چرخش به غرب؛ نیکول پاشینیان: اتکای صرف ارمنستان به روسیه یک اشتباه راهبردی بود

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر ارمنستان می‌گوید، سیاست کشورش مبنی بر تکیه صرف به روسیه برای تضمین امنیت خود یک اشتباه استراتژیک بوده چرا که مسکو قادر به انجام این کار نبوده و در حال کاهش نقش خود در منطقه است.

آگهی

نیکول پاشینیان، در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا که روز یکشنبه منتشر شد، روسیه را به ناتوانی در تضمین امنیت ارمنستان در مواجهه با آنچه که به گفته او «تجاوزگری» جمهوری آذربایجان بر سر منطقه جدا شده قره باغ کوهستانی (ناگورنو قره‌باغ) نامیده، متهم کرد.

پاشینیان با اشاره به این که مسکو یک پیمان دفاعی با ارمنستان و یک پایگاه نظامی در آنجا دارد، تاکید کرد که با این حال روسیه در حال کاهش نفوذش در منطقه قفقاز جنوبی است. 

به گفته وی، ایروان از این رو در تلاش است تا ترتیبات امنیتی خود را متنوع کند. این موضع آقای پاشینیان احتمالا اشاره‌ای آشکار به روابط ایروان با اتحادیه اروپا و ایالات متحده و تلاش های این کشور برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با سایر کشورهای منطقه است.

پاشینیان در بخش دیگری از این گفتگو می‌گوید: «معماری امنیتی ارمنستان ۹۹.۹۹ درصد با روسیه مرتبط بوده است از جمله زمانی که صحبت از خرید تسلیحات و مهمات مطرح می‌شود. اما امروز می‌بینیم که روسیه خود به سلاح، اسلحه و مهمات (برای جنگ در اوکراین) نیاز دارد و در این شرایط قابل درک است که حتی اگر بخواهد، نتواند نیازهای امنیتی ارمنستان را برآورده کند.»

نخست وزیر ارمنستان در ادامه افزود که این مثال نشان می‌دهد وابستگی صرف کشورش به یک شریک در مسائل امنیتی یک اشتباه راهبردی است. 

سخنان پاشینیان به نوعی منعکس‌کننده نارضایتی‌های داخلی مردم ارمنستان از اتکا به روسیه است چرا که بسیاری از افکار عمومی این کشور، مسکو را در دستیابی به اهدافش در جنگ شکست‌خورده می‌دانند.

مسکو در گذشته به چنین انتقاداتی از سوی اوکراین پاسخ داده و تاکید کرد که اولویت‌های سیاست خارجی این کشور به دلیل جنگ در اوکراین تغییر نکرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پاشینیان در بخش دیگری از این مصاحبه نیروهای حافظ صلح روسی را که برای حفظ توافق آتش‌بس به قره‌باغ اعزام شده‌اند متهم کرده که وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش کشورها به تنش‌ها بین آذربایجان و ارمنستان؛ پارلمان جدایی‌طلب رئیس جدید قره‌باغ را انتخاب کرد

نخست‌وزیر ارمنستان: وقوع یک جنگ دیگر با جمهوری آذربایجان بسیار محتمل است

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»