ابتکاری در شهر پاریس؛ مسافران اتوبوس‌ها شب‌ها هرکجا که بخواهند پیاده می‌شوند

عکس تزئینی از یک زن کنار ایستگاه اتوبوس
عکس تزئینی از یک زن کنار ایستگاه اتوبوس Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طرح «توقف بر حسب تقاضا» در اتوبوس‌های شبانه دیگر شهرهای فرانسه نیز پیش از این اجرا شده و با مزایا و معایبی همراه بوده است.

آگهی

شبکه حمل و نقل شهری در پاریس، بر اساس یک دستورالعمل جدید از جمعه گذشته امکانی تازه را در اختیار مسافران اتوبوس‌های شهری در ساعات تردد شبانه قرار داده است.

مسافران از این پس می‌توانند شب‌هنگام برای نزدیک بودن هرچه بیشتر به مقصد، بین دو ایستگاه یا در هر نقطه‌ای که فاصله کمتری تا منزل یا محل کارشان دارد، از راننده درخواست توقف اتوبوس کنند.

این دستورالعمل از ساعت ۲۲ هر شب با هدف پیاده‌کردن مسافران در نزدیکی خانه‌هایشان و ایمن‌تر کردن سفرهای شامگاهی با اتوبوس به اجرا گذاشته شده است.

مسافران برای این کار باید اندکی قبل، راننده را در جریان درخواست خود قرار دهند تا وی در بهترین مکان و تا حد امکان در نزدیک‌ترین نقطه به خواست آنها، اتوبوس را متوقف کند.

والری پکرس، سیاستمدار زن فرانسوی و رئیس حزب «آزاد باشیم» پیش‌تر در جریان مراسم رونمایی از این طرح گفته بود اتوبوس‌هایی که تحت نظر و مدیریت سازمان ترابری خودگردان پاریس قرار دارند، به تدریج خود را برای توقف بین دو ایستگاه بر اساس درخواست مسافران آماده می‌کنند.

وی از اجرای این طرح که پیش‌تر سال ۲۰۱۸ میلادی در حومه پاریس به آزمایش گذاشته شد، به عنوان خبری خوب بویژه برای امنیت خانم‌ها یاد کرد.

این طرح همچنین به نوشته رسانه‌های محلی در پایتخت فرانسه، یک راه حل خوب برای جذب بیشتر مسافران به شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس اعلام شده است.

طرح توقف بر حسب تقاضا در اتوبوس‌های شبانه، به موجب آنچه در رسانه‌ها آمده در دیگر شهرهای فرانسه نیز از پیش به اجرا درآمده و با مزایا و معایبی همراه بوده است.

مزیت مهم این طرح همانطور که گفته شد، ایجاد امنیت بیشتر برای استفاده کنندگان از وسائل حمل و نقل عمومی در ساعات شبانه به ویژه برای زنان است.

خانم پکرس در بخش دیگری از سخنان خود در این خصوص گفت: «تردد در خیابان به دلیل آزار‌های جنسی مداوم، همیشه آسان نیست و شب هنگام به دلیل حضور افراد کم‌تر و میدان دید محدود‌تر به دلیل تاریکی، این احساس ناامنی تشدید می‌شود.»

ژوستین، شهروند زن ۲۳ ساله پاریسی نیز ضمن استقبال از این طرح می‌گوید: «نزدیکترین ایستگاه اتوبوس تا خانه من ۹۰۰ متر فاصله دارد، در حالی که اتوبوس در مسیر خود به معنای واقعی کلمه از حدود ۵۰ متری در ورودی منزل مسکونی من می گذرد. این سیستم نه تنها به من امکان می‌دهد سریعتر به خانه برسم، بلکه کمتر در معرض حمله‌ یا آزارهای احتمالی نیز قرار می‌گیرم.»

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

لازم به توضیح است که توقف‌های درخواستی در هر جایی انجام نمی‌شوند و همانطور که مسئولان حمل و نقل شهری پاریس گفته‌اند ایستگاه درخواستی باید در مسیر باشد و برای محل دقیق آن، این راننده است که تصمیم خواهد گرفت.

اما این طرح از سوی برخی شهروندان که معتقدند احساس امنیت کاذب به همراه دارد، استقبال نشده است. 

له‌ئا از جمله این افراد است که می‌گوید: «شاید بگویید پارانوئید هستم، اما برای من فاصله کوتاهتر به معنای داشتن زمان کمتر برای گم کردن خود از دست کسی است که ممکن است مرا دنبال کند؛ نزدیکی به محل سکونت به این معنا است که بخت کمتری برای گمراه کردن دنبال کننده‌ام دارم همچنین می ترسم کسی از این فرصت استفاده کند تا بفهمد من کجا زندگی می کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاریس برای مقابله با «ساس» در حمل و نقل و مکان‌های عمومی طرحی فوری به اجرا گذاشت

فرار از زندان با هلی‌کوپتر به سبک فیلم‌های هالیوودی؛ محاکمه رضوان فاید در دادگاه پاریس کلید خورد

مقامات شهر پاریس پس از ۱۰۰ سال اجازه می‌دهند شناگران در رود سن شنا کنند