۵ ایالت جذاب‌ ایالات متحده برای تحصیل؛ ایرانی‌ها چند درصدِ دانشجویان خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهند؟

تندیس آزادی
تندیس آزادی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده همیشه مقصدی جذاب برای مهاجرت تحصیلی بوده است. دانشجویان از سراسر جهان بدنبال کسب موقعیت‌های بهتر ادامه تحصیل در آمریکا هستند.

آگهی

تعداد دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ایالات متحده طی ۲۰ سال تقریبا دوبرابر شده است به طوری که در سال ۲۰۰۳ در مجموع ۵۷۲ هزار دانشجوی خارجی در آمریکا تحصیل می‌کردند و در سال ۲۰۲۲ این رقم به ۹۴۸ هزار نفر رسیده است. 

از این تعداد چین با ۲۹۰ هزار و هشتاد و شش دانشجو در رتبه نخست و هند با ۱۹۹ هزار صد و هشتاد و دو دانشجو در رتبه دوم قرار دارد. ایران نیز پس از بریتانیا با ۹ هزار و دویست و نود و پنج دانشجو، پانزدهمین کشور فهرست پرتعداد ترین دانشجویان خارجی ایالات متحده است. 

بر این اساس، از هر صد دانشجوی خارجی در ایالات متحده یک‌نفر ایرانی است. 

کدام ایالت‌ها برای دانشجویان جذاب‌ترند

نیویورک، کالیفرنیا، ماساچوست، تگزاس و ایلینویز پرطرفدارترین ایالت‌های برای دانشجویان خارجی در آمریکا است. عوامل بسیاری از قبیل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، هزینه زندگی، فرصت‌های شغلی، کمک‌هزینه‌های ارائه شده و حتی شرایط آب و هوایی در محبوبیت این ایالت‌ها موثرند.

۱-نیویورک  

Canva
نیویورکCanva

نیویورک نه تنها یکی از مراکز اصلی تجارت جهانی است و دفاتر مرکزی بسیاری از موسسات بزرگ مالی دنیا نظیر جی‌پی مورگان و گلدمن ساکس در منطقه تجاری مشهور وال‌استریت مرکز این ایالت مستقر هستند، بلکه موطن تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان نیز است. 

دانشگاه‌های کورنل، کلمبیا، نیویورک ، سانی آلبانی، پیس و یشیوا در این ایالت مستقرند. در سال تحصیلی ۲۱-۲۰۲۰ حدود ۱۰۷ هزار دانشجوی بین‌المللی در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های این ایالت مشغول به تحصیل بودند. 

نیویورک نه تنها ایالت تجارت و تحصیل که یکی از عمده‌ترین قطب‌های هنری آمریکا نیز است. از اپرای متروپولیتن گرفته تا تئاترهای برادوی، همه در نیویورک هستند. 

۲-کالیفرنیا

Canva
کالیفرنیاCanva

بالاترین شمار ایرانیان مهاجر در ایالات متحده، ساکن کالیفرنیا هستند. بنابر آمار سال ۲۰۲۳، ۲۱۰هزار و صد و بیست و هشت ایرانی در این ایالت زندگی می‌کنند که بیش از نیم درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

این ایالت به دلیل وجود سیلیکون ولی، یکی از قطب‌های فناوری دنیا محسوب می‌شود. دانشگاه‌های مشهوری استنفورد، برکلی و کلتک هم درتلاشند تا با تربیت دانشجویان، نسل بعدی نوآوران را به این مرکز فناوری تحویل دهند.

اما کالیفرنیا جنبه دیگری هم دارد. هالیوود، قطب فیلمسازی تجاری جهان نیز در این ایالت قرار دارد و به همین‌خاطر رشته‌های مرتبط با سینما نیز در دانشگاه‌های این ایالت ساحل غربی آمریکا بسیار محبوبند. 

۳-ماساچوست

Charles Krupa/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
دانشگاه ام‌آی‌تیCharles Krupa/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.

شاید بتوان گفت ماساچوست، آرمانشهر بسیاری از جویندگان علم به ویژه در رشته‌های علوم انسانی و علوم مهندسی است. این ایالت ساحل شرقی آمریکا که خانه دانشگاه‌های هاروارد، بوستون و ام‌آی‌تی (موسسه فناوری ماساچوست) است، محل استقرار بسیاری از استارتاپ‌های موفق و آینده‌دار است. 

۴-تگزاس

Canva
دانشگاه آستین تگزاسCanva

 تگزاس، دومین ایالت بزرگ آمریکا در ساحل مرکزی این کشور قرار دارد. اکثر دانشجویان بین‌المللی تگزاس را به دلیل هزینه‌های تحصیلی مناسب و شرایط آب و هوایی مطلوب ترجیح می دهند.

همچنین دانشگاه‌های مشهوری مانند دانشگاه تگزاس در آستین (UT) و ای‌اند‌ام تگزاس در این ایالت قرار دارند. 

تگزاس همچنین خانه غول‌های فناوری چون Dell و AT&T نیز است. 

آگهی

۵-ایلینویز

Kiichiro Sato/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
شیکاگوKiichiro Sato/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

ایلینویز با مرکزیت شیکاگو یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی ایالات متحده است. این ایالت همچنین خانه موسسات آموزش عالی مشهوری چون دانشگاه شیکاگو، نورت-وسترن و ایلینوی اربانا-شمپین است.

هزینه تحصیل در این ایالت به نسبت باقی ایالت‌های آمریکا در رده پایین‌تری قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سبقت هند از چین در صدر؛ چند دانشجوی ایرانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند؟

معرفی بهترین دانشگاه‌های سال ۲۰۲۴ جهان؛ رتبه دانشگاه‌های ایران چند است؟

تداوم اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد