«بزرگترین» خرابکاری در صنایع موشکی ایران؛ هشدار اسرائیل به شهروندانش: مراقب آدم‌ربایی و حملات باشید

هواداران حزب الله سوار بر یک موتور به همراه پرچم ایران در مرز لبنان و اسرائیل ۲۵ مه ۲۰۲۳
هواداران حزب الله سوار بر یک موتور به همراه پرچم ایران در مرز لبنان و اسرائیل ۲۵ مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران روز پنجشنبه اسرائیل را به تلاش برای خرابکاری در برنامه موشک‌های بالستیک خود از طریق وارد کردن «قطعات معیوب و تجهیز شده برای بکارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی» و آسیب رساندن به آن متهم کرد.

آگهی

دفتر نخست وزیری اسرائیل از اظهار نظر در مورد این ادعا خودداری کرده است، اگرچه این ادعا در بحبوحه تلاش چندین ساله اسرائیل و ایالات متحده برای هدف قرار دادن ایران مطرح می‌شود. همچنین از این قطعات می‌توان در زرادخانه گسترده پهپادهای ایران استفاده کرد.

بر اساس این گزارش، حفاظت اطلاعات وزارت دفاع ایران توانسته است «بزرگترین عملیات خرابکاری در صنایع موشکی، هوایی و فضایی وزارت دفاع» را کشف و خنثی کند.

در گزارش رسانه‌های ایران آمده است که «این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند.»

به گفته سردار فرحی جانشین وزیر دفاع ایران، «قطعه مورد نظر برای خرابکاری یکی از کانکتورهای موشک بوده است. اگر در ابتدای این کانکتور یک مدار انفجاری قرار داه می شد،‌ می‌توانستند بر اساس یک زمانبدی که از قبل برای آن تعریف کرده بودند موشک را منفجر کنند.» وی در ادامه گفت که «اگر این طرح کشف نمی‌شد بخش اعظمی از موشک‌های از حیز انتفاع خارج می‌شد.»

آسوشیتدپرس
گزارش تلویزیون ایران از قطعات معیوبآسوشیتدپرس

انتشار نقشه هشدارهای مسافرتی به شهروندان اسرائیلی

در پی تلاش‌های چندین باره اخیر برای حمله به اسرائیلی‌ها در چند کشور مختلف؛ شورای امنیت ملی اسرائیل از مجموع هشدارهای مسافرتی صادره در این چند ماه، یک نقشه هشدار تهیه و آن را در روز پنج‌شنبه منتشر کرد.

شورای امنیت ملی این کشور اعلام کرد که شهروندان اسرائیلی‌ها از سوی حماس و جهاد اسلامی فلسطین در معرض خطر آدم‌ربایی در داخل و خارج هستند؛ تا از آن‌ها به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده شود.

شورای امنیت ملی اسرائیل آورده است که: «مقامات حماس و جهاد اسلامی فلسطین اخیرا انگیزه بالایی برای آدم‌ربایی در داخل کشور به منظور افزایش ابزارهای چانه‌زنی این جنبش داشته‌اند». 

در ادامه آمده است «بعید نیست که این سازمان‌ها برای گسترش آدم‌ربایی‌ اسرائیلی‌ها و یهودیان، در خارج از مرزهای کشور نیز اقدام کنند».

همچنین توضیح داده شده است که با توجه به اینکه مذاکرات برای بازگرداندن اجساد دو سرباز اسرائیلی و آزادی دو اسیر اسرائیلی در غزه به بن‌بست رسیده است؛ حماس و جهاد اسلامی فلسطین به این گزینه روی آورده‌ اند. چرا که این سازمان‌ها برای رسیدن به توافق بر سر این موضوع تحت فشار هستند.

«اسماعیل هنیه» رهبر جنبش حماس اعلام کرده است که «در ترویج آدم‌ربایی تردید نخواهد کرد.» وی افزود: «ما چهار زندانی در اختیار داریم و اگر این برای متقاعد کردن اسرائیل برای انجام توافق کافی نباشد، ما با استفاده از بازوهایمان که همه جا حضور دارند، افراد بیشتری را می‌رباییم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بدین ترتیب و در پی چندین فقره تلاش برای حمله به اسرائیلی‌ها در چندین کشور از جمله یونان، ترکیه و غیره؛ شورای امنیت ملی اسرائیل براساس هشدارهای مسافرتی ماه‌های گذشته یک نقشه منتشر کرد.

اسرائیل می گوید: «تروریست‌های تحت حمایت ایران در پوشش رابطان تجاری و غیره سعی می‌کنند مخفیانه با اسرائیلی‌ها در داخل و خارج از کشور تماس بگیرند.»

شورای امنیت ملی اسرائیل گفت که کشورهای همسایه ایران یا کشورهای نزدیک به آن از جمله گرجستان، آذربایجان و ترکیه همچنان یک خطر امنیتی بالا برای مسافران اسرائیلی محسوب می‌شوند. 

علاوه بر این‌ها، از کشورهای حوزه مدیترانه و آفریقا از جمله الجزایر، لیبی و مصر (که شبه جزیره سینای آن همچنان یک تهدید برای اسرائیلی‌ها باقی مانده است) نیز نام برده شده است. دو اسرائیلی در ماه گذشته در دو حادثه جداگانه در شبه‌جزیره سینا دستگیر شدند.

خطرات از ناحیه گرایشات راست افراطی

شورای امنیت ملی اسرائیل همچنین نسبت به خطرات مرتبط با قرآن‌سوزی و حملات یهودستیزانه هشدار داد. شورای امنیت ملی اسرائیل با اشاره به اینکه سوئد سطح تهدید داخلی خود را به بالاترین سطح رسانده است، گفت که به دلیل اقدام به سوزاندن قرآن از سوی چند نفر، سوئد و دانمارک به طور فزاینده ای در برابر حملات تروریستی آسیب پذیر هستند.

شورای امنیت ملی اسرائیل همچنین به شهروندانش توصیه کرد به دلیل ترس از گسترش این پدیده به کشورهای دیگر در سراسر اروپا، از تحولات مربوط به این موضوع مطلع باشند.

شورای امنیت ملی اسرائیل با هشدار نسبت به حملات یهودی‌ستیزانه به مؤسسات مذهبی یهودی در ایام مقدس، افزود که جوامع یهودی نیز هدف ترور جناح و تفکرات راست افراطی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران از موشک «هایپرسونیک فتاح ۲» رونمایی کرد

وزارت دفاع ایران: موشک‌هایی داریم که نام آن‌ها را «موشک‌های اسرائیل‌زن» گذاشته‌ایم

پیشروی اوکراین با نفوذ در «خط اول» دفاعی روسیه