«پیامبر دروغینِ» آرژانتینی در برابر پاپ قد علم کرد

خاویر میلی، نامزد راست افراطی انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین
خاویر میلی، نامزد راست افراطی انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خاویر میلی، اقتصاددانِ ۵۲ ساله آرژانتینی که اخیرا به عنوان نامزد پیشتازِ انتخابات ریاست جمهوری اکتبر مطرح شده، پاپ فرانسیس، هموطن ۸۶ ساله خود را یکی از مهمترین کانون‌های حملات انتقادی خود به جریان‌های حامی ایده‌های کمونیستی قرار داده است.

آگهی

آقای میلی که نامزد ائتلاف راست افراطی «پیش به سوی آزادی» است و موفق شده در جریان رقابت مقدماتی ماه اوت  بیش از هر نامزد دیگری رای آورد، مستقیم و غیرمستقیم، پاپ را با القابی همچون «کمونیست لعنتی» و «نماینده شیطان بر روی زمین» خطاب کرده و او را به عنوان مروج دکترین عدالت اجتماعی به تمسخر گرفته است.

در مقابل، پاپ فرانسیس بارها نگرانی شدید خود را از اجرای سیاست‌های «بی‌رحمانه» در آرژانتین ابراز کرده است. او در یک گفتگوی تلویزیونی که در ماه مارس انجام شد، در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی آرژانتین گفت: «راست افراطی همیشه خود را بازسازی می‌کند، این پیروزی خودخواهی بر جامعه‌گرایی است.»

پاپ در سخنانی که به نظر می‌رسید به آقای میلی اشاره می‌کند، تنها نامزد انتخاباتی ۲۲ اکتبر که پیش از سال ۲۰۲۱ هیچ تجربه سیاسی نداشته، افزود: «من از ناجیانی که سابقه حزب سیاسی ندارند، وحشت دارم.»

خاویر میلی با وجود این که سابقه ۲۰ تدریس اقتصاد را دانشگاه‌های آرژانتین دارد و از جمله مشاوران اقتصادی دولت‌های مختلف بوده، از سال ۲۰۲۱ و پس از انتخاب به عنوان نماینده پارلمان، وارد عرصه سیاست شده است. 

دکترین عدالت اجتماعی مورد تبلیغِ پاپ در مرام حزب آزادی که از سوی آقای میلی پایه‌گذاری شده، مترادف با «دزدی» است چرا که بر مالیات ناعادلانه‌ای که دولت‌ها از مردم اخذ می‌کنند، متکی است. بر همین اساس، آقای میلی  یک بار در توییتی با برچسب‌گذاری حساب رسمی پاپ نوشت: «عیسی مالیات پرداخت نکرد.»

او که با حضور پرشور در برنامه‌های اقتصادی رسانه‌های آرژانتین خود را بدل به چهره‌ای شناخته شده کرده، با انتشار پیام‌های دیگری در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، پاپ فرانسیس را یک «کمونیست حقیر» و «تکه آشغال» خطاب و پاپ را به «موعظه کمونیسم به جهان» متهم کرده است.

پاپ هم در جواب گفته است: «می‌دانم که درباره من چیزهایی می‌گویند، اما برای حفظ سلامت روانم نشنیده می‌گیرم و برای آنها دعا می‌کنم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

خوان گرابوآ، یک چپ‌گرایِ دارای پیوندهای نزدیک با پاپ، که نامزدی جریان پرونیست‌ها (حامیان عدالت اجتماعی و دولت رفاه) را به وزیر اقتصاد فعلی سرخیو ماسا باخت، میلی را «پیامبر دروغین» نامید که ظهورش متاثر از تورم ۱۱۵ درصدی و کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید کارگران در ۷ سال گذشته است.

خاویر میلی که از حامیان مکتب اتریشی و کاهش مداخله دولت در اقتصاد است، افزون بر وعده تعطیلی بانک مرکزی و لغو قانون آموزش و بهداشت و درمان رایگان، از قانونی کردن فروش اعضای بدن، تعطیلی وزارت زنان و نیز قانونی کردن خرید و فروش اسلحه سخن می‌گوید. او همچنین، گرمایش زمین را نیز دروغ سوسیالیست‌ها می‌داند. 

خوان گونزالس، روزنامه نگار و نویسنده بیوگرافی  آقای میلی با عنوان «دیوانه»، معتقد است که روی کار آمدن او موجب تشدید بی‌ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آرژانتین خواهد شد و با تحریک به ناآرامی‌های خشونت‌بار اجتماعی راه را برای قدرت‌گیری دوباره نظامیان و تضعیف دموکراسی هموار خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری منتخب آرژانتین در آمریکا؛ برنامه سفر خاویر میلی چه بود؟

چرا اسپانیا در برابر ظهور راست افراطی در اتحادیه اروپا سر خم نکرد؟

انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی؛ فرصتی برای جلب نظر رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمانی