پوتین: آماده احیای توافق صادارت غلات در صورت موافقت با خواسته‌هایمان هستیم

Turkey Russia
Turkey Russia Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در جریان دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود گفت که برای گفتگو درباره توافق صادرات غلات که مسکو پیش از این در ماه ژوئیه اجرای آن را متوقف کرد، آماده است.

آگهی

رئیس‌جمهوری روسیه البته تاکید کرد که شرط مسکو برای احیای توافق صادرات غلات از اوکراین موافقت با درخواست‌های کشورش است.

گفته می‌شود لغو تحریم‌های مرتبط با محصولات کشاورزی روسیه شرط روسیه برای احیای توافق صدور غلات از اوکراین است. ولادیمیر پوتین همچنین گفت که طرح صدور غلات رایگان به شش کشور آفریقایی «طی هفته‌های آینده» نهایی می‌شود. 

رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت که «پیشنهادهای جدیدی» را برای احیای توافق صدور غلات با ولادیمیر پوتین در میان گذاشته است. او البته گفت که کشورش با «پیشنهادهای جایگزین» به جای توافق صدور غلات اوکراین از دریای سیاه مخالف است. 

پوتین که در شهر سوچی واقع در جنوب روسیه و کرانه‌های دریای سیاه اردوغان را پذیرفته بود گفت: «می‌دانم که شما قصد دارید موضوع توافق غلات را مطرح کنید. ما آماده گفتگو هستیم.»

رجب طیب اردوغان نیز وعده اعلام یک خبر مهم را داد و گفت: «فکر کنم پیامی که در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست امروز خواهیم داشت، برای جهان به ویژه برای کشورهای در حال توسعه آفریقایی بسیار مهم باشد.»

این اولین دیدار رویاروی پوتین و اردوغان از زمان توقف اجرای توافق غلات دریای سیاه است و در جریان این سفر، وزرای خارجه، دفاع، دارایی و انرژی ترکیه آقای اردوغان را همراهی می‌کنند و او امیدوار است که گفتگوها برای امکان دوباره صادرات غلات اوکراین، راه را برای مذاکرات صلح بین کی‌یف و مسکو نیز باز کند.

روسیه می‌گوید صادرات محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی این کشور به بازارهای بین‌المللی، به دلیل تحریم‌های غرب با مشکل مواجه شدند و دیگر اینکه غرب به تعهداتش در قبال روسیه در چهارچوب توافق غلات دریای سیاه، عمل نکرده است.

مسکو همچنین خواهان اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سیستم پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت است.

در مقابل، غرب نیز مدعی است که روسیه در چهارچوب قرارداد غلات دریای سیاه، ۵۶ میلیون تن محصولات کشاورزی صادر کرده و ۴۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

همزمان با انجام گفتگوهای سوچی، نیروهای روسیه حمله دیگری را روز دوشنبه علیه بنادر صادراتی اوکراین انجام دادند که به انبارها آسیب رساند و منجر به آتش سوزی در ساختمان‌ها شد.

اوکراین می‌گوید تا کنون بیش از ۲۲۰ هزار تن از غلات این کشور در جریان حملات روسیه از بین رفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: به کشورهای آفریقایی هزاران تن غلات رایگان می‌دهیم

تنش بر سر صدور غلات از اوکراین؛ سازمان ملل: تهدید کشتی‌های غیرنظامی غیرقابل قبول است

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟