه در ماه پس از چرخش خارج از کنترل، منتشر شده است.

روسیه پیش از این در سال ۱۹۷۶ کاوشگر لونا-۲۴ را به مدار ماه فرستاد و قرار بود لونا-۲۵ در قطب جنوب ماه فرود آید اما این ماموریت پس از مواجهه با مشکلاتی که در مدار پیش از فرود پیش آمد با شکست روبرو شد.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) روز دوشنبه ۲۱ اوت گفت کاوشگر «چاندرا یان-۳» که قرار است روز چهارشنبه در ساعت ۱۸:۰۴ به وقت محلی بر ماه فرود آید در حال نقشه‌برداری از منطقه فرود و گرفتن تصاویر با دوربین «تشخیص و اجتناب از خطر» بوده است.

ایسرو افزود که تصاویر سیاه و سفید ارسال شده از سوی این دوربین به‌ آن‌ها در «مکان‌یابی یک منطقه فرود امن-بدون تخته سنگ یا گودال‌های عمیق» کمک می‌کند.

سمت دور ماه، سمت دور از زمین است و گاهی اوقات به آن «سمت تاریک ماه» نیز گفته می‌شود چراکه اطلاعات اندکی درباره آن وجود دارد. دانشمندان می‌گویند فرود آمدن در این مکان می‌تواند امری دشوار باشد.

اما علاقه زیادی به این قسمت از ماه وجود دارد که دانشمندان فکر می‌کنند می‌تواند آب یخ زده و عناصر گرانبها را در خود جای داده باشد.

ایسرو روز یکشنبه گفت که ماژول فرودگر با موفقیت در مداری نزدیکتر به ماه قرار گرفت و اکنون منتظر طلوع خورشید در ماه است.

اگر ماموریت «چاندرا یان-۳» موفقیت‌ آمیز باشد، هند نخستین کشوری خواهد بود که در قطب جنوب ماه فرود می‌آید. از سوی دیگر این کشور چهارمین کشور پس از آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین خواهد بود که در ماه فرود می‌آید.

«چاندرا یان-۳» سومین برنامه اکتشاف ماه کشور هند است. این ماموریت ۱۵ سال پس از نخستین ماموریت این کشور در سال ۲۰۰۸ رخ می‌دهد که منجر به کشف مولکول‌های آب در سطح خشک شده ماه شد و مشخص کرد که ماه در طول روز دارای جو است.

چاندرایان-۲ که شامل یک مدارگرد بود در ژوئیه ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد و ماموریت آن تا حدودی موفقیت آمیز بود. مدارگرد چاندرایان-۲ حتی امروز به دور از ماه مورد استفاده است و مطالعه روی آن ادامه دارد اما کاوشگر آن در آن زمان نتوانست روی ماه بنشیند و در حین فرود متلاشی شد.

اسریدهارا پانیکر سوماناث، رئیس ایسرو گفته است که آژانس فضایی هند داده‌های مربوط به متلاشی شدن این کاوشگر را به دقت مطالعه کرده و تمرین‌های شبیه‌سازی را برای برطرف کردن اشکالات «چاندرا یان-۳» انجام داده است.

کاوشگر «چاندرا یان-۳» بیش از ۳۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و معادل ۷۵ میلیون دلار برای ماموریت آن هزینه شده است. وزن ماژول فرودگر حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم است که شامل ماه‌نورد ۲۶ کیلومتری پراگیان می‌شود.

قطب جنوب ماه تا حد زیادی ناشناخته است. سطحی که در آن محدوده در سایه باقی می‌ماند بسیار زیاد است و دانشمندان می‌گویند که این به معنی است که احتمال وجود آب در مناطقی که به طور دائم در سایه هستند وجود دارد.

یکی از اهداف اصلی «چاندرا یان-۳» کشف آب یخ زده است که به گفته دانشمندان می‌تواند در آینده سکونت انسان در ماه را ممکن سازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه‌ای جدید پس از فرود موفق بر ماه؛ هند موشکی را برای مطالعه خورشید به فضا فرستاد

آخرین یافته‌های کاوشگر هند در کره ماه؛ چاندرایان-۳ گوگرد یافت اما بدنبال یخ است

کاوشگر ماه از سومین «شب یخبندان قمری» نیز جان سالم به در برد