طرح جاه‌طلبانه ریلی-دریایی برای اتصال هند به خاورمیانه و اروپا در نشست گروه ۲۰ اعلام می‌شود

طرحی برای اتصال هند به اروپا
طرحی برای اتصال هند به اروپا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش قصد دارند روز شنبه طرح‌هایی را برای کریدور حمل و نقلی که هند را به خاورمیانه و در نهایت اروپا متصل می‌کند اعلام کنند.

آگهی

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا گفت: «یادداشت تفاهم پیشنهادی برای کریدور حمل و نقل ریلی و کشتیرانی بین کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۲۰ خواهد بود.»

وی افزود: «این پروژه پتانسیل عظیمی دارد اما دقیقا نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد.»

بایدن و نارندرا مودی، نخست وزیر هند قصد دارند این پروژه را به‌عنوان بخشی از مشارکت برای سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های جهانی اعلام کنند. کریدور ریلی و کشتیرانی امکان تجارت بیشتر از جمله تولیدات انرژی بین کشورها را فراهم می‌کند. همچنین این کریدور می‌تواند نوعی مقابله جاه‌طلبانه‌تر با ابتکار کمربند و جاده چین باشد که به‌دنبال اتصال بیشتر جهان به اقتصاد آن کشور بود.

این کریدور با افزایش جریان انرژی و ارتباطات دیجیتال، رفاه را در میان کشورهای درگیر افزایش می‌دهد.
جان فاینر
معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا

فاینر به خبرنگاران درباره پروژه گفت که «این کریدور با افزایش جریان انرژی و ارتباطات دیجیتال، رفاه را در میان کشورهای درگیر افزایش می‌دهد. »

وی درباره دومین دلیل بزرگ برای این پروژه گفت: «این پروژه به رفع کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط کمک می‌شود.»

وی افزود: «این پروژه می‌تواند به به کاهش تنش‌ها در تلاطم و ناامنی که از خاورمیانه می‌آید کمک کند.»

وی این موضوع را دارای جذابیت بالا برای کشورهای درگیر و همچنین سطح جهان ارزیابی کرد و افزود: «زیرا شفاف است، استاندارد بالایی دارد و اجباری نیست.»

پیش‌بینی می‌شود جزییات این توافق اواخر امروز فاش شود اما به گفته سایت اطلاع رسانی آکسیوس، در این پروژه اسرائیل نیز حضور دارد که در صورت عادی سازی روابط کشورهای عربی خلیج فارس با اسرائیل می‌تواند خطوط ریلی و دریایی این کشورها را به اروپا وصل کند و از سوی دیگر از طریق راه‌های دریایی نیز هند وارد این کریدور شود.

فاینر همچنین گفت که بایدن در بخش نخست اجلاس گروه ۲۰ درباره «یک زمین» صحبت می‌کند. رئیس جمهور ایالات متحده قصد دارد با این موضوع مشوق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی باشد. بایدن همچنین می‌خواهد بگوید که جنگ روسیه در اوکراین به بسیاری از کشورهای دیگر آسیب می‌زند، کشورهایی که مجبور شده‌اند با هزینه‌های بیشتر غذا و انرژی و همچنین هزینه‌های بالاتر نرخ بهره کنار بیایند.

بخش دوم اجلاس درباره «یک خانواده» است و بایدن قصد دارد از این بخش برای بحث درباره درخواست خود از کنگره برای دریافت بودجه اضافی از بانک جهانی صحبت کند که می‌تواند بیش از ۲۵ میلیارد دلار وام جدید برای توسعه اقتصادی ارائه دهد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به‌طور گسترده در تلاش است تا اجلاس گروه ۲۰ را به‌عنوان یک مجمع بین‌المللی تقویت کند در حالی که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ترجیح داده‌اند در آن شرکت نکنند.

فاینر گفت با این حال، چین و روسیه در این اجلاس حضور دارند و این می‌تواند نگارش بیانیه مشترک درباره جنگ در اوکراین را برای گروه ۲۰ دشوار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میزگرد مشترک هند و اروپا برای مقابله با کاربرد پهپادها در عملیات تروریستی

کره‌شمالی با شلیک موشک بالستیک به پیام متحدان گروه ۲۰ پاسخ داد

بیانیه پایانی گروه ۲۰؛ «بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند»