لوکاشنکو: واگنر زنده است و در بلاروس به حیاتش ادامه خواهد داد

جنگجویان واگنر در کنار سربازان بلاروس
جنگجویان واگنر در کنار سربازان بلاروس Copyright AP/Belarus' Defense Ministry
Copyright AP/Belarus' Defense Ministry
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش‌هایی که در ماه ژوئن منتشر شد اعضای گروه مزدور واگنر پس از شورش نافرجام به فرماندهی یوگنی پریگوژین به بلاروس نقل مکان کردند.

آگهی

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، روز جمعه ۲۵ اوت، بدون اینکه مشخص کند هدف یا مدت ماندن گروه واگنر در بلاروس چیست و چقدر است، گفت که این گروه در بلاروس باقی خواهد ماند.

رئیس جمهوری بلاروس افزود که گروه «واگنر زنده است و واگنر در بلاروس به حیات خود ادامه خواهد داد و هسته اصلی این گروه که پریگوژین آن را ساخت به قوت خود باقی خواهد ماند.

گمان می‌رود یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر در سانحه هوایی در روز چهارشنبه جان باخته است. گمانه‌زنی‌های اولیه حکایت از این دارد که کرملین پشت این حادثه است، ادعایی که روسیه آن را قویا رد کرده و بی‌اساس می‌خواند.

در حادثه‌ای که برای جت حامل پریگوژین و ۹ سرنشین دیگر این هواپیما از جمله چند تن از مقامات ارشد واگنر در شمال مسکو روی داد و منجر به سقوط آن شد، همه سرنشینان جان خود را از دست دادند.

لوکاشنکو می‌گوید باور نمی‌کند که همتای روس خود دستور کشتن پریگوژین را صادر کرده باشد. وی همزمان می‌گوید هرچند که نمی تواند بگوید چه کسی مسئول کشته شدن وی است.

بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس به نقل از لوکاشنکو نوشت: من [ولادیمیر] پوتین را می شناسم. او مرد متفکری است، بسیار آرام... نمی‌توانم تصور کنم که او این کار را کرده است.»

رئیس جمهور بلاروس در ادامه با بیان این که سقوط هواپیما «بیش از حد وحشیانه و آماتور» بود، از تصمیم خود را برای نگه داشتن ۱۰ هزار مزدور واگنر در بلاروس پرده برداشت.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه با رد ادعاهای مقامات غربی مبنی بر سازماندهی این حادثه توسط پوتین گفت: این یک دروغ مطلق است. وی افزود: ما باید بر اساس واقعیت‌ها با این مشکل برخورد کنیم.»

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که علت سقوط هواپیما را در دست بررسی دارند.

در همین حال، پوتین روز جمعه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن کلیه جنگجویان شبه‌نظامی روسیه را ملزم می‌کند تا مانند سربازان ارتش عادی به روسیه سوگند یاد کنند.

بر اساس این فرمان که در وب سایت دولت به تفصیل آمده است، آنها باید به دولت سوگند «وفاداری» بدهند و «به طور جدی از دستورات فرماندهان و مافوق‌های خود پیروی کنند».

یوگنی پریگوژین در ۲۴ ژوئن سال ۲۰۲۳ میلادی یک شورش نافرجام کوتاه مدت علیه کرملین را رهبری کرد، شورشی که ولادیمیر پوتین آن را «خیانت» و «خنجر از پشت» خواند.

اتهام خیانت علیه پریگوژین به زودی و با میانجیگری لوکاشنکو در توافقی محرمانه «فراموش» شد و نیروهای مزدور واگنر به بلاروس تبعید شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار گفت‌وگوی قدیمی از پریگوژین: ترجیح می‌دهم من را بکشید تا اینکه به مردم کشورم دروغ بگویم

واکنش‌ها به کشته‌شدن پریگوژین؛ پوتین سکوت کرد، رسانه نزدیک به واگنر «خائنان» را مسئول مرگ او خواند

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟