افشای یهودی‌ستیزی سیاستمدار آلمانی در نوجوانی؛ فرماندار ایالت بایرن زیر بار عزل معاونش نرفت

آیوانگر در مراسمی که حزب متبوعش در روز یکشنبه سوم سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار کرده است
آیوانگر در مراسمی که حزب متبوعش در روز یکشنبه سوم سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار کرده است Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیرغم اتهامات مطرح شده علیه معاون فرماندار ایالت بایرن آلمان مبنی بر این که وی ۳۵ سال پیش در دوران دبیرستان مسئول پخش یک آگهی با محتوای یهودی‌ستیز بوده است؛ اما فرماندار ایالت بایرن روز یکشنبه اعلام کرد که معاونش را در سمت خود ابقا می‌کند و باز هم با او ائتلاف خواهد کرد.

آگهی

مارکوس زُودِر، فرماندار ایالت بایرن و یکی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون با گرایشات راست‌میانه در آلمان گفت که به این جمع‌بندی رسیده که اخراج آقای هوبرت آیوانگِر نسبت به کاری که در گذشته انجام داده مجازات «نامتناسبی» است، اما به هر حال لازم است آیوانگر اعتماد جامعه یهودی و دیگران را دوباره جلب کند.

قرار است تا حدود یک ماه دیگر (احتمالا هشتم اکتبر) در ایالت بایرن انتخابات برای انتخاب ۱۸۰ نماینده ایالتی برگزار شود. دولت فعلی ایالت بایرن متشکل از  ائتلاف حزب اتحادیه سوسیال مسیحی در بایرن (CSU) به ریاست مارکوس زُودِر و حزب «رای دهندگان آزاد باواریا» (FW) به ریاست وبرت آیوانگِر است.

تصمیم آقای زُودِر برای ابقای معاون خود با انتقاد شدید مخالفان سیاسی او و واکنش محتاطانه یک رهبر یهودی مواجه شد.

اتهامات نسبت داده شده به آیوانگر چیست؟

روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» در تاریخ ۲۵ اوت گزارش داد که گمان می‌رود آقای آیوانگر در دوران نوجوان خود، یک بروشور تایپی تهیه کرده که افراد را برای شرکت در مسابقه‌ای با عنوان «بزرگترین خائن به وطن کیست؟» تشویق می‌کرده است. بر روی این بروشور جوایز مسابقه نیز قید شده بود که «جایزه اول: پرواز رایگان از درون دودکش آشویتس» بوده است.

آیوانگر۵۲ ساله، آخر هفته گذشته گفت که یک یا چند نسخه از بروشور در کیف مدرسه‌اش پیدا شده است، اما نوشتن آن را انکار کرد؛ تا این که برادر بزرگترش پیش آمد و ادعا کرد که او آن بروشورها را نوشته است.

آیوانگر اشتباهات نامشخصی در جوانی خود مرتکب شده است و عذرخواهی کرده است، اما در عین حال خود را قربانی این ماجرا معرفی کرده است.

زودر روز سه‌شنبه از معاون خود خواست که به سوالات یک پرسشنامه‌ مفصل پاسخ دهد و ایوانگر نیز روز جمعه پاسخ‌ها را به او باز گرداند. زودر گفت که او در عصر شنبه گفتگوی طولانی با آیوانگر داشته است.

آسوشیتدپرس
زودر فرماندار ایالت بایرنآسوشیتدپرس

سلام نظامی هیتلر

در هفته گذشته، مدام ادعاهای دیگری در مورد رفتار آیوانگر در دوران جوانی‌اش مطرح شده است، از جمله ادعاهایی مبنی بر این که او سلام نظامی هیتلری می‌داده است و از دیکتاتور نازی تقلید می‌کرد و کتاب «نبرد من» هیتلر را در کیف مدرسه‌اش داشت. آیوانگر ادای احترام نظامی هیتلر را «مزخرف» توصیف کرد و گفت که به یاد نمی‌آورد هرگز این را گفته باشد و یا هرگز سخنرانی‌های هیتلر را جلوی آینه تمرین کرده باشد.

زودر به خبرنگاران گفت که هرچند عذرخواهی آیوانگر «با تاخیر انجام شد، اما درست و ضروری بود.» او گفت که پاسخ‌های آیوانگر به سوالاتش «آنچنان هم رضایت بخش نبودند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای زودر در انتخابات ملی سال ۲۰۲۵ به عنوان نامزد بالقوه راست-میانه برای به چالش کشیدن اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از چپ میانه  در نظر گرفته می‌شود: اگرچه خود او چنین گمانه‌زنی‌هایی را تا کنون انکار کرده است.

آیوانگر رهبری حزب محافظه کار موسوم به «رای دهندگان آزاد» را بر عهده دارد که در حال حاضر هیچ کرسی در پارلمان ملی آلمان ندارد. او از سال ۲۰۱۸ معاون فرماندار و دبیر اقتصادی این ایالت بوده است.

زودر، رهبر حزب «اتحادیه سوسیال-مسیحی بایرن» روز یکشنبه بار دیگر به صراحت اعلام کرد که پس از انتخابات ایالتی هشتم اکتبرباز هم به ائتلاف با حزب کمابیش همفکر خود یعنی «رای دهندگان آزاد» ادامه خواهد داد. او ایده تشکیل یک ائتلاف با سبزهای طرفدار محیط زیست را رد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت آلمان «اظهارات یهودستیزانه» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین را بررسی می‌کند

نقش ستاره‌ داوود بر نمای چندین ساختمان در پاریس؛ دادستانی فرانسه تحقیقات را آغاز کرد

مراجعه مهاجران به دندان‌پزشکی به موضوع بحث بین دولت آلمان و رهبر محافظه‌کاران تبدیل شد