تاتامی روایت یک تابوشکنی؛ «در ایران و اسرائیل به شکل معجزه‌آسا انقلابی در جریان است»

حضور زر امیر ابراهیمی با فیلم تاتامی در جشنواره ونیز
حضور زر امیر ابراهیمی با فیلم تاتامی در جشنواره ونیز Copyright LOIC VENANCE/AFP or licensors
Copyright LOIC VENANCE/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گای ناتیو، کارگردان اسرائیلی که با فیلم «تاتامی» در جشنواره فیلم ونیز ایتالیا حضور دارد، در همین زمینه می‌گوید: «شاهد این هستیم که به طور معجزه آسایی در اسرائیل و ایران، نوعی انقلاب در حال وقوع است. دولت اسرائیل بسیار افراطی است.»

آگهی

در یک ساله گذشته بارها در خبرها شاهد مخابره شدن تصاویر اعتراضات سراسری در ایران و اعتراضات مدنی مردم اسرائیل بوده‌ایم.

 در ایران کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، موجی از اعتراض‌ها را به دنبال داشت و در اسرائیل تلاش برای اصلاح سیستم قضایی از سوی نتانیاهو ، جمعیت انبوهی را به خیابان‌ها کشاند.

حالا موضوع ساخت یک فیلم مشترک از سوی هنرمندان ایرانی و اسرائیلی، گفت‌وگو در رابطه با سیاست و دولت را بار دیگر وسط کشیده است.

«تاتامی» نخستین فیلمی است که به طور مشترک از سوی یک ایرانی و یک اسرائیلی کارگردانی شده است.

گای ناتیو، کارگردان اسرائیلی که با فیلم «تاتامی» در جشنواره فیلم ونیز ایتالیا حضور دارد، در همین زمینه می‌گوید: «شاهد این هستیم که به طور معجزه آسایی در اسرائیل و ایران، نوعی انقلاب در حال وقوع است. دولت اسرائیل بسیار افراطی است. در ایران نیز وضعیت همین است، آنجا هم جنبشی در جریان است و مردم مشغول اعتراض هستند. می‌بینیم که کشورهای مشابه، فرآیند مشابهی را طی می‌کنند.»

AFP
گای ناتیو، کارگردان اسرائیلیAFP
«تاتامی» نخستین فیلمی است که به طور مشترک
از سوی یک ایرانی و یک اسرائیلی کارگردانی شده است.

زر امیر ابراهیمی، بازیگر و کارگردان ایرانی- فرانسوی پس از درخشش در جشنواره کن با فیلم تاتامی راهی جشنواره ونیز شده است. امیرابراهیمی توانست برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را از آن خود کند.

تاتامی به گفته کارگردان فیلم «به صورت پنهانی» در گرجستان تصویربرداری شده است.

زر امیر ابراهیمی امیدوار است که همکاری مشترک در حوزه کارگردانی بتواند تجربه خوبی برای ساخت فیلم‌های آینده او به وجود آورد.

در ایران انقلابی بی‌وقفه در جریان
است که همچنان به پیش می‌تازد
زر امیرابراهیمی

خانم امیر ابراهیمی به خبرگزاری فرانسه گفته «ما باید از حق گزینش پوشش برخوردار باشیم، هیچکس نمی‌تواند به ما دستور دهد که چه بپوشیم و چه نپوشیم. در ایران انقلابی بی‌وقفه در جریان است که همچنان به پیش می‌تازد. یک اتفاق تازه نیز روی داده و آن حضور و حمایت مردان در کنار زنان است.»

AFP
زر امیر ابراهیمی، بازیگر و کارگردان ایرانی- فرانسویAFP

تاتامی روز سوم سپتامبر در بخش «افق‌» جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

داستان تاتامی، روایت یک دختر جودوکار ایرانی است که در یک رقابت‌ جهان حضور دارد. او از جانب مقام‌های جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته تا برای اجتناب از رویارویی با حریف اسرائیلی، وانمود کند که مجروح شده است.

آنچه در فیلم تاتامی به تصویر درآمده، بارها برای ورزشکاران ایرانی در مصاف با حریفان اسرائیلی رقم خورده است.

گای ناتیو درباره وضعیت مشابه ایران و اسرائیل می‌گوید: «آنچه بنیامین نتانیاهو در اسرائیل انجام می‌دهد، علیه دموکراسی و آزادی است. به همین خاطر میلیون‌ها نفر برای دفاع از آزادی به خیابان‌ها آمده‌اند. حقوق زنان نیز در حال لگدمال شدن است.»

AFP
آنچه در تاتامی به تصویر درآمده، بارها برای ورزشکاران ایرانی روی دادهAFP
یک اتفاق تازه نیز روی داده و آن حضور
و حمایت مردان در کنار زنان است
زر امیرابراهیمی

زر امیر ابراهیمی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «زنان در حال تغییر جهان و وضعیت خود هستند، هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود. شاهد این هستیم که به طور معجزه آسایی در اسرائیل و ایران، نوعی انقلاب در حال وقوع است. نسل جدید جوانان ایرانی شجاعت و شان از دست رفته ما را به ما باز گردانده و هیچکس نمی‌تواند این را از ما پس بگیرد.»

در این تاتامی آرین مندی، بازیگر آمریکایی در نقش لیلا، جودوکار ایرانی به ایفای نقش پرداخته است. زر امیر ابراهیمی نیز در کنار کارگردانی مشترک این فیلم، نقش مربی لیلا را بازی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بیچارگان» کارگردان یونانی با بازی اما استون، شیر طلایی ونیز را از آن خود کرد

عصیان ورزشکاران ایرانی؛ «تاتامی» نخستین همکاری دو کارگردان ایرانی و اسرائیلی در ونیز به نمایش درآمد

مکان دقیق دفن افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد