معضل مدارس ناایمن در بریتانیا؛ وزیر آموزش به دلیل طلب تشکر از مردم عذرخواهی کرد

جیلیان کیگان، وزیر آموزش بریتانیا
جیلیان کیگان، وزیر آموزش بریتانیا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جیلیان کیگان، وزیر آموزش بریتانیا روز دوشنبه پس از سخنانی جنجال برانگیز درباره صدها مدرسه بالقوه ناایمن در انگلستان عذرخواهی کرد.

آگهی

تنها چند روز قبل از شروع سال تحصیلی جدید، مقامات بریتانیایی برای ۱۰۴ مدرسه ناایمن دستور تخلیه صادر کردند و این تصمیم لحظه آخری دولت، خشم والدین و معلمان را برانگیخت.

در همين خصوص شبکه «ITV» مصاحبه‌ای با خانم کیگان انجام داد. او در این گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد بیش از دیگران برای حل این مشکل تلاش کرده است و کسی برای اقدام‌هایش برای تعیین تکلیف مدارس ناایمن از او تشکر نکرده است. این سخنان نه تنها مردم را آرام نکرد بلکه موجب شعله‌ورتر شدن خشم مردم شد.

خانم کیگان که پنجمین وزیر آموزش بریتانیا در دو سال اخیر است، در این مصاحبه گفته بود: «آیا کسی تا به حال گفته است می‌دانی که تو چه کار بزرگی کردی در حالی که بقیه نشستند و هیچ کاری انجام ندادند؟»

او بعدتر به دلیل نوع ادبیاتی که در این مصاحبه به کار برده بود، عذرخواهی کرد و گفت اظهار نظر او «غیر ضروری» بود.

سخنگوی دولت در واکنش به این سخنان گفت این ادبیات «قابل قبول نیست» اما در ادامه سخنانش از عذرخواهی خانم کیگان ابراز خشنودی کرد.

گفته می‌شود در برخی از این مدارس بتن‌های هوادهی و اتوکلاو شده «RAAC» به کار رفته است، یک نوع بتن سبک که بین سال‌‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ استفاده می‌شد اما بر اساس استانداردهای کنونی، ضعیف و ناایمن ارزیابی می‌شود.

وجود این مدارس ناامن می‌تواند برای ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا دردِسَر جدی ایجاد کند. دولت برای شناسایی این ساختمان‌های ناامن منتظر پاسخ کارشناسی از حدود ۱۵۰۰ مدرسه است.

با این وجود آقای سوناک به خبرنگاران گفته است که تنها ۵ درصد از تقریبا ۲۲ هزار مدرسه در سراسر انگلیس تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به گفته احزاب اپوزیسیون، تعطیلی مدارس شواهدی از سرمایه‌گذاری کم در خدمات عمومی توسط حزب محافظه کار است که از سال ۲۰۱۰ در قدرت بوده است.

برخی از مدیران ارشد سابق وزارت آموزش بریتانیا گفته‌اند که آقای سوناک، در سمت قبلی خود به عنوان وزیر خزانه‌داری، بودجه سالانه تعمیر مدارس را در حالی که مقامات خواستار دو برابر شدن آن شده بودند، نصف کرده بود.

آقای سوناک اما در پاسخ به سوالاتی در این خصوص گفت که این « کاملا اشتباه است» و بودجه‌ای که او تایید کرده مطابق با تصمیماتی بوده که در دهه گذشته گرفته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق: هر سال آموزش خطر مرگ را تا دو درصد کاهش می‌دهد

بازگشت به روش‌ سنتی‌؛ معلمان سوئدی با کاهش استفاده از تبلت، مشق و روخوانی کتاب را رواج می‌دهند

دومین شهر پرجمعیت بریتانیا اعلام ورشکستگی کرد