شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه بسیار جهش یافته ویروس کرونا در کانادا

ویروس کرونا در کانادا
ویروس کرونا در کانادا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات بهداشتی کانادا می‌گویند نخستین مورد از ابتلا به یک سویه بسیار جهش یافته و جدید ویروس کرونا را در این کشور شناسایی کرده‌اند.

آگهی

بر اساس اعلام مقام‌های کانادا، این فرد که در استان بریتیش کلمبیا شناسایی شده به سویه BA ۲.۸۶ اومیکرون مبتلا شده است. 

در بیانیه مشترکی که بانی هنری، پزشک ارشد استان بریتیش کلمبیا و آدریان دیکس، وزیر بهداشت این استان منتشر کرده‌اند، فرد بیمار که البته در بیمارستان بستری نشده، اخیرا سفری به خارج از کشور نداشته است. 

البته مقام‌های محلی می‌گویند شناسایی این سویه جدید در کانادا، خطر سطح ابتلا در استان بریتیش کلمبیا را تغییر نمی‌دهد و مشاهده موارد ابتلا به این سویه در کانادا امری قابل انتظار بوده است. 

در بخشی از این بیانیه مشترک، با اشاره به ادامه گسترش کووید-۱۹ در جهان آمده است: «مشاهده اومیکرون BA ۲.۸۶ در بریتیش کلمبیا و کانادا اتفاق غیرمنتظره‌ای به شمار نمی‌رود و با توجه به ادامه گسترش کووید-۱۹ در سطح جهان، ویروس کرونا همچنان به سازگاری خود ادامه می‌دهد.» 

سویه جهش یافته جدید BA ۲.۸۶ که پیرولا هم نامیده می‌شود، نخستین بار ماه گذشته در دانمارک شناسایی شد و حامل بیش از ۳۵ جهش در بخش‌های کلیدی این ویروس در مقایسه با سویه XBB ۱.۵  بود که نوع غالب در سال ۲۰۲۳ میلادی محسوب می‌شد.

تاکنون ایالات متحده، سوئیس و اسرائيل نیز مواردی از این سویه جدید و جهش یافته را شناسایی و ثبت کرده‌اند. 

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر پیرولا را به عنوان گونه‌ای «تحت نظارت» شناسایی کرده است. گونه‌های تحت نظارت از نظر این نهاد بین‌المللی به مواردی گفته می‌شود که یا باعث بیماری شدید‌تر می‌شوند یا در مقابل واکسن‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌‌دهند. 

هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هم اعلام کرده بود که پیرولا ممکن است در افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شدند یا واکسن‌های پیشگیرانه را دریافت کرده‌اند هم عفونت ایجاد کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشمندان گفته‌اند که اگرچه نظارت بر وضعیت گسترش پیرولا ضروری است اما با توجه به ایمنی جمعی ایجاد شده در سراسر جهان که پس از ابتلای دسته‌جمعی و واکسیناسیون سراسری حاصل شده، بعید است که این سویه بتواند موج تازه و مرگباری از کووید-۱۹ را ایجاد کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه با اوج‌گیری دوباره کرونا برنامه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد

کنفرانس سالانه بانک‌های مرکزی؛ لاگارد: آماده شوک‌های تورمی بزرگ‌تر از دوران کرونا باشید

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد