اسرائیل آزمایش‌ اورون، «پیشرفته‌ترین» هواپیمای تجسسی جهان را آغاز کرد

هواپیمای جاسوسی اسرائیل
هواپیمای جاسوسی اسرائیل Copyright نیروی هوایی اسرائیل
Copyright نیروی هوایی اسرائیل
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع اسرائیل این هفته اعلام کرد که پروازهای آزمایشی هواپیمای جاسوسی جدید خود موسوم به «اورون» آغاز شده است؛ آنطور که این وزارتخانه ادعا می‌کند، اورون «پیشرفته‌ترین هواپیمای جهان در نوع خود» است.

آگهی

این هواپیمای تجسسی قرار است «قابلیت‌های بی‌سابقه اطلاعاتی در پهنه‌های وسیع» را برای اسرائیل فراهم کند. توسعه و ساخت این هواپیما محصول همکاری منحصر به فرد وزارت دفاع، صنایع هوافضا، نیروی هوایی، وزارت اطلاعات و نیروی دریایی اسرائیل است.

اورون مجهز به حسگرها و سامانه‌های سی-۴۱ است که به گفته ارتش اسرائیل، «قابلیت‌های اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای را در پهنه‌های وسیع فراهم می‌کند و امکان نظارت زنده حرکات بر روی زمین را در شرایط متنوع آب و هوایی و شرایط متنوع دید فراهم می‌کند».

سرهنگ دوم یوعد، رئیس اداره تحقیقات و توسعه دفاعی وزارت دفاع در این رابطه گفت: «اورون قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند در زمان مقابله با تهدیدات دور و نزدیک، بازی را به نفع ارتش اسرائیل تغییر دهد». این وزارتخانه نام خانوادگی آقای یوعد را ارائه نکرد.

او گفت که این هواپیما برای ردیابی اهداف چندگانه در «فواصل دور» و در شرایط مختلف آب و هوایی طراحی شده است. در سال ۲۰۲۱، یعنی زمانی که اورون هنوز در حال توسعه بود، نیروی هوایی از آن به عنوان «نخستین مدل در نوع خود» یاد کرد «که برای جمع‌آوری موقعیت هدف، طبقه‌بندی و هدایت سلاح‌ در تمامی عرصه‌ها طراحی شده است».

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از عملیاتی شدن، این هواپیمای جاسوسی در اسکادران ۱۲۲ اسرائیل موسوم به «نخشون» خدمت خواهد کرد. این اسکادران در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و در طی این سال‌ها بارها وظایف خود را تغییر داده و از هواپیماهای ترابری و هواپیماهای عملیات ویژه تا آخرین نسل هواپیماهای شناسایی را در بر داشته است.

آشیانه‌های این اسکادران شامل هواپیماهای اصلاح‌شده گلف استریم «جی-۵۰۰ شاویت» (به معنی ستاره دنباله‌دار) و «جی-۵۵۰ ایتام» می‌باشد. به گفته نیروهی هوایی اسرائیل، هواپیماهای شاویت اطلاعات را در اختیار اسکادران‌های جنگنده قرار می‌دهد و ایتام نیز ماموریت‌های «کنترل هوایی در عمق قلمرو دشمن» را انجام می‌دهد.

یوعد گفت که سامانه‌های این هواپیما «فن‌آوری منحصربه‌فردی را که در طول سال‌ها در صنعت انباشته شده در خود جای داده است. این انباشت دانش، آماده سازی موثر برای تهدیدات آینده در تمام عرصه‌های عملیاتی اسرائیل را ممکن می‌سازد.»

اورون، که به «مارس-۳» یا «سیستم شناسایی و نظارت هوایی چند مأموریتی» هم نامیده می شود، برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۱ رونمایی شد. 

توییت نیروی هوایی اسرائیل در مورد هواپیمای اورون

در آن زمان رئیس وقت بخش تحقیق و توسعه وزارت دفاع اسرائیل گفت: «این سیستم‌ها داده‌های ارزشمندی را به واحدهای اطلاعاتی ارسال خواهند کرد. استفاده از فناوری هوش مصنوعی سبب شده تا این سیستم کارآمد و خودکار پردازش داده قادر باشد اطلاعات کاربردی را بلادرنگ دریافت ‌کند و اثربخشی فعالیت‌های عملیاتی ارتش اسرائیل را افزایش می‌دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محصولات نظامی غیر‌آمریکایی در خلیج فارس؛ آیا واشنگتن این روند را معکوس می‌کند؟

جنگ اوکراین و نگرانی از استفاده نظامی؛ چین صادرات پهپادهای غیرنظامی خود را محدود کرد

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم