صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد

کوهنوردی بی‌حد نفس کوه فوجی را به شماره انداخته است
کوهنوردی بی‌حد نفس کوه فوجی را به شماره انداخته است Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مشکلات متنوع است، از نودل‌فروشی‌های به راه افتاده در پای کوه تا آلودی ناشی از اگزوز خودروهایی که هر روز انبوهی توریست کوهنورد را به مقصد می‌رسانند.

آگهی

کوه فوجی در ژاپن سالانه میزبان میلیون‌ها کوهنورد است. این کوه در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. 

فوجی با بلندای ۳۷۷۶ متر بلندترین کوه ژاپن است. افزایش توریسم کوهنوردی زنگ خطر را برای تصمیم‌گیران محلی به صدا درآورده است. 

کوهنوردی فزاینده مشکلات متعددی به وجود آورده؛ از نودل‌فروشی‌های ساخته شده در پای کوه تا آلودگی ناشی از اگزوز خودروهایی که هر روز انبوهی توریست کوهنورد را به مقصد می‌رسانند. به این مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از تولید انبوه زباله را نیز اضافه کنید. 

برخی کوهنوردان نیز با تجربه کم و پوشش نامناسب راهی مسیر می‌شوند. مجموع این مسائل مقام‌های محلی منطقه را نگران کرده است. احتمال دارد آنها در آینده محدودیت‌هایی برای کاهش صعود فزاینده به فوجی وضع کنند. 

مشکلات ناشی از «توریسم فزاینده» برای کوه فوجی

ماساتاکه ایزومی، یک مقام دولتی در استان یاماناشی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «بزرگترین مشکل امروز در کوه فوجی، توریسم فزاینده است. توریسم بیش از حد مشکلاتی را به وجود آورده؛ از جمله تولید زباله و تبعات ناشی از گاز اگزوز خودروها.»

AFP
ماساتاکه ایزومی، یک مقام دولتی در استان یاماناشیAFP

او می‌افزاید: «توریسم فزاینده خطرات متعددی از جمله برای ایمنی کوهنوردان به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی در نزدیکی قله در یک ترافیک انسانی گیر بیفتند ممکن است تکان خوردن و سقوط نگهانی یک سنگ منجر به حوادث جدی شود. احتمال بروز چنین مساله‌ای بسیار نگران کننده است.» 

پدیده «بیش توریسم» خطرات متعددی از
جمله برای ایمنی کوهنوردان به همراه دارد.

تعداد کوهنوردان آنقدر زیاد بود که نمی توانستی به پیش بروی

کوکی کاریا، کوهنورد ژاپنی می‌گوید: «این نخستین باری بود که آنجا می‌رفتم، بنابراین نمی‌دانم معمولا چگونه است، اما صبح و عصر، وقتی همه سعی می‌کردند به قله برسند، جمعیت انبوه دیوانه‌کننده‌ای در مسیر بود، تعداد کوهنوردان آنقدر زیاد بود که نمی توانستی به پیش بروی.» 

جمعیت انبوه دیوانه‌کننده‌ای در مسیر بود،
تعداد کوهنوردان آنقدر زیاد بود که نمی توانستی به پیش بروی
تجربه یک کوهنورد
AFP
تاد هورتون، کوهنورد استرالیاییAFP

تاد هورتون، کوهنورد استرالیایی نیز می‌گوید: «کوهنوردی در فوجی هرگز نباید تعطیل شود اما باید تا حدودی از نظر تعداد افرادی که می‌آیند، محدود شود. شاید اتخاذ چنین تصمیمی بهتر باشد. به هر شکل در بخش‌هایی از مسیر بیش از حد شلوغ بود.»

باید پیش‌شرط‌هایی برای صعود در نظر گرفته شود

AFP
رشیده هنان، کوهنورد مالزیاییAFP

رشیده هنان، کوهنورد مالزیایی که در ژاپن زندگی و کار می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفته «تجهیزات من کافی و مناسب بود. دست‌کم تا حدودی لباس مناسب فصل زمستان با خودم آورده بودم. چرا که دمای هوا زمستانی است. هوا واقعا سرد است، تقریبا ۵ درجه سانتیگراد. وزش بادها هم خیلی بد بود.»

برخی افراد آماده صعود به کوه فوجی نبودند
AFP
کوهنوردان در مسیر قلهAFP

پیشنهاد او فیلتر کردن افرادی است که راهی فوجی می‌شوند. به گفته او «باید برای افرادی که می‌آیند، پیش‌شرط‌هایی وجود داشته باشد. چرا که برخی از افراد آماده صعود به کوه فوجی نبودند. برای نمونه تا ایستگاه هشتم لباس‌های سبک پوشیده بودند و ظاهر برخی مریض به نظر می‌آمد.»

 کوه فوجی نه تنها به عنوان یک کوه که به عنوان یک جاذبه گردشگری در ژاپن مطرح است. کوه فوجی این روزها با کوهی که مظهر آرامش و سکون بود، بسیار متفاوت شده است و اغلب مسیرهای منتهی به قله پر است از کوهنوردان.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدیدترین جزیره جهان در اقیانوس آرام متولد شد

معضل هجوم گردشگران؛ از پولی شدن ورود به ونیز تا اعمال محدودیت در شهر محل فیلمبرداری بازی تاج و تخت

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند