سه روز عزای عمومی در مراکش زلزله‌زده؛ «خانه‌های گلی برخی روستاها کاملا پودر شده است»

زلزله مراکش
زلزله مراکش Copyright FADEL SENNA/AFP or licensors
Copyright FADEL SENNA/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از خانواده‌ها در مراکش تا ساعات اولیه یکشنبه دور هم جمع شدند و دومین شب را در خیابان‌ها گذراندند چراکه مرگبارترین زمین‌لرزه مراکش در بیش از نیم قرن گذشته باعث شد بسیاری این ترس را داشته باشند که خانه‌هایشان دیگر امن نیست.

آگهی

بسیاری از کسانی که در نزدیکی مرکز زمین لرزه‌ای که بیش از ۲ هزار قربانی برجای گذاشته است زندگی می‌کنند به دلیل اینکه مطمئن نبودند زلزله به خانه‌های آن‌ها آسیب رسانده باشد یا اینکه پس لرزه‌ای می‌تواند این خانه‌ها را ویران کند تصمیم گرفتند شب را در خیابان‌ها به صبح برسانند.

از زمان زلزله سحرگاه شنبه که بدترین زلزله در این کشور شمال آفریقا از سال ۱۹۶۰ بوده است، محمد آیت الحج، ۵۱ ساله پس از مشاهده نشانه‌هایی از آسیب به خانه خود به همراه خانواده‌اش در خیابان خوابیده است.

وی به رویترز گفت: «نمی‌توانم آنجا بخوابم. از مسئولان می‌خواهم به من کمک کنند و کارشناس بیاورند تا بررسی کنند که آیا امکان بازگشت من به خانه وجود دارد یا خیر. اگر خطری وجود داشته باشد به خانه بر نمی‌گردم.»

طبق گزارش مرکز تحقیقات علمی و فنی مراکش زمین‌لرزه سحرگاه شنبه ۷ ریشتر بود و قوی‌ترین زلزله‌ای است که تاکنون در مراکش اندازه‌گیری شده است.

وزارت کشور مراکش شامگاه شنبه اعلام کرد که این حادثه دست کم ۲۰۱۲ کشته و ۲۰۵۹ زخمی برجای گذاشته است که وضعیت ۱۴۰۴ نفر وخیم است.

استان حوز که کانون زلزله در آن واقع شده است با ۱۲۹۳ کشته بیشترین آسیب‌دیدگان را دارد و پس از آن استان تارودانت با ۴۵۲ کشته قرار دارد. در این دو منطقه واقع در جنوب غربی شهر توریستی مراکش، کل روستاها بر اثر زلزله تخریب شده‌اند.

مراکش سه روز عزای عمومی اعلام کرده و رهبران جهان پیام‌های تسلیت خود را ارسال کرده‌اند.

آسوشیتدپرس
آسیبی که زلزله مراکش به برخی ساختمان‌ها وارد کردآسوشیتدپرس

چندین کشور از جمله اسرائیل، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ایالات متحده پیشنهاد کمک کرده‌اند. حتی الجزایر کشور همسایه که روابط خوبی با مراکش ندارد و دو سال است که حریم هوایی خود را بسته بود اما از روز گذشته اجازه پرواز برای کمک‌های بشردوستانه و انتقال مجروحان را صادر کرده است.

آسوشیتدپرس
دفن اجساد قربانیانآسوشیتدپرس

شماری از ساکنان روستاهای استان حوز روز شنبه به گورستان‌ها رفتند تا اجساد کشته شده‌ها را دفن کنند.

تلویزیون مراکش تصاویر هوایی از مناطق آسیب دیده را پخش کردند به‌طوریکه خانه‌های گلی برخی از روستاهای استان حوز کاملا پودر شده است.

این زمین لرزه مرگبارترین زمین‌لرزه مراکش از زمان زلزله‌ای است که در ۲۹ فوریه ۱۹۶۰ آگادیر در سواحل غربی این کشور را ویران کرد. نزدیک به ۱۵ هزار نفر یا یک سوم جمعیت شهر در آن زلزله جان خود را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلزله ۵.۵ ریشتری در شرق چین؛ ۲۱ نفر زخمی شدند و ۱۲۶ خانه فروریختند

۶ ماه پس از زلزله قهرمان‌ماراش؛ در مناطق زلزله‌زده ترکیه چه می‌گذرد؟

زلزله بی‌تی‌اس در بازار کتاب؛ فراتر از داستانِ ستاره‌های کی‌پاپ در صدر پرفروش‌های آمریکا و بریتانیا