تنش در قره‌باغ؛ اردوغان و پاشینیان تلفنی گفتگو کردند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری ترکیه و نخست وزیر ارمنستان در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان ایروان و باکو، متحد تاریخی آنکارا بر سر انتخاب رئیس جدید منطقه قره‌باغ کوهستانی و مسدود شدن دالان لاچین صورت گرفت.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

هر چند که جزئیات زیادی از محور گفتگوهای دو طرف هنوز منتشر نشده اما به نظر می‌آید انتخاب رئیس جدید و جدایی طلب منطقه قره‌باغ کوهستانی که آنکارا و باکو پیش‌تر آنرا محکوم کرده بودند و نیز مشکلات ناشی از مسدود شدن گذرگاه حیاتی لاچین توسط نیروهای جمهوری آذربایجان از جمله مهمترین موضوعات مطرح در این تماس تلفنی بوده باشد.

آناتولی به نقل از مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در گزارشی آورده است که روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای عمده موضوعات مورد بحث و بررسی میان دو طرف بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با نخست وزیر ارمنستان بر برقراری صلح و ثبات دائمی در منطقه تاکید کرده و آنرا برای توسعه و رفاه همه کشورهای منطقه ضروری قلمداد کرده است.

آقای اردوغان، پیش‌تر در روز دوشنبه گفته بود که قصد دارد با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تلفنی گفتگو کند.

این گفتگوی تلفنی در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان، متحد تاریخی ترکیه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی انجام شده است.

آقای اردوغان روز یکشنبه پس از اتمام نشست گروه ۲۰ در دهلی نو گفته بود :«آنچه در قره باغ می‌گذرد به هیچ وجه مناسب نیست. ما نمی‌توانیم این شرایط را بپذیریم.»

گفتنی است که وزارت امور خارجه ترکیه پیش از این، روز شنبه گذشته انتخاب رئیس جدید و جدایی طلب منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی را محکوم کرده بود.

نمایندگان پارلمان جدایی‌طلب این منطقه کوهستانی که عمدتاً جمعیتی ارمنی‌‌تبار در آن ساکن هستند اما در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می‌شوند، پس از استعفای رئیس پییشین به ساموئل شهرامانیان ۴۵ ساله که پیش‌تر ریاست شورای امنیت این منطقه را برعهده داشت، رای دادند.

پس از باکو، وزارت امور خارجه ترکیه نیز به انتخاب رئیس جدید منطقه قره‌باغ واکنش نشان داد و اعلام کرد که آنکارا این انتخاب را «نامشروع» و «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان» قلمداد می‌کند و آن را به رسمیت نمی شناسد.

به باور مقامات ترکیه، انتخاب رئیسی جدایی‌طلب همچون «ساموئل شهرامانیان» بسیار «نگران‌کننده» است و گفتگوهای جاری صلح میان باکو و ایروان را به مخاطره می‌اندازد.

از سوی دیگر، ارمنستان روز پنجشنبه جمهوری آذربایجان را متهم کرد که با تجمع سربازان خود در امتداد مرز میان دو کشور و نیز در نزدیکی منطقه قره باغ کوهستانی، دست به اقدامی «تحریک‌آمیز» زده است.

پوتین: مشکلی با ارمنستان و پاشینیان نداریم

ارمنستان که پیشٰ‌تر بارها از روسیه به دلیل کوتاهی در ماموریت صلح‌بانی و عدم نظارت بر آنچه در کریدور لاچین می‌کذرد گلایه و انتقاد کرده بود به تازگی از برپایی تمرین‌های نظامی مشترک با ایالات متحده خبر داده است.

این تمرین‌های نظامی مشترک که از شامگاه دوشنبه آغاز شده است از دید تحلیل‌گران رویکردی تازه از سوی ایروان در راستای فاصله گرفتن از متحد سنتی خود، روسیه قلمداد می‌شود.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه اطمینان داد که با وجود تنش‌های روزهای اخیرو به رغم برپایی رزمایش‌ نظامی مشترک ایروان با ایالات متحده، روسیه با ارمنستان «هیچ مشکلی» ندارد.

ولادیمیر پوتین در یک مجمع اقتصادی در منتهی الیه شرق روسیه سخن می‌گفت، در این خصوص تصریح کرد: «ما با ارمنستان و نخست وزیر (نیکول) پاشینیان مشکلی نداریم و با او مدام در تماس هستیم.»

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، پیش‌تر گفته بود که مسکو یا «نمی‌تواند بر کریدور لاچین نظارت و کنترل کند، یا اراده‌ای در این خصوص ندارد .»

کامیون حامل کمک‌های ضروری روسیه وارد قره‌باغ شد

به گفته مسئولان تشکیلات جدایی طلب  حاکم بر قره‌باغ کوهستانی، کامیون مملو از کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ روسیه سرانجام روز سه‌شنبه وارد این منطقه شد.

آگهی

خبرگزاری‌ها روز شنبه از حضور توافق میان جدایی‌طلبان قره‌باغ و جمهوری آذربایجان بر سر باز شدن دالان لاچین و عبور کامیون‌ها حامل کمک‌های ضروری برای این منطقه خبر داده بودند.

رویترز اما روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرده بود که به رغم این توافق یک کامیون حاوی کمک‌های ارسالی از سوی صلیب سرخ روسیه همچنان موفق به عبور از قلمرو تحت کنترل باکو به منطقه کوهستانی قره‌باغ نشده و با موانعی روبرو است.

این در حالی است که هر دو طرف مناقشه پیش‌تر اعلام کرده بودند که در پی توافق بدست آمده کریدور لاچین روز یکشنبه برای فراهم شدن امکان ارسال کمک‌های روسیه باز می‌شود.

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

ارمنستان و آذربایجان برای اثبات حق حاکمیت خود بر قره باغ کوهستانی تاکنون دو بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند که آخرین آن پاییز سال ۲۰۲۰ به شکست نظامی نیروهای ارمنی و حصول دستاوردهای ارضی قابل توجه برای آذربایجان منجر شد.

آگهی

تنش ها میان دو کشور پس از توافق صلحی با میانجی‌گری روسیه و ترکیه که به جنگ خونین و شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ پایان داد، بار دیگر از اوایل ژوئیه سال جاری با بسته شدن کریدورلاچین که برای ارتباط این منطقه با ارمنستان حیاتی و مهم است بالا گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«وخامت اوضاع انسانی در قره‌باغ»؛ ارمنستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد متوسل شد

«قره‌باغ ناتوان در تامین مایحتاج»؛ باکو رد می‌کند،‌ ایروان نسبت به وقوع بحران انسانی هشدار می‌دهد

دیدار در منطقه‌ای نمادین؛ چرا ملاقات اردوغان با علی‌اف در نخجوان حائز اهمیت است؟