تنش با همسایه‌ها؛ چین در بروزرسانی نقشه‌اش بخش‌هایی از روسیه، هند، مالزی و فیلیپین را از آن خود کرد

بنر نصب شده توسط ارتش هند در نزدیکی دریاچه پانگونگ تسو در نزدیکی مرز هند و چین در منطقه لداخ هند
بنر نصب شده توسط ارتش هند در نزدیکی دریاچه پانگونگ تسو در نزدیکی مرز هند و چین در منطقه لداخ هند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین نسخه جدیدی از نقشه ملی خود را منتشر کرده است. این کشور حداقل از سال ۲۰۰۶ به طور مرتب، هرسال نقشه جدیدی منتشر می‌کند و مدعی است که می‌خواهد «نقشه‌های مشکل‌دار» را اصلاح کند. حالا در آخرین به روز رسانی، فیلیپین، همسایه چین به نقشه جدید اعتراض کرده و در کنار هند و مالزی ایستاده است.

آگهی

مالزی، هند و تایوان نسبت به این نقشه اعتراض کرده‌اند. در نقشه جدید، چین بخش‌هایی از روسیه را هم برداشته است، اما مسکو هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است. 

این نقشه در مورد مرز چین و هند، تمام تایوان، جزایر، صخره‌ها و مناطق آبی در دریای چین جنوبی و بخش‌های از روسیه ادعا دارد. 

فیلیپین اعلام کرد که این نقشه را «رد» می کند. دلیل این واکنش، گنجاندن قسمتی در اطراف مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی است. این منطقه در سال ۲۰۱۶ به حکم دادگاه بین‌المللی به مانیل ضمیمه شده بود.

وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نقشه «آخرین تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حاکمیت و صلاحیت ادعایی چین بر جغرافیای فیلیپین و مناطق دریایی است و هیچ مبنایی براساس قوانین بین‌المللی ندارد».

هند، اولین کشوری بود که به این نقشه جدید اعتراض کرد. این کشور «اعتراض شدید» خود را در مورد گنجاندن ایالت آروناچال پرادش هند و فلات مورد مناقشه اقصی چین در قلمروی چین اعلام کرد. 

آریندام باغچی، وزیر امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما امروز اعتراض شدید خود را از طریق مجاری دیپلماتیک با طرف چینی درباره نقشه استاندارد چین در سال ۲۰۲۳ که ادعایی از قلمروی هند را دارد، اعلام کرده‌ایم. ما ادعای چین را رد می‌کنیم چرا که هیچ مبنایی ندارد.»

وزارت امور خارجه مالزی هم «ادعای یکجانبه» چین را رد کرد و ادامه داد که این کشور آسیای جنوب شرقی «در موضع خود در رد ادعای هریک از طرف‌های خارجی مبنی بر حاکمیت، حقوق حاکمیت و صلاحیت قضایی در خصوص جغرافیای دریای مالزی ثابت قدم است.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان نشست مطبوعاتی این شکایات را رد کرد و گفت که بازنگری‌ها «اعمال معمول حاکمیت مطابق با قانون» بوده است. او اضافه کرد: «ما امیدواریم طرف‌های مربوطه بتوانند عینی و آرام بمانند و از تفسیر بیش از حد موضوع خودداری کنند.»

تنش‌ها با هند

شی جین‌پینگ، رهبر چین از زمان به قدرت رسیدنش در سال ۲۰۱۲ تلاش کرده تا این کشور را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کند. او سیاست خارجی تهاجمی را پیش می‌برد و اقدامات جسورانه‌‌تری در چندین نقطه اصلی در سراسر آسیا انجام داده است. 

در حالی اختلاف دهلی‌نو و پکن بر سر این نقشه جدید ایجاد شده که ناراندرا مودی، نخست وزیر هند و شی جین‌پینگ در دیداری در آفریقای جنوبی موافقت کردند که برای کاهش تنش‌ها در مرز مورد مناقشه خود تلاش بیشتری انجام دهند. حرکتی که گامی در جهت ترمیم روابط پرتنش آنها تلقی می‌شود. 

به این ترتیب در حالی که به نظر می‌رسد به صورت علنی پیشرفتی در حل اختلافات حاصل شده، اما به گفته تحلیلگران ممکن است چنین نباشد. 

منطقه مرزی برای چندین دهه منبع اصطکاک بین دهلی‌نو و پکن بوده و این آشوب در منطقه قبلا به جنگ کشیده و به پیروزی چین در سال ۱۹۶۲ ختم شد. در سال‌های بعد، یک مرز نامشخص به نام «خط کنترل واقعی»، پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان را از هم جدا کرد. 

تنش بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ پس از یک نزاع مرگبار در دره گالوان، نزدیک به اقصی چین، منطقه‌ای که توسط چین کنترل می‌شود، اما هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند، به طور قابل توجهی افزایش یافت. 

روسیه در برابر ادعای چین درباره بخشی از قلمروی این کشور سکوت کرده است

کرملین درباره نقشه جدید پکن که مناطق مورد مناقشه از جمله جزیره بولشوی اوسوریسکی را در داخل مرزهای چین نشان می‌دهد، هنوز اظهارنظر نکرده است. این در حالی است که این منطقه به صورت مشترک بین چین و روسیه اداره می‌شود. 

این جزیره پس از توافقی که در سال ۲۰۰۴ امضا و در سال ۲۰۰۸ نهایی شد، پس از یک قرن اختلاف، میان چین و روسیه به اشتراک گذاشته شد. 

به گزارش نیوزویک، استیو تسانگ، مدیر موسسه چین در دانشکده مطالعات شرق و آفریقا در لندن گفت که سکوت کرملین تاکنون «منعکس‌کننده اولویتی است که دولت پوتین برای مشارکت استراتژیک» با چین قرار داده است.

این موضوع همچنین «موضع ضعیف» مسکو را در مورد پکن «به ویژه از زمان حمله مشکل ساز روسیه به اوکراین» نشان می‌دهد. 

چین رسما در مورد حمله پوتین به اوکراین که منجر به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه شد، بی‌طرف است و روسیه هم به نوبه خود به روابط اقتصادی‌اش با پکن وابسته است. 

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این نقشه می‌تواند مانع دیپلماتیک دشوار ایجاد کند. این در حالی است که چند ماه پیش، پوتین، رییس جمهوری روسیه در سفر شی‌جین‌پینگ به مسکو از «عصر جدیدی» از روابط بین دو کشور خبر داده بود. تسانگ گفت: «فکر نمی‌کنم سکوت روسیه به معنای پذیرش ادعای چین از سوی این کشور باشد. فعلا فقط به ضرر شراکت استراتژیک است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش میان پکن و واشنگتن موجب رونق «بازی ورق» بین مدیران دولتی و سرمایه‌گذاران چینی شد

مبارزه‌ «بی‌سابقه» دولت چین با فساد در بخش بهداشت و درمان

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم