فشار بر فرانسه برای خروج دیپلمات‌هایش از نیجر؛ ماکرون می‌گوید سفیر در سمت خود فعال است

سخنرانی ماکرون در جمع دیپلمات‌ها و سفرای فرانسوی
سخنرانی ماکرون در جمع دیپلمات‌ها و سفرای فرانسوی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه از فعالیت‌ دیپلمات‌های این کشور که در شرایط سخت کار می‌کنند تمجید کرد و به ویژه به وضعیت نیجر اشاره داشت که در آن کشور سفیر همچنان فعال است گرچه افرادی که قدرت را به دست گرفته‌اند خواستار خروج او شده‌اند.

آگهی

وی در سخنرانی در جمع سفرای فرانسوی گفت: «فرانسه و دیپلمات‌ها در ماه‌های اخیر با موقعیت‌هایی دشوار به‌خصوص در برخی از کشورها مواجه شده‌اند. سودان یک نمونه آن بود و نیجر در همین لحظه یک نمونه دیگر است.»

وی سپس به سفیر فرانسه در نیجر و سایر دیپلمات‌های فرانسوی که در پست خود در این کشور آفریقایی مشغول به کار هستند سلام و درود فرستاد.

نیروی نظامی که در ۲۹ ژوئیه قدرت را در نیجر به دست گرفتند، محمد بازوم رئیس جمهور سرنگون شده را در کاخ ریاست جمهوری زندانی کرده است. آن‌ها همچنین فرانسه را که قدرت استعماری سابق است مورد حملات کلامی خود قرار داده‌اند.

هزاران نفر از مردمی که طرفدار کودتا هستند روز یکشنبه در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه در نیامی، پایتخت تظاهرات کردند و خواستار خروج نیروهای فرانسوی شدند.

اما فرانسه با این استدلال که این رژیم نظامی را به رسمیت نمی‌شناسد با خروج سفیر از نیجر مخالف است. وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه گذشته اعلام کرد که کودتاچیان هیچ اختیاری برای درخواست خروج سفیر ندارند.

پاریس همچنین از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خواست تا از هر اقدامی برای بازگرداندن اعمال قانون اساسی در نیجر حمایت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز علاقه رئيسی برای همکاری اقتصادی با کودتاگران نیجر

بریتانیا برای نخستین بار یک زن نابینا را به عنوان سفیر منصوب کرد

گروگانگیران نیجریه ۶۲۰ هزار دلار برای آزادی دانش آموزان ربوده شده طلب کردند