«روسیه گاز می‌دهد و پول خون جنگ اوکراین را می‌ستاند»؛ اتریش نماینده اتحادیه اروپا را احضار کرد

سلمایر (تصویر راست) و خطوط انتقال گاز روسیه به اتریش (تصویر چپ)
سلمایر (تصویر راست) و خطوط انتقال گاز روسیه به اتریش (تصویر چپ) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتریش روز پنجشنبه اعلام کرد که نماینده کمیسیون اروپا در این کشور را به دلیل انتقاد از سرعت کند اتریش در کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه و همچنین بابت مقایسه کردن پول پرداختی به مسکو با «پول خون» که بر آتش جنگ در اوکراین می‌افزاید، به وزارت خارجه احضار کرده است.

آگهی

به گزارش خبرگزاری اتریش، این اظهارات را یکی از مقامات آلمانی اتحادیه اروپا به نام  «مارتین سلمایر» عصر چهارشنبه در مراسمی در وین بیان کرده است. 

سلمایر  که تا سال ۲۰۱۸ رئیس دفتر ژان کلود یونکر، رئیس وقت کمیسیون اروپا بود در این مراسم گفت: «خدای من، ۵۵ درصد گاز اتریش همچنان از روسیه تامین می شود.» 

وی از اینکه کسی نسبت به وجه پرداختی بابت واردات گاز از روسیه اعتراضی نمی‌کند ابراز شگفتی کرد و افزود: «[این پول] پول خونی است که روزانه [برای کمک به بودجه حمله به اوکراین به روسیه] ارسال می شود.»

در پی این اظهارات، کمیسیون اروپا بیانیه‌ای در انتقاد از سلمایر منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «کمیسیون از اظهارات تاسف بار و نامناسب رئیس دفتر نمایندگی در اتریش اعلام برائت می‌کند. کمیسیون از (او) خواسته است که فورا در مورد این حادثه به بروکسل گزارش دهد.»

سلمایر در پاسخ با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه اتریشی Die Presse توضیح داد که اظهارات وی در جواب یکی از حضار بوده که اتحادیه اروپا و به ویژه اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا را به «جنگ‌افروزی» و داشتن «دستان آلوده به خون» متهم کرده بود.

شاخه اجرایی اتحادیه اروپا به شدت نماینده خود در اتریش را مورد عتاب قرار داد  و روز جمعه اعلام کرد که دستور بازگشت او به بروکسل را صادر کرده است.

«بالاژ اوجواری»، سخنگوی کمیسیون اروپا بعد از ظهر جمعه در جمع خبرنگاران گفت که انتخاب کلمات سلمایر «نه تنها غیر ضروری بلکه نامناسب» بوده و استانداردهای پروتکلی را نقض کرده است. وی خاطرنشان کرد:«این مهم است که وقتی از اروپا یا اقدامات کمیسیون اروپا دفاع می کنیم (...)از لحن و کلماتی استفاده کنیم که مسیرهای ارتباطی را با کشورهایی که نمایندگان ما در آنجا مستقر هستند باز نگه دارد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس آخرین داده‌های دولت اتریش، این کشور در ماه ژوئن ۶۰ درصد از واردات گاز طبیعی خودش را از روسیه تامین کرده است که نسبت به سال‌های قبل از جنگ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ اما همچنان بسیار بالاتر از کمینه حجم واردات در سپتامبر سال گذشته میلادی است. اتریش در سپتامبر گذشته توانسته بود سهم واردات گاز از روسیه را تا ۲۱ درصد کاهش دهد.

وزارت امور خارجه اتریش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آقای سلمایر به وزارت امور خارجه احضار شده است» و در ادامه گفته است که آقای سلمایر در حال حاضر خارج از کشور است اما این دیدار پس از بازگشت وی انجام خواهد شد.

پس از چندین دهه وابستگی شدید به گاز ارزان روسیه، دولت ائتلافی محافظه‌کاران و سبزهای چپ‌گرای اتریش می‌گوید که تمام سعی خود را می‌کنند تا از روسیه به عنوان تامین‌کننده اصلی گاز خود فاصله بگیرند، اما این کشور با موانع مختلفی از جمله محصور بودن در خشکی مواجه است.

کشور همسایه اتریش یعنی آلمان در حال افزایش ظرفیت خود برای واردات گاز طبیعی مایع از مناطق دیگر در بنادر خود هستند.

کارولین اشتادلر، «وزیر امور اتحادیه اروپا» در اتریش در بیانیه‌ای گفت: «ما تنها با همکاری نزدیک می‌توانیم بر چالش‌های پیش روی خود غلبه کنیم. اظهارات برآمده از بی‌فکری برخی افراد مانند آنچه گفته شد نه تنها به این موضوع کمک نمی‌کند، بلکه نادرست و غیرسازنده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیش‌بینی تازه از رشد اقتصادی روسیه و اوکراین؛ مسکو برخلاف انتظارها رونق را حاکم کرد

اوکراین: سکوهای نفت و گاز را در نزدیکی کریمه از روسیه پس گرفتیم

جنگ اوکراین؛ هر عضو اتحادیه اروپا در چه مرحله‌ای از قطع واردات نفت و گاز روسیه قرار دارد؟