مجموعه‌ای نظامی و تجاری؛ سرنوشت گروه واگنر در غیاب پریگوژین چه می‌شود؟

شبه‌نظامیان واگنر در کنار سربازان بلاروسی
شبه‌نظامیان واگنر در کنار سربازان بلاروسی Copyright AP/Belarus' Defense Ministry
Copyright AP/Belarus' Defense Ministry
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشته شدن یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر و چند نفر دیگر از سران این گروه در سانحه سقوط هواپیما در روسیه گمانه‌زنی‌هایی را در مورد آینده این مجموعه نظامی و تجاری پدید آورده است.

آگهی

گروه واگنر طی سال‌های گذشته به مجموعه‌ای تبدیل شده بود که به سود روسیه در مناطق مختلف جهان از اروپا و خاورمیانه گرفته تا آفریقا فعالیت می‌کرد. شبه‌نظامیان واگنر اکنون تجربه نبرد در اوکراین و حضور در جنگ‌های داخلی و ناآرامی‌های سوریه، لیبی، مالی و جمهوری آفریقای مرکزی را دارند. 

مزدوران واگنر در برخی از کشورهایی که حضور دارند کنترل معادن استخراج طلا و میدان‌های نفتی را به دست گرفته‌اند. حضور واگنر در قاره آفریقا به این گروه کمک می‌کند تا مجموعه‌ای درآمدزا باشد. 

مرگ یوگنی پریگوژین و دیگر سران واگنر به نظر نمی‌رسد در روندی که از مدتی پیش در زمینه حضور این گروه در کشورهای مختلف آغاز شده بود خللی ایجاد کند. ولادیمیر پوتین پیش از این به حضور واگنر در سوریه پایان داده بود و جنگجویان این گروه در اوکراین پایگاه خود را به ارتش روسیه تحویل داده بودند.

آنها روند استقرار در پایگاهی در بلاروس را پیش از کشته شدن یوگنی پریگوژین آغاز کرده بودند. با این حال مشخص نیست که چه تعداد از آنها اکنون در این کشور مستقر شده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به این ترتیب به نظر نمی‌رسد در زمینه خروج واگنر از سوریه و اوکراین تغییری ایجاد شود. 

از سوی دیگر انتظار می‌رود که فعالیت‌های واگنر در آفریقا نیز تحت رهبری جدید تغییر چندانی نکند. البته این احتمال داده می‌شود که واگنر تحت نظر گروه دیگری از مزدوران فعالیت کند. با این حال ممکن است مسکو همچنان به واگنر در کشورهایی که روسیه حضور رسمی و قانونی در آنها ندارد نیاز داشته باشد. 

یوگنی پریگوژین نیز پس از شورش مسلحانه واگنر در ماه ژوئن تلاش کرده بود تا حضور واگنر در قاره آفریقا را افزایش دهد.  

یک مقام روس تنها یک روز پیش از کشته شدن یوگنی پریگوژین در حادثه سقوط هواپیما در جریان سفر به لیبی در دیدار با خلیفه حفتر گفته بود که شبه نظامیان واگنر از این پس گزارش فعالیت‌هایشان را به یک فرمانده جدید خواهند داد. او همچنین اطمینان داده بود که واگنر به حضور خود در لیبی ادامه خواهد داد اما فعالیت‌های آن تحت نظر مسکو خواهد بود.

به این ترتیب به نظر نمی‌رسد که مقام‌های روسیه قصد داشته باشند خود را از مزایای مجموعه‌ای نظامی و تجاری به نام واگنر محروم کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران جانشینی رهبر در خط پایان؛ پسر ۲۵ ساله پریگوژین جا پای پدر می‌گذارد

ویدئوی تازه منتشرشده از پریگوژین، رهبر مزدوران واگنر چند روز پیش از مرگ

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟